Evolutie van logo's I

Evolutie van logo's I

Een statussymbool, een foto-object en een herkenningspunt. Elke auto is er mee gesierd: een autologo. Voor veel autospotters is het logo nog steeds één van de favoriete detailfoto’s. Terecht overigens, want sommige logo’s zien er gewoon erg mooi uit. Daarnaast is een logo ook een statussymbool. Een steigerend paard roept onmiddellijk de gedachte van een razendsnelle, lage en vooral dure sportwagen op. Een VW daarentegen doet vooral denken aan een burgerbak met veel waar voor z’n geld.

Een autologo is dus zeker niet zomaar een stukje ijzer met een bepaalde vorm. Achter elk logo zit eigenlijk wel een apart verhaal. Naast de geschiedenis van het logo zullen jullie ook een beetje te weten komen over de geschiedenis van het merk zelf en dan met name het ontstaan van het merk. De bekende merken als Ferrari en Lamborghini laten we voorlopig even buiten beschouwing, omdat velen de geschiedenis van deze merken wel kennen. Vandaag deel 1 in deze serie.

Alfa Romeo
Het huidige Alfa logo vindt zijn oorsprong in 1910. Cavaliere Ugo Stella richtte rond die tijd Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, oftewel Alfa, op. Het logo werd ontworpen door Romano Cattaneo. Het logo bestaat uit het rode kruis uit de vlag van Milaan en een slang. Deze slang is het wapen van het Huis van Viconti, een edele familie. Door de jaren heen is het logo maar weinig veranderd. Een paar keer werd het design iets opgevijzeld. Het huidige logo bestaat sinds 1972. Opvallend verschil met de voorgaande logo’s is het woord Milano. In plaats van Alfa Milano staat nu alleen Alfa op het logo.

Aston Martin
Het logo van Aston Martin heeft een minder interessante oorsprong. Het logo heeft geen verwijzing naar een bepaald gebied of iets dergelijks. Het eerste logo vond zijn oorsprong in 1921. Dit logo ziet er behoorlijk anders uit dan het huidige logo. In 1927 werd het logo al drastisch aangepast en een jaar later was het weer feest. Het design van het huidige logo konden we voor het eerst in 1937 terug vinden op Aston Martins. Sindsdien is het design slechts twee maal iets gemoderniseerd. Het huidige logo stamt uit 1987.

Audi
Net als bij Aston Martin, is ook het Audi logo flink gewijzigd door de jaren heen. Het huidige Audi vindt zijn oorsprong in 1910. Het huidige Audi bestond tot 1932 uit vier verschillende bedrijven, namelijk Audi, Horch, DKW, and Wanderer. In 1932 fuseerden deze vier merken tot Auto Union. Dit zal veel mensen nog wel bekend in de oren klinken. Het logo heeft waarschijnlijk ook te maken met deze fusie. De vier ringen staan voor de vier bedrijven. Dat de ringen aan elkaar zitten verwijst naar de fusie. De vier bekende Audi-ringen werden dus in 1932 geboren. In 1985 werd de naam uiteindelijk veranderd in Audi en sindsdien bestaat ook het huidige logo.

BMW
Het logo van BMW vindt zijn oorsprong in de luchtvaartindustrie. Tot vlak na de eerste wereldoorlog maakte BMW vooral vliegtuigmotoren. De meeste vliegtuigen van de Duitse Luftwaffe werden tijdens de eerste wereldoorlog aangedreven door deze motoren. Het logo verwijst naar de propeller van de Bavarian Luftwaffe. Bavarian verwijst niet naar een bekend biermerk, maar naar de regio waar BMW gevestigd was. De kleur van deze regio was blauw-wit. Dit vinden we daarom terug in het logo. Zodoende ontstaat een blauw-witte propeller. Dit logo is door de jaren heen slechts enkele keren gemoderniseerd, maar de basis is nog steeds hetzelfde als vroeger.

