Exoot onder de loep Carver One

  • Mark
  • 20-03-2012 16:00
  • 6892
  • 9

Exoot onder de loep Carver One

Het wordt tijd dat in de rubriek Exoot onder de loep ook eens aandacht wordt besteed aan een Nederlandse creatie. Daarom nemen we dit keer de Carver onder de loep. Dit driewielige voertuig kan niet echt een auto, maar ook niet echt een motor genoemd worden. Het is meer een kruising tussen beide. De carrosserie kantelt mee als je een bocht maakt, net als een motor of beter een vliegtuig doet. Van omvallen is door de twee achterwielen echter geen sprake meer.

Het eerste prototype van de Carver werd in 1994 gebouwd, hierna is de auto getest en verbeterd, totdat in 1997 een goedkeuring door de RDW gegeven werd. Vanaf 2003 werd door Carver Europe de Carver One geproduceerd.

Exoot onder de loep Carver One

Zoals gezegd kantelt de Carver door de bocht, dit gebeurt niet door de bestuurder zelf, zoals op een motor. Bij de Carver One wordt de hellingshoek automatisch aangepast. Een ingenieus “Dynamic Vehicle Control (DVC)” systeem past de hellingshoek aan aan de snelheid en versnelling van het voertuig, hierdoor ontstaat een optimale stabiliteit. Ook de zitpositie van de Carver is uniek. Zoals zoveel sportwagens is dit ook een tweezitter. Alleen zit de bestuurder van de Carver net als een straaljagerpiloot in het midden. De passagier zit direct achter de bestuurder. Als je zeer gesteld bent op een comfortabele rit, dan zit je niet goed in de Carver.

Exoot onder de loep Carver One

Zoals eerder gemeld is de unieke manier van sturen de gadget die menig hart sneller doet kloppen. Dit is meteen het unique selling point van deze toy for boys geweest. De Carver heeft in tegenstelling tot ruim 95% van de auto’s op deze site geen bergen PK, geen flitsende nul tot honderd km/u tijd en ook geen topsnelheid ver boven de 300 km/u. De Carver houdt het met een topsnelheid van 185 km/u beschaafd. Het 659 cc viercilinder turbo “naaimachinemotortje” levert 68 pk. Door het lage gewicht van slechts 643 kg wordt toch een nul tot 100 km/u tijd van 8,2 seconden behaald.

In de regen komt de Carver niet echt goed uit de verf. Het voorwiel heeft de neiging om flink wat grip te verliezen en rechtdoor te gaan. Hierdoor is de Carver minder geschikt voor dagelijks gebruik. Het is echt een speeltje voor een mooie zomerdag.

Exoot onder de loep Carver One

Helaas viel in juni 2009 het doek voor de Carver One. Er hadden ongeveer 300 exemplaren verkocht moeten worden. Helaas werden er in de laatste twee jaar in totaal slechts 200 Carvers verkocht. De economische crisis hielp hierin natuurlijk niet mee, 50.000 euro voor een leuk speeltje erbij is een flink bedrag.

Exoot onder de loep Carver One

Ook Top Gear heeft in het verleden met de Carver One gereden.

Reacties op dit artikel