Eerste Nederlandse BMW M5 Touring op luchthaven

  • Joep
  • 24-01-2025 15:00
  • 7830
  • 1

Eerste Nederlandse BMW M5 Touring op luchthaven

Na twee generaties zonder, is de stationwagon eindelijk terug als M5. Op Schiphol Airport staat 's lands eerste!

Na bijna vijftien jaar is er weer een nieuwe BMW M5 Touring. Medio 2010 verdween de E61 5-Serie Touring en dus ook de M5, om vervangen te worden door de F11. Daar kwam geen M5 meer van. Ook van zijn opvolger, de G31, kwam geen M5. Maar de huidige generatie, die in 2023 op de markt kwam, mocht wel weer een M5 variant verwelkomen in navolging van de volledig nieuwe M3 Touring. Uiteindelijk werd de nieuwe M5 Touring afgelopen zomer aan het publiek getoond. Eind vorig jaar zagen we voorzichtig de eerste exemplaren opduiken in Tsjechië en Zweden. Een maand later was Nederland aan de beurt. Dit matzwarte exemplaar werd op Schiphol Airport gespot.

Deze M5 is, het zal je niet verbazen, beresterk en loeisnel. Onder de kap vinden we nog altijd de bekende 4,4 liter V8 die we ook al vonden in de vorige M5 Sedan en de generatie daarvoor. Hij is echter wel flink aangepast en iets minder sterk om de uitstoot te verminderen. De configuratie is te vergelijken met die van de XM. De V8 zelf ligt ook nog in de X5 M, X6 M en nog even in de M8. Buiten Europa ligt ie ook nog in de 7-Serie. Ook levert BMW het blok aan Land Rover waar je hem terugvindt in de Defender, Range Rover Sport en Range Rover Vogue. Bij BMW zelf hebben we hem ook nog in de M6 gehad. In de nieuwe M5 Touring wordt de V8 gecombineerd met een 197 pk sterke elektromotor. De V8 zelf levert 585 pk, dus tel je die twee middels een ingewikkelde formule bij elkaar op dan kom je op 727 pk en 1000 Nm. Die zijn hard nodig om deze M5 weer bloedsnel te maken, want de Touring is nog zwaarder dan de sedan en weegt maar liefst 2550 kilo. Op elektriciteit kun je 67 kilometer rijden en haal je 140 km/h. Met benzinekracht erbij hakt de begrenzer er bij 250 of 305 km/h (M Driver's Package) in. De 0-100 sprint doe je in 3,6 seconden. De vanafprijs ligt op 144.000 euro. Dit exemplaar heeft er flink wat opties op zitten want hij heeft maar liefst 170.000 euro gekost. Dit model is uiteraard heel erg duur, maar relatief gezien valt het mee. Hij is zomaar even duur als een M3! En dat terwijl die er duidelijk onder staat in de pikorde. Dit komt door de bpm, een belasting gebaseerd op de CO2-uitstoot en die is op een plug-in hybride eenmaal lager. De M5 Touring zal het wel goed gaat doen, omdat hij relatief goedkoop is en omdat er even weinig concurrentie is. De RS6 GT met 630 pk is heel veel duurder dan een M5 Touring, en daarnaast gelimiteerd. Een Mercedes-AMG E63S Estate is er momenteel (even) niet en de Porsche Panamera Sport Turismo is geschrapt. Er zit wel een Audi RS7 Avant aan te komen die misschien wel een V6 plug-in hybride aandrijflijn gaat krijgen. Kies maar!

Eerste Nederlandse BMW M5 Touring op luchthavenKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws