Eerste Mercedes-AMG GT63 pakt spot van de dag

  • Joep
  • 12-02-2024 13:30
  • 674
  • 1

Eerste Mercedes-AMG GT63 pakt spot van de dag

De eerste particuliere Mercedes-AMG GT63 Coupé is eindelijk gespot!

Vorig jaar werd de tweede generatie van de Mercedes-AMG GT onthuld. De eerste generatie debuteerde in 2014 en kreeg twee facelifts, een in 2017 en een in 2019. In 2023 was het tijd voor generatie twee en vooral de naamgeving van het gamma ging flink op de schop. Uiterlijk is de nieuwe een evolutie van de vorige. De vorige was er als naamloze GT, sterkere GT S, nog sterkere GT C, hardcore GT R, gelimiteerde GT R Pro en als zeldzame topper GT Black Series. Hij was er ook als GT, GT S (tussen 2017 en 2019) en GT C Roadster. Er was ook een GT R Roadster, maar die was gelimiteerd op 750 stuks. Van de GT R Pro en GT Black Series kwam geen cabriolet. Van de nieuwe AMG GT komt ook geen cabriolet. De AMG GT Roadster is namelijk vervangen door de nieuwe Mercedes SL, die er alleen nog als AMG is. Die SL vervangt uiteraard ook de vorige SL, maar ook de Mercedes S-klasse Cabriolet. Het gamma van die SL voorspelt ook het toekomstige gamma van de nieuwe GT. De nieuwe GT is voor nu als GT55 en GT63, maar de SL is er ook al als 43 en 63 S E-Performance, een plug-in hybride. Verwacht wordt ook dat de GT deze viercilinder en V8 plug-in hybride gaat krijgen.

Die GT55 is voor nu de instapper en heeft dezelfde V8 biturbo die we al lang kennen. Die ligt ook in de GT63 maar ook in de GT63 4-Door Coupé, S63/Maybach S580, SL55/63. GLE63, GLS63/GLS600 en G63. De GT55 vlieg je in 3,9 seconden naar de honderd en haal je 295 km/h. In de GT55 levert het blok 476 pk. Die staat echter nog niet op de prijslijst, dus het is niet verrassend dat de nieuwe AMG GT debuteert in de topversie 63. In de GT63 levert het blok 585 pk, evenveel als in de uitgaande AMG GT R (Pro). Dan schiet je in 3,2 seconden naar de honderd en haal je 315 km/h. Flink sneller dus, maar dat mag ook wel met een vermogensverschil van 109 pk. De nieuwe GT63 is al een tijdje te bestellen vanaf 286.000 euro in Nederland. Hier zien we dus de eerste en de primeur gaat naar Oostenrijk. Wenen om precies te zijn. En een heerlijk kleurtje heeft de eigenaar gekozen zeg!

Stel je haalt de logo's eraf hoe zijn de verschillende versies dan van elkaar te onderscheiden? We weten al hoe de nog te onthullen GT43 en GT63 S E-Performance te herkennen zijn. De GT43 krijgt ronde uitlaten in plaats van trapeziumvormige, daarnaast is de neus op detailniveau anders. De GT63 S E-Performance zal veel op de GT63 gaan lijken, maar heeft natuurlijk een laadklep, want het is een plug-in hybride. Een leuk detail aan dit exemplaar is het kenteken, want er staat SL in, wat in feite de geschrapte GT Roadster is!

Eerste Mercedes-AMG GT63 pakt spot van de dagKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel