Eind jaren twintig werd in St. Moritz, Zwitserland, de Automobielweek opgericht. Het simpele doel was om meer mensen naar St. Moritz te trekken. Verschillende evenementen maakten deel uit van de Automobile Week, waaronder de Kilomètre Lancé, een Concours d'Elegance, rijtests, een rally en de Bernina Race als grote finale. Helaas kwam er een einde aan dit tijdperk en werd het decennia lang niet meer gehouden. Toen, in 2014, na een ongelooflijk lange onderbreking, werd er eindelijk weer een heuvelklimrace op de Berninapas gehouden. Zes jaar later, in 2020, was er plotseling een onofficieel proefproject waarbij enkele Duitsers met auto's op de startbaan van Samedan Airport reden. Hieruit ontstond de wedergeboorte van de legendarische Kilomètre Lancé uit.
De hele Automobielweek werd nieuw leven ingeblazen, met verschillende fascinerende evenementen. Het begon met de Kilomètre Lancé, die bijna 100 jaar geleden plaatsvond aan de lange Shellstrasse. Je kunt een belangrijke weg natuurlijk niet de hele dag blokkeren, dus schakelden ze over naar het nabijgelegen Engadin Airport, met zijn 1.840 meter lange landingsbaan. Dit jaar is de derde officiële Kilomètre Lancé, en vorig jaar trok deze al de aandacht. Moderne hypercars, vooroorlogse voertuigen, conceptcars of allerlei soorten motorfietsen: alles met een motor en iets bijzonders is welkom bij de Kilomètre Lancé. Dit jaar waren er zelfs tractoren aanwezig, waarbij maar liefst 12 Porsche Diesel-tractoren deelnamen aan een klassieke race in Le Mans-stijl.
Ook dit jaar waren er enkele legendarische Le Mans-racewagens aanwezig. Eén van de hoogtepunten was de Sauber C9. De Mercedes-Benz Sauber C9 werd voor het eerst ontwikkeld in 1987 en nam deel aan de Groep C-klasse van de sportwagenraces. Zijn debuut was tijdens de 24 uur van Le Mans in hetzelfde jaar. De C9 was uitgerust met een krachtige 5,0-liter V8-turbomotor, ontwikkeld door het Duitse bedrijf HWA (Hans Werner Aufrecht), die meer dan 900 pk kon produceren. De Mercedes-Benz Sauber C9 was zeer succesvol in de autosport, met als grootste triomf de overwinning in de 24 uur van Le Mans in 1989. De auto won in hetzelfde jaar ook het World Sports-Prototype Championship. De Mercedes-Benz Sauber C9 werd in 1990 opgevolgd door de C11, die eveneens uitkwam in de Groep C-klasse.
Net als voorgaande jaren waren er enkele klassieke prototypes aanwezig die in het verleden als testvoertuig hadden gediend. Eén daarvan was de Mercedes-Benz Streamline Car. De Mercedes-Benz 540K Streamline Car werd in 1938 op de Autosalon van Berlijn geïntroduceerd. Het meest opvallende kenmerk was het gestroomlijnde ontwerp, dat revolutionair was in de jaren dertig. Dit ontwerp is ontwikkeld om de luchtweerstand te minimaliseren en de snelheid te verhogen. De 540K Streamline Car werd aangedreven door een 5,4-liter acht-lijnmotor die 180 pk produceerde. Dankzij deze krachtige motor kon de auto indrukwekkende snelheden bereiken, tot 185 km/u. Dit was een opmerkelijke prestatie voor de jaren dertig. De Streamline Car was een eenmalige creatie, wat betekent dat er maar één versie van deze auto bestond. Het is speciaal gebouwd voor recordruns en presentatiedoeleinden.
Een andere zeer indrukwekkende auto was de Porsche Type 64. Porsche bouwde slechts één exemplaar, voorheen de privéauto van Ferdinand Porsche. Enkele jaren geleden werd het geveild voor maar liefst 17 miljoen dollar en is het sindsdien in particulier bezit. Het origineel werd volledig gerestaureerd door Michael Barbach. Al zijn kennis en ervaring met deze legendarische auto gebruikte hij om trouw zijn eigen Type 64 te bouwen. Sindsdien neemt hij ieder jaar deel aan de Kilomètre Lancé.
Een ander hoogtepunt was de Aston Martin Valkyrie. Hoewel het een hypercar is, past hij perfect bij dit evenement omdat er geen beperkingen zijn op basis van de leeftijd van de auto's. De afgelopen jaren waren er ook veel moderne auto’s aanwezig, zoals een Bugatti Divo, een De Tomaso P72 of een Chiron. En dat maakt het speciaal. Het omvat auto's uit alle leeftijdsgroepen en prijsklassen, waardoor er een ongelooflijke diversiteit ontstaat op dit evenement. Er was zelfs iemand die rolschaatsen gebruikte om in razend tempo langs een 812 over de landingsbaan van het vliegveld te glijden.
Uiteindelijk is het een eeuwenoud evenementformat dat maar één keer plaatsvindt, op Samedan Airport.