Evolutie van logo's II

Evolutie van logo's II

Zoals beloofd zou er van de 'evolutie van logo's' nog een tweede deel komen. We zijn de geschiedenis boeken nogmaals in gedoken en hebben voor jullie weer een aantal leuke weetjes over de logo's van diverse merken.

Mercedes-Benz
Het huidige Mercedes-Benz ontstond in 1926 uit een fusie van Daimler-Motored-Gesellschaft, opgericht door Gottlieb Daimler, en Benz & Cie, opgericht door Karl Benz. Nu vraag je je waarschijnlijk af waar de naam Mercedes dan vandaan komt.
Rond 1900 begon een rijke Europeaan, Emil Jellinek, met het verkopen van Daimlers. Hij wilde echter een snellere auto en liet een motor ontwikkelen door Wilhelm Maybach. Wilhelm Maybach was overigens ook betrokken bij het merk Daimler. De nieuwe motor werd genoemd naar de 10-jarige dochter van Jellinek. Haar nickname was Mercédès. Een redelijk apart verhaal schuilt dus achter de naam Mercedes.
De ster heeft eigenlijk altijd een rol gespeeld in het logo. Slechts één maal was de ster tijdelijk verdwenen, maar keerde daarna gelukkig weer snel terug. De ster verwijst naar de ambitie van Daimler om voertuigen voor land, water en lucht te maken. Drie richtingen dus.

Mitsubishi
Mitsubishi werd in de 19e eeuw opgericht door Yataro Iwasaki. Het bedrijf was op dat moment vooral bezig in de scheepvaart. In 1873 werd de naam van dit bedrijf veranderd in Mitsubishi. Kayota Iwasaki was uiteindelijk degene die van Mitsubishi een groot autobedrijf maakte, Mitsubishi Motors.
De naam Mitsubishi bestaat uit “Mitsu”, wat drie betekent, en hishi, dit is de Japans term voor diamantvormig. De officiele vertaling van Mitsubishi is daarom drie diamanten. Dit zie je ook terug in het logo.
Het logo verwijst naar het familiewapen van de Iwasaki familie, drie diamanten en naar het wapen van de Tosa Clan, een klavertje drie.

Peugeot
Peugeot werd al in 1813 opgericht door de broers Jean-Pierre and Jean-Frédéric Peugeot. Tot 1889 was Peugeot vooral actief in de staalindustrie. Het begon vooral met allerlei toepassing voor de industrie, maar later produceerde het bedrijf ook paraplu’s en keukengerei. In 1885 kwamen daar ook nog fietsen bij. In 1889 ontwikkelde Armand Peugeot zijn eerst auto, aangedreven door stoom. Een jaar later werd deze aandrijving al aan de kant gezet en ingeruild voor de verbrandingsmotor.
Het logo van Peugeot, de leeuw, werd in 1847 ontwikkeld door de juwelier en graveur Justin Blazer. Het logo was gebaseerd op de vlag van Franse regio Franche-Comté. Het logo werd in eerste instantie in het keukengerei van Peugeot gestampt. Het logo moest aangeven dat het gerei van een hoge kwaliteit staal was gemaakt. Het kostte Armand Peugeot overigens 14 jaar om zijn familie ervan te overtuigen dat de auto-industrie veel geld zou kunnen opleveren. Pas toen de familie hiervan overtuigt was, kreeg Armand toestemming om het logo ook op de auto’s te gaan gebruiken. Een goede keuze van de familie, want inmiddels is Peugeot uitgegroeid tot een grote autofabrikant.

Renault
De grootste Franse concurrent van Peugeot, Renault, ontwikkelde zijn eerste in 1898. Iets later dan Armand Peugeot dus. De eerste auto van Renault werd op zijn 21e gemaakt door Louis Renault in de achtertuin van zijn ouders. Al snel was er veel belangstelling voor zijn creatie en zo werd het autobedrijf Renault geboren.
Het logo bestond in eerste instantie uit het de drie initialen van de drie Renault broers: Louis, Ferdinand en Marcel. In 1906 werd het logo veranderd naar de voorkant van een auto, omhult door een tandwiel. In 1925 werd het wiebertje voor het eerst op de auto’s geplakt en dat is tot heden zo gebleven. In de tussentijd werd het logo een aantal keer licht gewijzigd, dit gebeurde voor het laatst in 2007.

