Event: Italian Car Passion

Event: Italian Car Passion

Altijd al eens een Lamborghini Veneno of een LaFerrari willen zien? Haast je dan naar Autoworld Brussel, een automuseum waar momenteel een tijdelijke expo loopt: Italian Car Passion! Al wandelend door een pittoresk Italiaans stadje, snuif je de sfeer van de prachtige Italiaanse auto's op doorheen de tijd. De expo loopt nog tot 31 januari.

Voor deze tijdelijke tentoonstelling, werd Autoworld Brussel omgetoverd tot een Italiaans stadje. Op de benedenverdieping staan enkele mooie Lamborghini's, waaronder de nieuwe Aventador LP750-4 Superveloce. Zowel de nieuwe en oude 'baby' Lamborghini's zijn aanwezig: een Huracán en een Gallardo Spyder. In de uiterste hoek links staat een Gallardo Super Trofeo Race je kwaad aan te kijken. Deze auto werd ingezet in het Super Trofeo kampioenschap, dat Lamborghini zelf organiseert.

Op de bovenverdieping wandel je door een Italiaans pittoresk stadje. Ook het typische fonteintje kon natuurlijk niet ontbreken. We treffen een prachtig donkerblauwe Lancia Stratos aan. Deze auto werd speciaal ontwikkeld voor de rally en werd getekend door het alom gekende ontwerpbureau Bertone. De Stratos werd voorzien van een centraal geplaatste V6, afkomstig van de Ferrari Dino. Het is dus geen toeval dat deze 2 naast elkaar staan. Een Lamborghini Miuara kon natuurlijk ook niet ontbreken. Dit gele exemplaar is de SV, die voorzien werd van een V12 met 385 pk. Zeer indrukwekkende cijfers voor een auto ten tijde van de jaren '70.

In een apart kamertje staan de paradepaardjes van de hele tentoonstelling: een Ferrari F12, Ferrari LaFerrari, Lamborghini Veneno Roadster, Maserati MC12 Corsa en een Bugatti EB110. Je vraagt je waarschijnlijk af wat deze laatste hier te zoeken heeft. Bugatti was in de jaren '90 in handen van een Italiaanse ondernemer, genaamd Romano Artioli. Onder hem werd de EB110 geproduceerd en dus was dit model er eentje van Italiaanse afkomst. In 1998 werd Bugatti overgenomen door Volkswagen.

De Veneno Roadster is de échte 'attention grabber' van dit stel. Door zijn extreme design valt er haast niet naast te kijken. Hij werd ter ere van Lamborghini's 50ste verjaardag ontwikkeld in 2013 en deelt dezelfde motor als de Aventador, maar dan wel met 40 pk extra! Er werden slechts 9 exemplaren van de Roadster geproduceerd en gingen allemaal voor meer als 3 miljoen euro over de toonbank. Het extreme design zal zowel zijn voor -en tegenstanders hebben. Ik ben alvast geen fan.

De echte beauty is hier naar mijn mening toch wel de LaFerrari. Deze hypercar uit Maranello ontwikkelt een goede 960 pk door de combinatie van een V12 en een elektromotor. Neen, met deze wagen kan je niet puur elektrisch rijden. De elektromotor dient enkel voor extra vermogen, maar vooral voor extra koppel. Het design is zeer gewaagd, maar heeft me tijdens deze ontmoeting echt kunnen overtuigen. Waar ik eerst grote fan was van het design van de Porsche 918 Spyder, is de LaFerrari toch nog nét iets meer een exoot. Ferrari doet normaal beroep op ontwerpbureaus zoals Pininfarina, maar dat is bij de LaFerrari niet het geval. Ferrari deed het design lekker zelf, en dat is nog goed gelukt ook! Er werden slechts 499 stuks geproduceerd, dus de kans dat je er eentje in Nederland of België aantreft is helaas klein.

Maar wil je deze beauty's toch eens in het echt kunnen aanschouwen? Twijfel dan zeker niet om deze expo eens een bezoekje te brengen. Het is echt de moeite waard. Toch niet zo'n fan van die Italiaanse exoten? Geen probleem, het museum biedt meer dan enkel dat. De tijdelijke expo 'Italian Car Passion' loopt nog tot 31 januari 2016 in Autoworld Brussel.

https://www.italiancarpassion.be/

Event: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car PassionEvent: Italian Car Passion

Reacties op dit artikel