Buick
Buick is een relatief onbekend merk in Europa. Vroeger stond Buick voor luxe en rijkdom. Rijke Amerikanen reden Buick, zo liet je zien dat je het helemaal gemaakt had. Tegenwoordig is Buick een stuk minder bekend. Slechts zeer mondjesmaat hoor je nieuws over Buick. In Europa is een Buick bovendien bijzonder zeldzaam.



Het logo is door de jaren heen ook flink gewijzigd. Het logo is al ontstaan in 1904, toen het merk werd opgericht. Onder leiding van David Dunbar Buick veranderde het logo al een aantal keer. Dit aantal wijzigingen is echter nog niets bij het aantal dat General Motors sinds 1937 doorvoerde, maarliefst negen! Het huidige logo werd voor het eerst gepresenteerd in 1959, om vervolgens in 1975 weer compleet van tafel geveegd te worden. In 1990 werd het logo uit 1959 weer uit de kast gehaald, om uiteindelijk in 2002 voor de laatste keer gewijzigd te worden tot het huidige logo.

Cadillac
Het logo van Cadillac ontstond in 1916. De afbeelding is gebaseerd op het familiewapen van een aristocraat, waar het merk tevens naar vernoemd is: Antoine de La Mothe, Seigneur de Cadillac. De basis van het logo is door de jaren heen redelijk gelijk gebleven. Het design veranderde desondanks wel flink. Het huidige logo uit 2002 ziet er daarom ook een stuk strakker uit dan het oorspronkelijke logo.

Fiat
Fabbrica Italiana Automobili Torino werd in 1899 opgericht door enkele investeerders. De naam Fiat heeft eigenlijk altijd in het logo van het merk gestaan. Het logo is echter gedurende de jaren wel een aantal keren flink gewijzigd. In eerste instantie was blauw de kleur. In 1921 ging men echter plotseling over op rood. Dit hield stand tot 1968, waarna het logo weer blauw werd. De huidige logo van Fiat is nog behoorlijk nieuw, het stamt namelijk uit 2006. En de kleur is…. wederom rood.

Ford
Ford werd opgericht door Henry Ford, dit is vrijwel bij iedereen bekend. Ford was het derde automerk dat destijds werd opgericht. Dit was in 1902. Ford werd pas echt bekend in 1909 toen gestart werd met de Model T, beter bekend als de T-Ford. De T-Ford was de eerste auto die voor het grote publiek gebouwd werd. Natuurlijk konden slechts weinig mensen zich destijds een auto veroorloven, maar desondanks ging de Ford als warme broodjes over de toonbank. Met een auto kon je je in die tijd nog echt onderscheiden van de gewone man, want wie een auto had, was een rijk man. Net als bij Fiat heeft ook bij Ford de naam altijd in het logo gestaan. Qua kleur waren ze bij Ford echter wel iets vasthoudender. In 1912 verscheen de kleur blauw voor het eerst in het logo, waarna het in hetzelfde jaar ook weer verdween voor de kleur wit. Uiteindelijk kwam blauw in 1927 definitief terug in het logo. Sindsdien is het logo ook nauwelijks gewijzigd. Het blijft de blauwe ovaal met de naam Ford in het midden.

Mazda
Na veel merken uit Europa en Amerika verhuizen we nu even naar Japan. Daar begon het merk Mazda in 1927 met het maken van kleine trucks en auto’s. Het eerste logo werd in 1934 onthuld en bestond enkel uit de naam van het merk. In 1936 werd het logo veranderd naar drie sierlijke M’s boven elkaar. Dit logo heeft op het eerste gezicht best wat weg van het huidige Citroën logo. Dit logo hield uiteindelijk tot 1962 stand, waarna het veranderd werd in M met nogal lange poten. Het volgende logo zal de meeste mensen bekend voorkomen, omdat je het tegenwoordig nog regelmatig op oudere Mazda’s ziet. In 1991 werd dit logo gepresenteerd, waarna het in een kleine kleur- en vormwijziging onderging. Het huidige logo stamt uit 1997. In het logo zou een ‘M’ terug te vinden moeten zijn, maar het ziet er meer uit als een fraai gestileerde tulp.



Volgende week zal deel 2 volgen van deze special!

Reacties op dit artikel