Saab
Zoals velen van jullie wel zullen weten is Saab oorspronkelijk begonnen als vliegtuigfabrikant. Svenska Aeroplan Aktiebolaget, oftwel SAAB, werd in 1937 opgericht om aan de behoeftes van de Zweedse luchtmacht te kunnen voldoen. Na de Tweede Wereldoorlog ging Saab naast vliegtuigen ook auto’s maken, om zo zijn activiteiten wat meer te spreiden over verschillende markten. Het eerste prototype, de Saab 92001, rolde in 1946 van de band. Het eerste productiemodel, de Saab 92, zag in 1947 het levenslicht.
Het ontstaan van het logo van Saab is nogal een ingewikkeld verhaal. Het logo werd in feite overgenomen van Scania, de bekende vrachtwagenfabrikant die fuseerde met Saab. In het logo bevindt zich een mysterieus beest met het lijf van een leeuw en de vleugels van een adelaar.
Voor zijn activiteiten gebruikte Saab niet dezelfde logo’s. Scania had het logo met de leeuw, de vliegtuig tak had een vliegtuig als logo en het autobedrijf had in eerste instantie een rood logo met een paar emblemen erin. Uiteindelijk werd halverwege de jaren 80 voor alle activiteiten het logo met de leeuw gebruikt.
Alles is weergegeven in onderstaand schema, echt overzichtelijk is het niet, maar hopelijk kunnen jullie er toch iets van volgen.

Volkswagen
Het merk Volkswagen werd bedacht door, schrik niet, Hitler. In 1933 gaf Hitler aan dat er een goedkope, betaalbare, maar goede auto gemaakt moest worden voor het volk. Op hetzelfde moment was Ferdinand Porsche, die van de sportwagens ja, bezig met het een ontwikkelen van zo’n goedkope auto. Het was in 1934 dat Ferdinand Porsche in contact kwam met Adolf Hitler. Hitler gaf zijn specifieke eisen door aan Ferdinand Porsche. Het meest opmerkelijke was dat de auto er uit moest zien als een kever. De naam van de uiteindelijk auto verwijst dus naar deze eis. Ferdinand Porsche ging aan de slag met deze eisen en uiteindelijk rolde de VW Kever dus van de band.
In 1938 werd Volkswagenwerk GmbH opgericht. De fabriek van Volkswagen kwam in Wolfsburg te staan, waar het merk nu nog steeds gevestigd is.
Van de productie van de Kever kwam weinig terecht. De meeste exemplaren werden omgebouwd naar militaire voertuigen.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam VW in handen van de Britse regering. Het was de bedoeling om de Kever alsnog als volksauto te gaan produceren. De Britten wilden het merk graag onderbrengen bij een ander merk. Maar helaas, Ford, Fiat en enkele Britse merken wezen allen dit gulle aanbod af. Geen van allen zag brood in de vreemde Kever. Het design zou vermoedelijk toch niet verkopen en VW zou alleen maar geld gaan kosten. Uiteindelijk gaven de Britten Volkswagen maar terug aan de Duitsers. Wij weten nu wel beter, want met 21 miljoen exemplaren was de Kever één van de best verkopende auto’s ooit.
Het verhaal over het logo is eigenlijk vrij kort vergeleken met dit historische verhaal. Het logo werd ontworpen door Franz Xavier Reimspiess, een medewerker van Porsche. De ontwikkeling van het logo was een design wedstrijd en hierbij kwam Reimspiess dus als winnaar uit de bus. De betekenis van het logo hoef ik jullie niet uit te leggen, want het bestaat doodsimpel uit de letters V en W.
Inmiddels is Volkswagen één van de grootste automerken ter wereld, maar het is natuurlijk erg bizar dat het ooit werd opgericht door een man die zoveel dood en verderf heeft gezaaid.




Als jullie nog benieuwd zijn naar de geschiedenis van een bepaald logo, dan kunnen jullie dat uiteraard aan ons doorgeven. Wie weet zien jullie dat logo dan terug in een derde deel van deze serie.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag