Een bezoekje bij de productielijn van de Porsche Panamera

Een bezoekje bij de productielijn van de Porsche Panamera

De Porsche Panamera is de Gran Turismo van Porsche. Het heeft Porsche een flinke duit gekost om de productielijn in Leipzig klaar te maken voor de vierde modellijn, zo'n 150 miljoen euro. Dit alles om zo efficiënt mogelijk te produceren en kosten te besparen.

De Panamera wordt op dezelfde productielijn in elkaar gezet als de huidige Cayenne. Door een flinke investering is er een 25.000 vierkante meter grote assemblagehal, een logistiek centrum, een test- en analysefaciliteit en een trainingcentrum uit de grond gestampt. Omdat dit alles bij elkaar in de buurt zit, zit er veel snelheid in het productieproces. Men hoeft niet meer dagen te wachten op onderdelen, want Porsche heeft precieze afspraken gemaakt met de leveranciers inzake het leveren van goederen en de levertijden. Daarnaast worden er bijna allemaal onderdelen uit Duitsland gebruikt. Dit scheelt dagen bij bijvoorbeeld de douane, of het transport door andere landen. Maar natuurlijk draagt het ook bij aan het maken van een echt nationaal product!



Alle onderdelen van de Cayenne en de Panamera komen bij elkaar in Leipzig. Hier worden de motoren, die uit Zuffenhausen komen, onder de kap geplaatst. Zodra beide modellen dezelfde productiestatus hebben, worden ze op dezelfde productieband gemixt afgemaakt. Dit scheelt dus in de transportkosten naar bijvoorbeeld een andere fabriek en het opslaan van carrosserieën als men maar één modelreeks per keer kan maken. Zo kan men toch nog een beetje besparen bij de productie van een redelijk dure auto. Zo, nu weten jullie weer een beetje over de productie van de Porsche Panamera. Dan heb je ook een beetje achtergrondinformatie als je er één spot en weet je grotendeels hoe deze tot stand is gekomen.

Reacties op dit artikel