Een levende legende, de Porsche 911

  • Emil
  • 05-07-2007 18:14
  • 5087
  • 0

Een levende legende, de Porsche 911

In 1963 was het zover. Op de autosalon van Frankfurt, de IAA, werd het nieuwe model ontworpen door de oudste zoon van Ferry Porsche tentoongesteld. Ferdinand Porsche was de ontwerper van de nieuwe sportauto uit Stuttgart. Na bezwaar van het merk Peugeot moest Porsche de naam van de nieuwe Porsche die aanvankelijk Porsche 901 zou gaan heten, veranderen. De Porsche 911 was een feit.



De auto was kwalitatief en qua stijl een beetje hetzelfde als zijn voorganger. Voor de rest was dit model volledig vernieuwd en waren vooral de prestaties zoveel beter. Dit zou een ware gran turismo worden. De auto was langer dan de 356 maar wel smaller. Op deze manier werd het weggedrag aanzienlijk verbeterd. De Porsche 911 moest een ware GT worden die meer bagageruimte had en tevens comfortabeler was. Achterin werd een nieuwe 2 liter zescilinder gemonteerd die voornamelijk van aluminium was gemaakt. Op deze manier werd gewicht bespaard. De eerste cijfers die werden vrijgegeven waren erg indrukwekkend. De Porsche 911 Coupé wist de 100km/u te bereiken in 8.5 seconden en de 130pk zorgde voor een topsnelheid van om en nabij de 200!

Drie jaar later werd de auto verbeterd en kreeg hij 30pk meer, hierdoor kwam het totale vermogen uit op 160pk, voor die tijd erg veel! Vele aanpassingen leidden uiteindelijk tot een betere auto en de 911 S was geboren. Tevens werden er bij dit model nieuwe velgen geïntroduceerd die je jaren later nog terugvond op de Porsche's, de vijfspaaks Fuchs velgen. Twee jaar later werd de auto weer aangepast en werd er nog eens extra 10pk uit de motor gehaald door een nieuw brandstofinspuitsysteem. Naarmate de jaren verstreken werd de auto door en door verbeterd en sneller. Begin jaren 70 was de Porsche 911 voorzien van een 2.4 liter 6 cilinder met 190pk. Voor die tijd verschrikkelijk veel vermogen. De 100km/u werd in 7 seconden bereikt! De topsnelheid zelf lag ruim boven de 200, namelijk 235km/u.



In 1973 liet Porsche pas echt zien waar men toe in staat was, de Porsche 911 Carrera RS werd bekend gemaakt voor het grote publiek. Op deze prachtige auto kom ik later in het verhaal nog terug. Sindsdien werden de Porsche's voorzien van dezelfde motor die in de RS geplaatst werd. Voor de Porsche waren er diverse varianten beschikbaar. Een tamelijk schamele 150pk tot 260pk voor de brute 911 Turbo. Ook werd wegens nieuwe ontwikkelingen op de tweede generatie de welbekende spoiler gemonteerd, de 'walvisstaart'. Deze werd op de nieuwe 3.0-liter Carrera gemonteerd. Door de strenge Amerikaanse emissie-eisen werden er diverse dingen veranderd aan de motor. Het vermogen van deze nieuwe auto daalde naar 200pk. Ofwel, deze motor leverde minder vermogen dan de vorige 2.7 liter zescilinder. Door diverse aanpassingen kwam het vermogen uiteindelijk toch weer neer op dezelfde waarde. De topsnelheid van deze auto bedroeg 240km/u.

Rond 1980 bestond het modellenprogramma van de 911 uit nog maar twee modellen. De 911 Turbo, waarvan de motor inmiddels was opgeboord tot 3.3 liter en de 911 3.0SC. Vooral de Turbo was een model wat erg gewaardeerd werd. Deze brute 911 stond in 1974 op de autosalon van Parijs. Aangedreven door een 3.0-liter 6 cilindermotor. De 911 schoot binnen 6 seconden naar de 100 en daarna door naar een top van 250km/u. Voor die tijd extreme waarden. Tegenwoordig is deze auto nog snel genoeg om een gewone Boxster bij te houden! De 911 '930' Turbo was eigenlijk bestemd als homologatiespecial. De vraag naar deze speciale 911 bleek alleen zo groot te zijn dat besloten werd hem in productie te nemen. Tijdens de Groep 4 races bleek de 911 erg succesvol te zijn. Op de straat was het ook een beruchte auto. Met zijn grote spoiler en uitgeklopte wielkasten ziet hij er erg agressief uit. Deze auto was voor zijn tijd wederom een monster. Drie jaar na de lancering werd de straatversie van de 930 Turbo verbeterd. De literinhoud van de motor werd vergroot met 0.3 liter. Tevens werden de remmen overgenomen van de Le Mans Porsche, de 917.

Volgens veel journalisten en eigenaren zijn de oude Turbo's nog altijd een waar genot om mee te rijden. Tot een bepaald aantal toeren altijd rustig en beschaafd. Maar zodra het gas erop gaat en het aantal toeren boven de pakweg 4000 komt is het een beest dat los komt. Een sissende turbo en kwispelende staart zijn de kenmerken van deze 911. Het is geen makkelijke auto om mee te rijden maar een auto die je waar geeft voor je geld! Het schijnt dat de teller dan stappen van 15km/u neemt, voor die tijd ongehoord snel en zelfs voor hedendaagse normen is een 911 Turbo nog steeds een verschrikkelijk snelle auto!



Deze modellen bleven in productie tot 1984. Hierna werd alweer een nieuwe 911 gelanceerd. Eind jaren 70 en begin jaren 80 werden tevens nieuwe modellen van Porsche op de markt gebracht, de 924 en de 944. Deze verkochten niet zo goed als de 911 al was het tijd voor een goede vervanger van de oorspronkelijke 911. In de organisatie van het bedrijf zelf gebeurden enkele zaken en het nieuwe model werd ontworpen. In 1984 was het zover en werd de Porsche 911 Carrera geïntroduceerd. Hoewel deze 911 met 231pk niet zo snel was als de RS en Turbo was het model wel veel prettiger in de omgang. Volgens Porsche lag de acceleratie van deze Porsche nabij de 6 seconden. De media klokte een veel snellere tijd, namelijk 5.3 seconden. Net als de rest van de wereld raakte Porsche midden jaren tachtig in financiële problemen door de wereldwijde recessie. Het werd opnieuw tijd om het roer om te gooien.

In 1989 was het dan zover en werd de nieuwe 911 geïntroduceerd. Qua uiterlijk was hij er behoorlijk op vooruit gegaan. Onderhuids waren ook veel veranderingen verricht. De auto was dan ook voor bijna 100% nieuw op enkele details na. Hoewel de voorkant een nieuw gezicht had, was de kenmerkende Porsche-kont nog duidelijk aanwezig. Het grootste opvallende detail was de geïntegreerde achterspoiler die bij 80km/u omhoog kwam.

Om voor betere prestaties te zorgen werd de oude 3.2 motor opnieuw ontwikkeld. Zo werd de cilinderinhoud vergroot naar 3.6 liter. Uiteindelijk kwam het totaal vermogen uit op een prachtige waarde van 250pk. Deze dreef zowel de vierwiel aangedreven Carrera 4 en Carrera 2 aan. De Carrera 4 was de eerste 911 die na vijfentwintig jaar met vierwielaandrijving werd geïntroduceerd. Dankzij de Carrera 4 waren de 911's voor jongelingen een stuk makkelijker beheersbaar en niet listig zoals een Porsche kon zijn. Tevens bood hij veel vertrouwen. Na de Porsche 930 Turbo was de 964 het enige model wat tot nu toe in staat was harder dan 250km/u te rijden, voor die tijd een prachtige waarde! De Ferrari 348TB was één van de weinige auto's die nog sneller liep, al was de auto ook vele malen duurder en temperamentvoller.

Ook werd in de nieuwe 911 voor het eerst Tiptronic leverbaar. Deze semi-automatische automaat was revolutionair en goed in omgang. Deze automaat gaf de bestuurder de mogelijkheid om te bepalen of men zelf wilde schakelen of niet. Langzamerhand klom Porsche uit de recessie.



We nemen een sprong naar de jaren 90. Het gaat weer goed met Porsche en de vraag naar de Duitse sportauto is erg groot. Dat betekent niet automatisch dat de auto een Opel aan het worden is, de Porsche blijft een uniek en exclusief product. In 1993 komt er een model dat eindelijk grondige uiterlijke veranderingen vertoont, de 993. Prachtige ronde lijnen maken de auto tot een hedendaagse klassieker. De 993 was een echte nieuwe Porsche 911 die net zo goed reed als hij eruit zag. Nagenoeg niks was overgenomen van de 964 reeks. De indruk die de 993 achterliet was indrukwekkender en agressiever. Het vermogen werd gehaald uit dezelfde motor die huisde in de 964. Dankzij verbeteringen was men in staat meer dan 270pk uit het 3.6liter blok te persen! Het uiteindelijke vermogen aan het einde van de 993 lag rond de 280pk. Net als bij de 964 was er eveneens een Tiptronic leverbaar die vernieuwd was en nog beter functioneerde.

De 993 zal de boeken in gaan als het laatste model dat voorzien was van een luchtgekoelde motor. Het geluid zal dan waarschijnlijk nooit meer geëvenaard worden. Niet dat de hedendaagse modellen slecht klinken, maar de charme van de oude Porsche is wel gedeeltelijk verdwenen. Het topmodel van de 993 serie was de Turbo, met meer dan 400pk een dijk van een auto! Later in de specials zal ik dit model behandelen!



In 1998 neemt het design van de Porsche 911 andere vormen aan. De lijnen van de nieuwe 911 worden getekend door Pinky Lai, deze ontwerper tekende tevens de Porsche Boxster en Porsche Cayman. De twee belangrijkste veranderingen die plaatsvonden waren de nieuwe koplampen en de motor. De koplampen leken op een gebakken eitje volgens vele mensen, het design van de neus was dan ook niet moeders mooiste. Vele mensen moesten erg wennen aan het design. Één van de andere opvallende veranderingen was dat de motorinhoud ten opzichte van de 993 klein was geworden. De 3.4 liter 6 cilinder was wel in staat 300pk te produceren. De eerste generatie 996 was in productie tot 2002, toen werd de tweede generatie geïntroduceerd. De mkII kreeg nieuwe koplampen die er wat beter uit zagen dan de mkI, een veel strakker design t.o.v de eerste ietwat rommelige koplampen. Verder werd de cilinderinhoud van de Porsche weer tot 3.6 liter vergroot, dit leverde 20pk meer op. Naast de Carrera's werd de geïnteresseerde ook de mogelijkheid gegeven te kijken naar een '4S'. Deze had de dikke heupen en voorbumper die een Turbo had, in mijn ogen een veel smaakmakender model dan de standaard 911. De grote achterlichtunit die huisde op de oude Porsche's zag je ook weer terug op dit model. Het model oogde erg agressief maar het was ook een tijdloze schoonheid.



Het topmodel van de 996 serie was uiteraard een 911 Turbo. Zowel een cabrioletversie als dichte versie was leverbaar! De basis van de auto is een boxermotor, gebaseerd op de GT1 die meedeed aan Le Mans in 1998. Dankzij twee turbo's produceert hij 420pk! Voor het eerst sinds zijn levensloop is de 911 in staat meer dan 300km/u te halen, de 911 Turbo haalt namelijk maximaal 305km/u! In het voorjaar blies de 911 Turbo zijn laatste adem uit met een special 911 Turbo, namelijk de Turbo S. Met in ieder geval 30pk meer hoef je je nimmer zorgen te maken over een tekort aan vermogen. Verder zorgen keramische remmen voor het nodige stopvermogen!
Het grote voordeel van een Porsche is dat hij dagelijks ook prima gebruikt kan worden ondanks zijn potentie. Dankzij de vierwielaandrijving is het ook geen probleem door de regen of andere slechte weersomstandigheden te rijden, de Porsche is niet stuk te krijgen! Je kunt dus op een zondag door de stromende regen naar de Nürburgring rijden om daar lekker even te gaan knallen, vervolgens ga je terug naar huis in rust en comfort, maar wel met een snelheid van meer dan 150km/u.




Tot zover deel twee van de Porsche reeks. De volgende keer zullen de hedendaagse modellen van Porsche voorbij komen. De Cayenne, Cayman en de nieuwste 911 zullen zeker niet ontbreken!

Bronnen:
1. www.sl55creationweb.com
2. www.ozcarsightings.com
3. www.swisscarsightings.com
4. Het ultieme verhaal van Porsche "“ Stuart Gallagher

Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag