Dwars door de zeldzame Spykers

  • Bryan
  • 10-04-2019 09:00
  • 1577
  • 2

Dwars door de zeldzame Spykers

De International Amsterdam Motor Show is net achter de rug en wij hebben er met volle teugen van genoten. Links, rechts, voor en achter je. Waar je ook keek er stonden auto's van een bizar kaliber. Enkele van de meest unieke voertuigen trof je direct naast de ingang al aan. Er stond daar een groep van elf of twaalf (ik ben zelf de tel kwijtgeraakt) Spykers. De eigenaar van een groot deel van deze exemplaren leidde ons rond.

Onze reis gaat niet op volgorde van model maar we gaan het rijtje af zoals ze op de show tentoongesteld stonden.

We beginnen vanaf vooraan gezien rechts. Daar treffen de we de C12 La Turbie. Een auto waar er wereldwijd maar één van is. Hij begon zijn leven in 2005 in het grijs en er zouden er in totaal 25 gebouwd worden. Hoe mooi de auto ook is, het project bleek geen succes. De productie van de C12 La Turbie bleef steken bij dit ene exemplaar. Na zijn introductie is de auto overgespoten in het blauw en heeft hij gefigureerd in de film 'War' samen met een andere Spyker die we dadelijk nog tegen zullen komen.

Dwars door de zeldzame Spykers

Als we de La Turbie eindelijk gedag hebben kunnen zeggen stuitten we naast die auto op het nieuwste model uit de Zeewoldense fabriek. De C8 Preliator Spyder. Een auto die op de motorshow van Genève in 2017 vol trots werd onthuld. Een 600 pk sterke motor gebouwd door Koenigsegg moest deze machine laten rollen, maar helaas is er door wat onenigheid tussen de twee fabrikanten geen daadwerkelijke samenwerking gestart om de 100 beloofde exemplaren te produceren. Daarom is het tot op heden, voor zover bekend, bij dit ene exemplaar gebleven.

Dwars door de zeldzame Spykers

Naast de Preliator vinden we de tweede unieke Spyker C12 van de line-up. Ditmaal de C12 Zagato. In 2007 trok Victor Muller in Genève de doeken van dit model. Ontworpen door het beroemde Italiaanse designhuis en klaar voor een gelimiteerde productie. Helaas kwam ook bij dit model de productie nooit van de grond en bleef het bij dit ene vervaardigde exemplaar. Een verregaand oog voor detail kenmerkt deze auto. Iets wat in woorden niet te beschrijven valt en wat foto's absoluut niet perfect kunnen weergeven. Deze auto MOET je in het echt zien, dan pas krijg je een beeld van hoe gaaf de glazen double-bubble roof is en hoe elegant de analoge snelheids- en toerenteller bij de bijrijdersstoel zijn.

Dwars door de zeldzame Spykers
Dwars door de zeldzame Spykers

Weer zo een waar er maar één van is. De Spyker C8 Aileron Spyder. Dit is een van de minst bekende Spyker modellen waar zelfs Google maar heel beperkt informatie over weet te vergaren. Wat we wel weten is dat ook dit project na één exemplaar gestrand is. Wel een prachtig exemplaar in het zilver met een oranje interieur. Op elke Spyker staat op iedere uitlaat het Latijnse motto van het merk: 'Nulla tenaci invia est via.' Wat betekent: 'Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar.' Een motto wat perfect bij dit merk past, want als er een bedrijf een doorzettertje is, dan is dat Spyker wel. Hun doorzettingsvermogen wilden ze op dit model nog eens extra tonen en daarom staat het motto hier ook nog eens op de zijkant van Spykers eerste volledige elektrisch in- en uitklapbare dak.

