Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

  • Jeroen
  • 03-12-2009 16:16
  • 5525
  • 13

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Kosovo is nou niet de nummer één locatie waar je aan denkt als je het over de combinatie 'spotten' en 'vakantie' hebt. Locaties die eerder in je op zullen komen zijn Londen, Düsseldorf, het altijd zonnige Monaco of desnoods een ander plekje aan de Zuid-Franse kust. We zien de afgelopen jaren een stijgende lijn als het gaat om spots uit Oost-Europa. Er is de laatste jaren zoveel meer geld beschikbaar dat door sommigen uitgegeven wordt aan auto's. Voor Autogespot een goede zaak want wij krijgen steeds meer spots uit Oost-Europa binnen. Spotter Vlammende was deze zomer in Kosovo en kwam daar negen auto's tegen die we wel even de moeite vinden om uit te lichten.

Kosovo werd vorig jaar op 17 februari 2008 onafhankelijk maar die onafhankelijkheid wordt nog niet door iedereen van de internationale gemeenschap erkend. Buurland Servië ziet Kosovo nog steeds als een autonome provincie maar Servië heeft eigenlijk weinig meer te zeggen in Kosovo. Na negen jaar kwam er een einde aan het VN-tijdperk. De Verenigde Naties droeg op 15 juni 2008 de macht over aan Kosovo. Men kon zelf een president aanstellen, verkiezingen uitschrijven, een veiligheidsmacht, een volkslied maar ook een centrale bank voor een eigen munteenheid. 92% van de 2.126.728 inwoners van Kosovo is Albanees en het merendeel van de inwoners woont in de hoofdstad Pristina.

Tussen de negen spots zijn er nou niet bepaald spots die er uit springen. We zien wel dat geen van de negen auto's voorzien is van een Kosovaars kenteken. De Zwitserse kentekens zijn wel erg populair zo te zien. Hopelijk zien we de komende jaren nog meer spots van spotter Vlammende en andere spotters uit Kosovo!

Audi R8
Inmiddels mogen we wel stellen dat de Audi R8 massaproductie is. De supercar van Audi was vanaf het begin een succesnummer. Tot op heden hebben we maar liefst 2660 exemplaren mogen ontvangen sinds de eerste R8 verscheen op Autogespot op 19 januari 2007. Nu bijna drie jaar later gaan we dus al richting de 3000 exemplaren. Dat is enorm veel. Audi heeft een auto neergezet om te kunnen concurreren met de Porsche 911. De R8 heeft een middenmotor en voorzien van vierwielaandrijving. Sinds 2008 is het mogelijk om je R8 met een semi-automaat aan te schaffen. Daarvoor was het alleen mogelijk een conventionele handbak te krijgen. De auto wordt in elkaar gezet in Neckarsulm. Sinds 2009 is er ook een V10 variant op de markt. Natuurlijk was het te verwachten dat veel eigenaren met een R8 met een V8 hun auto zouden gaan inruilen voor een V10 en langzaam maar zeker zien we dat ook gebeuren. Binnenkort komt er op basis van de V8 ook nog een Spyder op de markt. Hopelijk hoeven we dan niet lang te wachten op de V10 Spyder!

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

BMW M3 E93 Cabriolet
Ondanks dat zwart wel een enorme standaard kleur is op een BMW, is dit wel een heel dik exemplaar! Dat komt met name door de velgen die er onder liggen. Zeer grote veelspaaksvelgen, ze lijken wel van G-Power te komen. De E93 is de open variant van de huidige BMW 3-serie. De E92 staat bekend als de coupé en de sedan heeft als typering E90 meegekregen. Dan hebben we nog de perfecte auto voor de familie, de E91 als station wagon. De M3 E93 was al vanaf de lancering een plaatje. De opvolger van de M3 Cabriolet uit de E46 reeks werd niet met een stoffen kap voorzien met een stalen klapdak. De huidige Z4 Roadster heeft dat ook. BMW heeft daarvoor toch een beetje gekeken naar de Mercedes-Benz SL-klasse.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

BMW M6
In 2006 lanceerde BMW de nieuwe M6. De E63 als coupé en de E64 als cabriolet met softtop. De M6 was meteen een geduchte concurrent voor de SL 55 AMG van Mercedes-Benz. Het grote verschil tussen beiden was de kap. BMW monteerde net als in de M5 ook in de M6 de bekende vijf liter V10 met 507 pk. Er is overigens niet altijd sprake geweest van een 6-serie bij BMW. Men begon in de jaren zestig met de type-aanduiding 2000CS. Pas aan het eind van de jaren zestig kwam de bekende E-aanduiding. Dat begon bij de 6-serie met de E9, werd halverwege de jaren zeventig de E24 en dat was dan ook gebruikelijke aanduiding tot het eind van de jaren tachtig. Pas vijftien jaar later zou men weer een 6-serie gaan maken in de vorm van de E63 en E64. Hoe de F12, de opvolger, er uit zal gaan zien is nog niet bekend.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Chevrolet Corvette C5
Een pure Amerikaan, maar ook een betaalbare Amerikaan. Het nadeel ván zo'n Amerikaan is wel dat hij enorm veel slurpt. Maar dat weet je als je aan zo'n auto begint. De auto is enorm populair op Autogespot, maar liefst 812 exemplaren in de meest bizarre kleuren en vormen vonden hun weg naar de spotsite al. Dit exemplaar is gespot in het plaatsje Ferizaj, zoals ook te lezen valt op de kentekenplaat. Die kentekenplaat is overigens afkomstig uit de Amerikaanse staat Wisconsin. Het is niet de enige auto met een Amerikaans kenteken in deze reeks van negen spots overigens, ook de Pontiac komt uit de Verenigde Staten.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Ferrari F430 Spider
Het is één van de meest populaire cabrio's op Autogespot. Onlangs zagen we in een fraai statistisch artikel al dat er in Monaco al ruim 311 exemplaren zijn gespot van de F430 coupé en de open variant, de zogenaamde Spider. Dat is enorm veel maar het is dan ook een enorm betaalbare Ferrari. Het is tevens een Ferrari die volgens velen eenvoudig te berijden is. Een auto met een geluid dat je van grote afstand al kan herkennen en vier markante achterlichten die enorm verschillen van z'n voorganger, de 360 Modena, zijn twee onuitwisbare herkenningspunten van de F430 Spider. De 490 Italiaanse paarden die de motor produceert is voldoende om lekker mee te cruisen over de boulevard van Cannes, een dure winkelstraat in Düsseldorf of het mondaine Place de Casino in Monaco.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Mercedes-Benz CL 63 AMG C216
Hij wordt ook wel de mooiste coupé van Mercedes-Benz van dit moment genoemd, de CL-klasse. Honderd procent elegantie, stijl, luxe en sportiviteit. Mercedes-Benz heeft een CL 500 en CL 63 AMG met een V8 maar daarnaast is er ook een V12 leverbaar in de CL-klasse in de vorm van een CL 600 en de CL 65 AMG met dubbele turbo. Ondanks dat de CL 63 AMG met 525 pk minder vermogen heeft in vergelijking met de CL 65 AMG, mag hij niet klagen over de tijd dat de auto nodig heeft om naar de honderd kilometer per uur te sprinten. Het scheelt slechts 0,2 seconden. Het exemplaar dat in Kosovo gespot is, is afkomstig uit Slovenië. Wit zien we regelmatig op de CL en samen met de juiste velgen, zoals bij deze spot het geval is, heb je een prachtige combinatie.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Pontiac GTO 6.0
Wederom een Amerikaan in dit artikel. Wederom ook een Amerikaan met een Amerikaans kenteken. We hebben hier te maken met een Pontiac GTO, een auto die we zeer weinig zien op Autogespot. GTO staat in dit geval voor Gran Turismo Omologato. Tussen 2004 en 2006 werd de GTO door Holden in Australië gebouwd en kennen we dus eigenlijk ook alleen maar als de Holden Monaro. De auto werd gebouwd met twee verschillende motoren. De vroegere motoren waren een 5.7 V8 met 350 pk en het topmodel kreeg een zes liter V8 met 400 pk. De auto was in Amerika niet echt populair, ondanks het feit dat het gezien werd als een 'muscle car'. De auto viel ook eigenlijk net een beetje tussen de andere 'muscle cars' in die tijd, zoals de Dodge Charger, Ford Mustang, Chrysler 300C en de Dodge Magnum. Allemaal auto's die toch wat minder anoniem zijn als deze Pontiac GTO. Ondanks dat de Pontiac GTO niet heel bijzonder te noemen was, is hij toch 40.808 keer van de lopende band gerold tussen 2004 en 2006.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Porsche Cayenne TechArt Magnum
Dikke tuning voor Porsche komt van TechArt of Gemballa. Beide tuners staan al jaren aan de top van de tuning-wereld en boeken vele successen met het ombouwen van standaard Porsches tot brute machines die tot veel meer in staat zijn als toen ze de showroom verlieten. De Cayenne TechArt Magnum is een omgebouwde Cayenne Turbo. Naast de enorme voorgevel zien we bij deze auto ook een partij nieuwe velgen, een strip over de kofferklep, nieuwe bumpers en een set TechArt uitlaten. We weten dat TechArt ook motorisch auto's aanpakt en dat is ook hier het geval. Onlangs is ook Mansory toegetreden tot de wereld waarin Porsches aangepakt worden dus zowel TechArt als Gemballa krijgen we een gedurfde concurrent bij.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Porsche 996 Turbo
Hij kostte bij de introductie 234.900 Duitse marken en was in 1999 de snelste productie-Porsche die op dat moment te krijgen was. De auto was in staat om 305 kilometer per uur te halen en was op dat moment een rappe Duitser. Een Duitser met haast want binnen 4.2 seconden zat de 996 Turbo op de honderd kilometer per uur. Speciaal voor mensen die meer vermogen wilden introduceerde Porsche bij de lancering van de 996 Turbo het X50 pakket. Daarmee kreeg de auto 30 pk meer en duurde de sprint naar de honderd kilometer per uur nog maar 3.8 seconden. Het X50 pakket stond ook wel bekend als de Turbo S. De 996 Turbo wordt vaak onderschat. "Een 997 Turbo is toch sneller?" Dat hoeft niet altijd. De 996 Turbo was en is bijzonder geschikt voor tuning. Veel tuners probeerde dan ook van alles met de auto om de topsnelheid omhoog te krijgen. Via een speciale chip van TechArt werd het zelfs mogelijk om de topsnelheid op te krikken tot ruim 330 kilometer per uur. Tegenwoordig is een 996 Turbo zeer betaalbaar nu er steeds meer nieuwe Turbo's op de markt komen.

Een bijzondere spotlocatie: spotten in Kosovo

Reacties op dit artikel