Economische recessie drijft consument naar energiezuinige wagens

  • Ruud
  • 08-04-2013 11:11
  • 1199
  • 0

Economische recessie drijft consument naar energiezuinige wagens

Terwijl de economische recessie voortduurt merken steeds meer huishoudens dat ze er qua koopkracht op achteruit gaan. Veel mensen zijn naarstig op zoek naar manieren om geld te besparen om de financiën op orde te houden. De groep die nog wel geld te besteden heeft om een nieuwe auto te kopen lijkt daarbij andere criteria zwaar mee te laten wegen dan een paar jaar geleden het geval was. Waar destijds vooral de rijprestatie en het comfort voor veel bestuurders het belangrijkste aspect van hun nieuwe aanwinsten was, lijken mensen in het huidige tijdsgewricht vooral te letten op het brandstofverbruik van de wagen die ze kopen.

De laatste jaren zijn de benzine- en dieselprijzen enorm gestegen, waardoor eenzelfde ritje, zoals bijvoorbeeld het woon-werkverkeer, veel duurder is geworden. Zowel mensen die dagelijks de auto gebruiken als bestuurders die alleen de auto pakken bij speciale gelegenheden merken dit in de portemonnee. Autofabrikanten zijn slim op deze ontwikkeling ingesprongen door bij de ontwikkeling van hun nieuwe modellen, zoals bijvoorbeeld de Honda Accord Tourer, hoger in te zetten op efficiëntie. Ook wordt in reclamecampagnes steeds vaker de nadruk gelegd op het lage brandstofverbruik van de wagens.

Los van het gebruik van lichtere materialen en een scherper oog voor aerodynamica bij het ontwerpen van de nieuwe modellen zijn veel auto’s tegenwoordig ook uitgerust met een energiezuinige stand. De CR-V, bijvoorbeeld, kan met één druk op de grote groene ECON-knop in een efficiëntere modus worden gezet, waardoor onder andere de airco en de cruise control minder energie gaan verbruiken. Andere modellen die zich onderscheiden vanwege nieuwe technieken om brandstof te besparen zijn bijvoorbeeld de Opel Insignia, de Ford Explorer en de Kia Sportage.

Uit een recent onderzoek van KPMG bleek al dat negentig procent van de hedendaagse topmanagers brandstofzuinigheid het voornaamste criterium vindt bij het aanschaffen van nieuwe bedrijfswagens en de verwachting is dat deze verhoudingen bij de consument niet anders zullen liggen. Hoewel voor lang niet iedereen het milieu de voornaamste reden zal zijn voor het kopen of leasen van een zuinige auto lijkt het erop dat de economische crisis toch op zijn minst één gunstige bijwerking zal hebben: een verlaging van de uitstoot van uitlaatgassen.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag