Exoot onder de loep: De Tomaso Pantera

  • Mark
  • 05-06-2009 17:08
  • 3854
  • 11

Exoot onder de loep: De Tomaso Pantera

Het Italiaanse merk De Tomaso is opgericht door een Argentijn, Alejandro de Tomaso. Toen hij 27 jaar was is hij naar Italië vertrokken, dit omdat hij een beroemd coureur wilde worden. Helaas was hij niet goed genoeg en daarom besloot hij zelf racewagens te gaan bouwen, de eerste auto die hij ontwikkelde was de Vallelunga. Maar het bekendste model dat De Tomaso ooit gebouwd heeft is de Pantera, daar hebben we het over tijdens deze editie van Exoot onder de loep.

In de jaren 60 was Ford op zoek naar een Italiaanse autofabrikant waarmee ze een nieuwe exoot op de markt konden zetten. Ferrari werd door Ford benaderd maar Ferrari Enzo wilde niet samen met Ford in zee gaan. In 1969 zag Henry Ford II, de kleinzoon van Henry Ford, de De Tomaso Mangusta. Het was niet geheel wat ze bij Ford zochten, nadat ze bij De Tomaso het nieuwe studiemodel getoond hadden was Ford overtuigd. Deze auto zou de Pantera gaan heten. De Pantera was een model wat in Amerika hoge ogen moest gaan gooien. Het was de bedoeling dat Ford USA ongeveer 10.000 Pantera’s naar Amerika zou halen, dit zou vanaf 1971 gaan gebeuren.

Exoot onder de loep: De Tomaso Pantera

Helaas ging de productie van de Pantera bij De Tomaso niet volgens plan. Tijdens de start van de productie kwamen allerlei kinderziektes naar boven. De eerste auto’s die de fabriek verlaten hadden moesten daarom ook direct teruggeroepen worden. Dit was natuurlijk slecht voor de reputatie van de Pantera, het werd meteen als een auto van zeer slechte kwaliteit gezien.

Exoot onder de loep: De Tomaso PanteraExoot onder de loep: De Tomaso Pantera

Maar gelukkig waren er in Amerika toch flink wat liefhebbers van de Pantera. Binnen korte tijd hadden ze met alle ongemakken van de Pantera leren leven en voor de meeste een low cost oplossing bedacht. Op het moment rijden nog steeds veel van de Amerikaanse Pantera’s rond. Ze zijn ook zeer geliefd omdat ze goedkoper te rijden en te onderhouden zijn dan de Italiaanse supercars van Ferrari en Lamborghini. Dit heeft ook te maken met de motor, een Ford V8 met een inhoud van 5,7 liter die 330 pk levert. In 1974 stopte Ford met het importeren van de Pantera. Maar hier eindigt het verhaal van de Pantera gelukkig niet.

Exoot onder de loep: De Tomaso PanteraExoot onder de loep: De Tomaso Pantera

De Tomaso ging door met het produceren van de Pantera, ze introduceerden de GT5. Uit de V8 werd 20 pk aan extra vermogen gehaald. Hierdoor werd de 100 km/u in 5,6 seconden gehaald. In 1991 kreeg de auto nog een facelift, ook werd een andere motor geplaatst, het werd een 4,9 liter V8 deze leverde “slechts” 305 pk. Van het model na de facelift heeft De Tomaso slechts 38 exemplaren verkocht. In 1996 werd gestopt met de productie van de Pantera, er waren toen 7260 exemplaren verkocht.

Exoot onder de loep: De Tomaso Pantera

In 1996 ging De Tomaso zich richten op een nieuw model, de Guara. Deze nieuwe auto is tot 2006 geproduceerd, hierna werd het helaas stil rondom De Tomaso. Er zijn geruchten geweest dat De Tomaso overgenomen zou worden, helaas is dit bij geruchten gebleven.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag