Een fenomeen; The first one has arrived

Een fenomeen; The first one has arrived

Om het begrip auto maar eens volgens Wikipedia uit te leggen. Een auto of automobiel is een uit het rijtuig en de fiets ontwikkeld voertuig dat zich zelfstandig voortbeweegt. Maargoed tegenwoordig is een auto meer dan alleen een voertuig voor mensen, een auto is emotie. De één vindt autorijden geweldig leuk maar is geen autoliefhebber. De ander vindt auto's en autorijden geweldig leuk en droomt er van om later een auto is bezitten waarmee hij op zondags bijvoorbeeld lekker kan genieten van echt autorijden. Dit kan in een Ferrari, Porsche of wellicht een Lotus Elise.

Maargoed, dit zou de 21e eeuw niet zijn wanneer er auto's op de markt worden gebracht die snelheden halen boven de 350km/u. Om al helemaal niks meer te zeggen over het bizarre apparaat wat de mannen van Bugatti/Volkswagen hebben ontwikkeld.

Het begon in 1998 toen Bugatti een prototype toonde van een supersportauto met 16 cilinders. Deze auto zou in staat moeten zijn meer dan 400km/u te kunnen bereiken met behulp van een gigantische motor meer dan 1000 pk moest genereren. Ja mensen, we hebben nog steeds over een auto. Alleen op een andere manier dan de rest van de wereld gewend is. Aan de Bugatti werd met meer dan 50 mensen gewerkt, een tijdloos proces wat een gigantische hoeveelheid tijd in beslag heeft genomen. Er moesten nieuwe banden ontwikkeld worden om de immense snelheid aan te kunnen. Noem het maar op of er is wel iets speciaals voor deze auto ontwikkeld. Het is echt te bizar voor worden hoe langer je erover nadenkt.

De auto zit zo complex in elkaar dat je woorden tekort komt. Niks voor niks lachte de hele wereld Volkswagen/Bugatti uit aangezien het in ogen van iedereen een project was wat uiteindelijk in een put zou eindigen. Mooi niet dus, de ontwikkeling bleef doorgaan en de Veyron 16.4 zou kosten wat kost voor de consument beschikbaar worden. In 2005 was het eindelijk een feit en begon de productie van het nu al legendarische model. De cijfers spreken boekdelen. Een 8 liter W16 met 1001 pk en 1200 Nm! De prestaties zijn tot dusver nog steeds de meest extreme die ooit gepresenteerd zijn. Naar de 100 in 2,5 seconden en de 300 km/u wordt in minder dan zeventien seconden bereikt! En de prijs moeten we uiteraard ook niet vergeten, een Bugatti Veyron met een geel plaatje kost je in totaal 1,8 miljoen euro!

Maargoed, er zullen dus in totaal 300 van deze bizarre 'machines' geproduceerd worden en enkele hiervan zullen in Nederland afgeleverd worden aan een aantal dolgelukkige eigenaren. Wat me vooral zo verbaasd en blijft fascineren is de gigantische hoeveelheid mensen die op de Veyron afkomt. Overal, en dan ook echt overal, wordt de auto nagekeken en worden er foto's gemaakt. Bij hotels wordt hij met lintjes afgezet en beschermd tegen massa's mensen. Dit heb ik dan ook nog nooit gezien, auto's als een Enzo en Carrera GT wordt gewoon op neergekeken. De Bugatti Veyron heeft zo'n verpletterende indruk achter gelaten op de wereldbevolking dat het niet meer normaal is. Iedereen weet ook gewoon wat de Veyron is, deze auto wordt door iedereen herkend.

Vandaag was het dan eindelijk zover, de 1e Bugatti Veyron is afgelevert in Nederland!! Waar veel bronnen het op diverse site's vermeldden is hij inmiddels de 1e dag van levering gespot! Wat een brute bak gewoon! Spotter Eddow wist nog maar net 1 foto te maken voordat hij achter de hekken verdween. Spotters zullen nu alles over hebben om dit lanceerstation te kunnen spotten. Door het rode licht, verkeersregels overtreden. Ik denk dat er een Nederlandse 'Spot-Veyron' competitie van start is gegaan vandaag om hem zo snel mogelijk weer te platen.



Het is te bizar maar woorden maar eigenlijk ook zo leuk dat er jacht gemaakt wordt op de auto die over 100 jaar nog steeds in de volksmond bekend is, want dat is het deze Bugatti Veyron, een fenomeen!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    ChrisB  -  14-04-2008 om 21:36

    Uber alles auto

  2. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws