Misschien denk je dat “Elon musk” een beetje doorgedraaid is om zich in de markt van elektrische wagens te gooien, maar bijvoorbeeld momenteel is 1 op de 5 wages in duitsland al elektrisch.
De gemiddelde CO2-uitstoot van een in september 2022 nieuw verkochte auto in Duitsland kwam op 106,6 gram per kilometer, 4,5 procent minder dan vorig jaar. Knap, want het aantal SUV’s groeide flink. Ten opzichte van vorig jaar werden er 32,5 procent meer SUV’s verkocht. Een te grote auto kopen en een SUV kopen was meer een trend voor vele mensen.
Bijna 20 procent van de nieuw verkochte auto’s in Duitsland was in september 2022 volledig elektrisch. Ook in het algemeen had de Duitse automarkt een relatief goede maand, met een plus van 14,1 procent. Opmerkelijk: ook diesel doet het nog relatief goed.
Wat bedoelen ze precies met een “elektrische auto”
Wat onder een elektrische auto verstaan wordt is vooral een definitiekwestie. Strikt genomen is een elektrische auto een personenvoertuig dat door middel van elektrische aandrijving voortbeweegt. In feite geldt de term dus alleen voor 100% elektrische voertuigen.
Strikt genomen zijn de meeste elektrische voertuigen geen elektrische voertuigen. De elektrische aandrijving en accu vormt echter bij alle soorten een belangrijk onderdeel in de aandrijving van het voertuig. Daarmee onderscheiden deze voertuigen zich van voertuigen die puur op fossiele brandstof rijden. Ook onderscheiden ze zich van reguliere hybride voertuigen waar de elektrische aandrijving alleen ter ondersteuning van de brandstofmotor dient.
Hoe ziet de toekomst er uit voor deze markt?
Eigenlijk erg positief! De hele wereld schakeld meer en meer over op elektriciteit in de plaats dan gas of fossiele brandstoffen. Dus het is bijna onmogelijk voor de elektrische wagen om te falen in een markt die omringt is met het gebruik van elektriciteit als energiebron. Ook de reden cryptomunten of het internet een grote hit zijn. Ze zijn enkel maar afhankelijk van elektriciteit.
Plaatsen zoals casions of ander entertainment diensten realiseerden dit snel en hebben nu veel online diensten kijk bijvoorbeeld naar een plaats zoals betFIRSTcasino een plaats om te gokken. Al zei je 100 jaar geleden tegen iemand dat je online kon gokken en binnen de seconden, verklaarde ze je gek!
Maar dat is de kracht van elektrische energie; schone energie, duurzaam, en gemakkelijk te distribueren. Dus het ziet er naar uit dat een elektrische wagen-tijdperk er zeker aan zit te komen. Ook worden we als mens veel duurzamer in het leven en denken we tweemaal na voor we fossiele brandstoffen gebruiken.
En zijn we allemaal op de hoogte wat “milieuvervuiling” is, 60 jaar geleden was deze kennis niet zo goed onder de mensen.
Koppel en acceleratie
Iedereen die weleens in een elektrische auto heeft gereden weet het: ze zijn snel weg. Of het nou vanuit stilstand of al rijdend is, zodra je het gaspedaal intrapt lijk je direct vooruit te schieten. Het is een van de kenmerkende eigenschappen van een EV en een groot voordeel ten opzichte van voertuigen met een brandstofmotor. Dit grote verschil komt door de elektromotor. In tegenstelling tot een brandstofmotor kan een elektromotor direct maximaal koppel (Nm) leveren.
Koppel is één van de belangrijkste factoren bij acceleratie: het is het draaimoment dat de wielen op de weg brengen. Hoe groter dit draaimoment, hoe sneller een auto in beweging wordt gebracht. Bij een EV is dit koppel bij iedere snelheid direct maximaal beschikbaar, bij een brandstofmotor hangt het koppel vaak sterk af van het toerental. Naast het direct beschikbare koppel hebben elektromotoren vaak ook nog eens veel koppel beschikbaar. De combinatie van deze factoren geeft elektrisch aangedreven voertuigen altijd directe acceleratie.