Dwars door de zeldzame Spykers
Dwars door de zeldzame Spykers

Spykers zijn überhaupt al iets uitzonderlijks, maar de Spykers die op de IAMS stonden droegen zo goed als allemaal nog wel iets extra unieks met zich mee. Zo heeft deze C8 Spyder net als de eerder genoemde C12 La Turbie een rol gespeeld in de film 'War.' De film heb ik zelf (nog) niet gezien, maar voor wat ik mij heb laten vertellen is er met deze auto ook echt gereden in de film waar de La Turbie enkel als statische figurant dienst deed. Nog iets leuks aan deze auto; er wordt daadwerkelijk mee gereden en hij is al meermaals op onze site verschenen!

Dwars door de zeldzame Spykers

En jawel, naast de acteur staat gewoon wéér een speciale Spyker. Ditmaal uniek in de vorm van het chassisnummer. We kijken hier namelijk naar de allereerste Spyker C8 ooit aller tijden. In het jaar 1999 kwam ontwerper Maarten de Bruijn met de Spyker Silvestris en daarmee trok hij de aandacht van het inmiddels vrij bekende gezicht van Spyker: Victor Muller. Slechts een jaar later, in 2000, kwamen de twee met deze C8 Spyder op de proppen. Een enorme vooruitgang als je het mij iedereen vraagt.

Dwars door de zeldzame Spykers

Naast #001 stond #013, een auto die het afgelopen jaar een grondige restauratie heeft ondergaan. In onberispelijke staat stond hij in Amsterdam te schitteren. Zo mooi zelfs dat ik en de fotograaf zo lang hebben staan kijken dat we een foto zijn vergeten te maken. Neem het maar van me aan dat dit exemplaar echt alles had om dit tot de perfecte C8 Spyder te maken!

De derde en laatste C8 Spyder van de stand is ook voorzien van Nederlandse kentekens, alleen is de apk al wel een hele poos verlopen. Rijdend zullen we hem dus ook niet zien. Gelukkig wel op de IAMS.

Dwars door de zeldzame Spykers

We zijn bijna aan het einde van het rijtje, maar blijf vooral nog even hangen want er komen nog wat speciaaltjes aan. Het zal ook eens niet... Deze C8 Laviolette LM85 is een van de Spykers racewagens afgeleide straatauto waarvan er zowaar meer dan één is gebouwd. Dit project had in de planning echter wel een grotere omvang dan wat het uiteindelijk werd. 25 stuks hadden er moeten komen. Slechts 10 daarvan rolden ook daadwerkelijk van de band volgens onze Spyker-gids van de dag.

Dwars door de zeldzame Spykers
Dwars door de zeldzame Spykers

Naast de Laviolette vinden we een Aileron. Van zichzelf al een speciale auto, maar in tegenstelling tot alle andere exemplaren ligt er in dit exemplaar geen Audi motor, maar een krachtigere V8 van General Motors. Er waren plannen om de Audi motoren in de toekomst namelijk te gaan vervangen door deze GM motor. Dit plan werd echter, zoals wel meerdere plannen bij Spyker, van de tafel geveegd. Om die reden is dit de enige Spyker met deze motor achter de stoelen.

Dwars door de zeldzame SpykersDwars door de zeldzame Spykers

Spyker is een van de markantere autofabrikanten die de wereld heeft gezien. Er hangt een heerlijke mysterie om het merk omdat het zelf maar zelden duidelijkheid de wereld in brengt. Bestaat het nou? Is het failliet? Wat zijn de productieaantallen? Het zijn allemaal moeilijk te beantwoorden vragen. Wat we wel weten is dat het bedrijf nog steeds overeind staat en dat het vorig jaar zelfs nog deze gloednieuwe Aileron heeft afgeleverd. Een exact productieaantal aan Spykers durf ik niet te geven, maar de vermoedens zeggen dat er op dit moment een wereldwijde populatie van zo'n 250 stuks is. Een 'once-in-a-lifetime-momentje' is het dus wel geweest om tussen elf van deze 250 exemplaren te kunnen wandelen.

Met dank aan CarsByBas voor de foto's en de eigenaar voor de vriendelijkheid en informatie.

Reacties op dit artikel