Een dagje blazen: Autobahn-Run 2009

  • BartW
  • 29-05-2009 16:06
  • 6419
  • 40

Een dagje blazen: Autobahn-Run 2009

In Nederland worden steeds vaker evenementen georganiseerd. Zo ook door de BMJT-crew. Zij besloten om afgelopen zondag 24 mei de Autobahn-Run te organiseren. Even lekker knallen op de Duitse autosnelweg en mooie foto's en video schieten. Ze hadden prachtig weer. Hierbij het verslag van de BMJT-Crew.

Om 6.00 uur begint het langzaam licht te worden en de vogeltjes beginnen te fluiten. Meestal word er op een zondag ochtend lekker uitgeslapen en uitgebreid ontbijt, maar vandaag niet. Eindelijk was het dan zover, de Autobahn-Run, wat hadden we hier met z’n allen naartoe geleefd.

Het blijft lastig opstaan om 6.00 uur ’s ochtends maar we waren aardig wakker door het feit dat we wisten wat er vandaag ging gebeuren. We maakten ons klaar en het vervoer stond voor de deur. We hadden om 7.30 uur afgesproken bij VEM Metallurgie. We tuften in ons Japannertje naar de verzamelplaats waar we eerst wat broodjes gingen beleggen voor de deelnemers. Dat ging snel want om 8.30 uur waren we al klaar met de broodjes terwijl de eerste auto’s pas om 9.30 uur verwacht werden. Daardoor hadden we ruim de tijd gehad om ons te concentreren op de plekken waar we bij aankomst gingen filmen en hoe we het gingen verdelen om de mensen de weg te wijzen waar ze konden parkeren.

De tijd ging helaas erg langzaam maar opeens werden we wakker geschud door een Audi S4 die ons een hartverzakking bezorgde omdat we dachten dat onze eerste deelnemer er aankwam. Om iets voor half tien was het dan zover, de gele Corvette C6 Z06 kwam de hoek om! Nu maar hopen dat de rest ook snel komt. Niet veel later stroomden de groepjes langzaam binnen. Opeens horen we een luid gehuil en opeens zagen we het, het was de Lamborghini Murciélago LP640 Roadster, dit was een aangename verrassing aangezien de eigenaar eigenlijk de brute RUF mee zou nemen. Vanwege het mooie weer wilde deze meneer toch graag met de Lamborghini rijden. Daarna zagen we de 930 Turbo S(964 conversion) al aankomen. Niet veel later komen de groepjes echt aangereden, eerst komen een Aston Martin DB9 en DB7 binnen, gevolgd door een onverwachte Maserati 3200 GT. Daarna was het de beurt aan het groepje met daarin de Aston Martin V8 Vantage, Ferrari F355 Berlinetta, Porsche Cayman MKII en de Maserati Quattroporte. Rond 10.00 uur was iedereen aanwezig. Bijna iedereen was er behalve de Gran Turismo S en de Porsche 996 Turbo want die hadden wat vertraging opgelopen, dus die kwamen net voor de afgesproken tijd om te vertrekken aan. Helaas kregen we te horen dat de Porsche 996 Carrera 4 en de Lotus Elise S2 er niet bij konden zijn. Inmiddels stonden we te genieten van een geweldige lijst auto´s.

Aston Martin AMV8
Aston Martin DB7
Aston Martin DB9
Chevrolet Corvette C6 Z06
Ferrari F355 F1 Berlinetta
Lamborghini Murciélago LP640 Roadster
Maserati 3200 GT
Maserati Gran Turismo S
Maserati Quattroporte
Porsche 996 Turbo
Porsche 930 Turbo
Porsche Caymam PDK 2009
(Ford Ka, extra personen vervoer en filmauto)







Natuurlijk blijft zo’n “evenement” niet onopgemerkt en stonden er veel mensen toe te kijken.

Na wat lekkere broodjes en warme koffie konden we vertrekken, dachten we…Maar de Quattroporte startte niet. Deze wilde niet meer aan de praat en kon uiteindelijk niet meer meerijden. Een transmission-failure deed hem de das om. Door dit voorval vertrokken we met anderhalf uur vertraging rond 12 uur zonder de Quattroporte. Met de stoet reden we eerst door het centrum van Ede heen waar we langs de kerk kwamen waar men buiten voor de deur stond en allemaal heftig begon te gebaren dat ze even flink wakker gemaakt wilden worden. Natuurlijk zijn wij de beroerdste niet dus men was vast even wakker geschud.






Na een stukje Edesche natuur reden we via de A12 richting de Autobahn. Voordat we deze machtige snelwegen betraden, gooiden we nog even de tank vol bij een tankstation langs de grens. Iedereen stond te popelen dus na de tankstop begon het eindelijk. Na even een paar keer de 200 aan te hebben getikt kwamen we helaas in de file. Al snel begon iedereen te grappen via de “walkie talkie’s”. Een Hollander met lekke band was met caravan en al vol de vangrail in gereden. Al was het best leuk om met de hele stoet in de file te staan. Iedereen keek je aan en maakte positieve gebaren.






Na vijf kilometer file konden we eindelijk weer het gas erop gooien voor zover dat kon. Op de A3 was het redelijk druk. Voor Oberhausen draaiden we de A2 richting Dortmund op, om na een aantal kilometer bij de afslag Bottrop-Süd af te slaan. Bij de vestiging Brabus in deze stad namen we een pauze, zodat iedereen even wat kon drinken en de getunede Mercedessen kon bekijken. Na deze stop konden we eindelijk het beste stukje autobahn van onze route gaan berijden. De A31 is een relatief rustige snelweg met goed wegdek. Al snel gingen sommigen de topsnelheid opzoeken. Voor wat cijfers: De LP640 had 330 km/u gehaald, de 996 Turbo 318 km/u, AMV8 293 km/u, DB7 265 km/u, DB9 280 km/u, 930 turbo 260 km/u, F355 280 km/u en de Z06 290 km/u, Gran Turismo S 297 km/u en de Cayman daar weten we het niet van. En als laatste de enige die zijn top wel gehaald heeft: de Ford Ka 175 km/h op de teller. (voor de snelheidsbeleving zou ik het filmpje maar bekijken.) Na deze snelheden gehaald te hebben moesten de auto’s wel even tot rust komen. Dat gebeurde in Schüttorf, een aantal kilometer voor de Nederlandse grens. Hier werden nog even wat leuke foto’s geschoten en wat nagepraat over een aantal leuke situaties.












Helaas moesten we daarna weer richting Nederland waar we bij AC Restaurant Holten ons buikje rond gingen eten. Na het eten werd er van een aantal mensen afscheid genomen en reden we met de Ka, F355 & de 930 Turbo S terug naar Ede en werden Brent en Jorg thuis gebracht in de DB9 en de DB7. Eenmaal aangekomen in Ede gingen we nog even met de 930 Turbo S en de F355 het industrieterrein onveilig maken.




Rond 19.30 uur werd er ook van deze auto’s afscheid genomen en was de actie voorbij. We bleven nog even staan totdat het geluid uit de Tubi’s van de Ferrari vervaagd was en toen begonnen we te beseffen hoe vet deze dag was.

Bij deze willen wij alle eigenaren bedanken voor hun aanwezigheid deze dag. Het was een geweldige ervaring en we hopen jullie de volgende keer weer te zien.

BMJT-Crew

Reacties op dit artikel