Exclusief: reportage presentatie Porsche Panamera

  • Bart
  • 11-09-2009 14:02
  • 3666
  • 18

Exclusief: reportage presentatie Porsche Panamera

Met de Panamera betreedt Porsche voor het eerst met een ware sedan de markt van luxueuze limousines. Om Porschisten en Belgische en Nederlandse potentiële kopers kennis te laten maken met de limousine, organiseerde Porsche op donderdag 10 september een bijeenkomst (lees: feestje) in de Antwerpse haven van België waarbij de ‘S’, de ‘4S’ en de ‘Turbo’ werden onthuld.

Met afwachtende geïnteresseerde gezichten keken de mensen naar de drie ‘tenten’ waarachter de Panameras verborgen stonden. Rond de klok van negen uur was het dan zo ver. De drie doeken vielen en de sedans kwamen tevoorschijn. Met veel bewondering keken verschillende Porschisten naar alle drie de auto’s.

Sensatie & Sportiviteit
Elke uitvoering, de ‘S’, ‘4S’ en de ‘Turbo’, kreeg aandacht. Toch zal het zo zijn dat de ‘4S’ en de ‘Turbo’ de meeste verkopen voor hun rekening nemen. “Mensen willen sensatie en sportiviteit tegelijk”, laat een woordvoerder weten. “De Panamera Turbo of Panamera 4S bieden dit allebei.” Een sleutel van de Panamera S, waarvan de V8 alleen de achterwielen aandrijft, zal minder vaak overhandigd worden. In België zijn tot nu toe ongeveer 150 exemplaren van de nieuwe Porsche-sedan verkocht.






Géén Panamera Turbo S
“Mensen kiezen niet zomaar voor de Panamera, ze kiezen voor de minst zware auto in zijn klasse”, wordt er tijdens de presentatie verteld. Concurrenten als de Jaguar XJ hebben een wat zwaarder gewicht. Maar, als je voor de Turbo kiest met de 500 pk sterke achtcilinder, dan heeft Jaguar ook een sterke troef. Dat Engelse merk heeft namelijk de XJ V8 Supercharged met 510 pk in het modellenaanbod. Bijzonder bij deze Indiaas/Britse-limousine is dat er meer vermogen uit de V8 kan worden gehaald. De transmissie laat dat extra vermogen momenteel echter niet toe. Bij de Porsche Panamera Turbo is dat niet het geval. "Qua vermogen kan de Porsche Doppelkupplung meer 'hebben', maar meer koppel kan de PDK-transmissie gewoonweg niet aan." Volgens een woordvoerder “houdt het bij 770 Nm op”. De V8 uit de ‘Turbo’ levert nu 700 Nm. Met de uitspraak: “je moet dus niet rekenen op een Panamera Turbo S”, maakt de woordvoerder zijn verhaal af.

Panamera Hybrid
Tijdens het gesprek met de zegsman komt er nog een belangrijk woord voorbij. “Hybride”. Zoals bekend komt er een Porsche Panamera Hybrid. Deze ‘groene’ variant zou begin 2011 op de markt moeten verschijnen, wordt er tijdens het gesprek verteld. De werking van het hybride-systeem bij de nieuwe vierdeurs Porsche is vergelijkbaar met die van de Cayenne Hybrid. Dat betekent dat er een pakket accu’s in de kofferbak is geplaatst. Met een hybridemodule tussen de motor en de versnellingsbak en een extra koppeling kan de auto op verschillende manieren worden aangedreven. Een V6 staat hier de additionele elektromotor bij.

Parallelmarkten
Een Porsche-eigenaar kwam ook nog in ons voetspoor. Hij vertelde me “weet je wat Porsche zou moeten doen?”. “Zich meer gaan richten op de parallelmarkten.” Porsche, je hebt het gehoord! Misschien dat het modellengamma uitbreiden met drie modellen dan toch geen slecht idee is. “Want rijd je eenmaal Porsche, dan wil je niets anders meer…”, aldus de eigenaar.

Tekst & Fotografie: Bart Oostvogels




Reacties op dit artikel