Exoot onder de loep: Fornasari RR600

  • Jeroen
  • 08-04-2009 16:45
  • 4103
  • 22

Exoot onder de loep: Fornasari RR600

Fornasari. Is dat een soort pasta waar we nog niet eerder van hebben gehoord? Nee, pasta is het niet maar Italiaans is het zeker wel. Ook de Italianen moeten aan de SUV en dan het liefst eentje van eigen bodem. Nu Ferrari toch maar niet gaat overwegen om met een SUV te komen en ook Alfa Romeo en Lamborghini (op de LM002 na) dergelijke modellen niet in hun gamma hebben is het de hoogste tijd om die andere autobouwer uit Italië eens uit te lichten, Fornasari. Het merk is vooral bekend van de RR600, een model dat we nu vier keer op Autogespot hebben staan. Weliswaar twee unieke auto's maar toch. Ja beste mensen, deze auto is daadwerkelijk te koop. Wansmaak woensdag of niet?

In 1999 werd Fornasari opgericht door Mister Fornasari himself, Giuseppe Fornasari. Veel Italiaanser kan het bijna niet zou je denken. Giuseppe was al eerder in de jaren negentig begonnen met het importeren van Amerikaanse benzineslurpers in de vorm van Corvettes uit de Verenigde Staten. Deze wagens werden door Fornasari geheel omgebouwd voor de racerij. Net voor de millenniumwisseling werd het tijd voor een eigen model. De ombouwer was het ombouwen een beetje zat en het was tijd voor een nieuwe hobby. In 1998 begon het bedrijf met het ontwerpen van de eerste eigen auto. Tijdens het ontwerpen van de auto was men druk bezig met het zoeken van partners die de auto dan ook daadwerkelijk konden gaan bouwen. Men had immers wel ervaring met het ombouwen van auto's maar het zelf bouwen van een eigen model is andere pizza koek. Daarnaast moest het project ook gefinancierd worden en dus werd er ook actief gezocht naar investeerders die wel brood zagen in een 'Fornasari'.

Exoot onder de loep: Fornasari RR600

Het bedrijf had zelf een beetje het idee om de lijnen van auto's van de jaren vijftig te combineren met moderne lijnen. De auto moest comfortabel zijn en voorzien zijn van een exclusief interieur. Een exclusief en geheel eigen interieur. Daarnaast werd de auto volgebouwd met moderne electronica en had men het idee om een lichtgewicht chassis te bouwen. De aandrijving zou verzorgd worden door een krachtige motor. De gewenste specificaties waren ook niet mis. De RR600 zou in de zandduinen een snelheid van 200 kilometer per uur moeten halen, op de openbare weg had men 300 kilometer per uur voor ogen. Nu is de 300 op de autobahn niet zo'n groot probleem maar met 200 door de duinen jakkeren deed toch wel wat ogen openen. Normaliter gebeurt off-roading onder wat lagere snelheden van 200 kilometer per uur maar Fornasari vond dat dat wel mogelijk moest zijn.

De allereerste Fornasari werd geboren op de show van Pordenone in 1999. Het zou geen echte auto zijn maar een 1:1 houten model. Het houten model werd mede mogelijk gemaakt door Nino Balestra, een verzamelaar en promotor van het Bonfanti Museum in Bassano del Grappa. Na de onthulling van het houten model werden contracten getekend met het Franse SBM, verantwoordelijk voor de Parijs-Dakar races. Daarnaast werd er medewerking verleend door Myron Cottrell, een hoge pief bij het Amerikaanse General Motors. Dit bedrijf zou veel onderdelen gaan leveren voor de Fornasari RR-series, waaronder de motor. Door de diverse samenwerkingen en het geld dat daarmee werd binnengehaald kon men zich de komende jaren gaan richten op het maken van een eerste echte auto. Op 15 april 2001, twee jaar na de onthulling van het houten exemplaar, werd dan eindelijk de officiële auto gepresenteerd onder de naam RR450.

Exoot onder de loep: Fornasari RR600Fornasari introduceerde in 2001 dus de RR450, in 2006 kwam er een opvolger, de RR600. Eigenlijk verschilt er niet zo heel veel tussen beide auto's. De RR450 heeft 450 pk, de RR600, u raadt het al, 600 pk. Door de overeenkomst met General Motors was het mogelijk om veel onderdelen uit de Verenigde Staten te halen. Zo ook de motor. Deze 5.7 liter V8 is geheel van aluminium en is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak of een automaat met vier versnellingen. De remmen komen ook van General Motors maar de klant kan er ook voor kiezen om remmen van Brembo te gebruiken. Daarnaast is er ook redelijk wat keuze aan velgen, variërend van 18 tot 23 inch. De velgen komen van Antera en worden geleverd met Pirelli Scorpion banden. De topsnelheid van 300 kilometer per uur is niet gehaald, deze is blijven steken op 280 kilometer per uur. De anderhalve ton wegende power-SUV sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3.8 seconden. Voor een SUV is dat extreem snel.

Exoot onder de loep: Fornasari RR600Exoot onder de loep: Fornasari RR600

De auto is zeker exclusief te noemen. Giuseppe Fornasari heeft gezegd de auto alleen op aanvraag te bouwen. zo wordt de exclusiviteit gegarandeerd. Met slechts vier exemplaren op Autogespot is het ook niet een SUV die je snel eens tegen zal komen. De vier gespotte exemplaren zijn twee unieke auto's, een blauwe en een oranje. Deze werden in Ramatuelle, Cagnes-sur-Mer, Monaco en Saint-Tropez gespot. De auto is al geruime tijd op de markt dus dat zal niet de reden zijn dat we de auto vrijwel nooit zien. De prijs wellicht? Geen idee, er is weinig tot geen informatie beschikbaar over de prijs van de RR600 of RR450. Dan is er wellicht het uiterlijk. Wat voor mensen zouden in dit soort auto's willen rondrijden? Het is zeker weten niet de meest onopvallende auto voor op de autobahn. Het design is opmerkelijk te noemen. Sommige mensen zullen het wansmaak vinden, sommige mensen zullen het eerder zien als een stukje gewaagd design, een unieke auto waar er niet zo veel van gebouwd zijn en dus interessant voor in de garage. Wat zeker opvalt zijn de achterlichten, deze zouden zo van een Ferrari 612 Scaglietti of Lotus Exige af kunnen komen. Daarnaast valt ook op dat deze SUV-Coupé onder de ramen veel breder is en dat de lijnen van de jaren vijftig auto's, zoals men had gezegd bij de ontwikkeling, niet echt terug te vinden zijn.

Wat is jouw mening? Een unieke creatie die ons een kijkje gunt in wellicht de toekomst van de SUV? Of toch, zoals reeds eerder gezegd, een gevalletje Wansmaak Woensdag?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag