Dubai, zandbak in de zon: deel 1

  • Jeroen
  • 30-07-2007 11:00
  • 6878
  • 0

Dubai, zandbak in de zon: deel 1

Eind oktober 2006 zijn wij, Martijn en Jaggie, op vakantie geweest naar Dubai. Uiteraard hebben we niet de hele dag gespot maar hebben we ook genoten van de 'schoonheid' van Dubai. Alles valt op, waar je komt en gaat. Of je nu bij het verlaten van de terminal op het vliegveld je eerste witte Phantom ziet of je weer een Bentley bij een wolkenkrabber ziet staan, je kijkt je ogen uit. Een kleine (spot)impressie van een wereldstad in aanbouw.

Wat bezielt iemand om bijna 14 uur onderweg te zijn, de hele dag in temperaturen oplopend tot 38 graden te lopen, drie keer te verhuizen in de lokale jeugdherberg en elke avond tegen al die verschrikkelijk mooie auto's aan te moeten kijken? Wij (Jaggie en Martijn) hebben van 21 oktober 2006 tot en met 29 oktober 2006 vakantie gevierd in de Verenigde Arabische Emiraten. Het begon allemaal eind juli met een wild plan om eens naar Dubai te gaan. Niet alleen voor het spotten van bijzondere auto's maar ook omdat het land zoveel verschilt van Europa en we toch behoorlijk benieuwd waren naar al die megaprojecten die in Dubai uit de grond gestampt worden. Zo gezegd, zo gedaan en de tickets waren al snel geboekt. De vlucht zou gaan met KLM en Alitalia via Milaan plaatsvinden. In Milaan hebben we twee uur gewacht en genoten van de Italiaanse modepoppetjes die ook 's avonds daar nog rondhuppelen. De vlucht van Milaan naar Dubai duurde iets meer dan zes uur. Dat was zes uur op een stoel waar ik nooit meer op hoop te zitten.

Het spotten begon al vroeg. Op het vliegveld zag Martijn vanuit de terminal al een witte Rolls Royce Phantom. We waren gewoon nog geen minuut buiten de terminal of het was al raak. Het bleek de taxi van het Burj Al Arab hotel te zijn. Nog geen vijf minuten na de witte Phantom volgde een witte Silver Seraph! Ook een taxi van het Burj Al Arab. Spotten om 07.00 is okee!



Na een lange busrit, die ons met een omweg en overstap bij het hostel bracht, kwamen we bij het hostel. Achteraf bleek dat we beter een taxi hadden kunnen pakken, deze zou er namelijk vijftien minuten over doen in plaats van anderhalf uur. Na de boel te hebben gedropped gingen we op verkenning, het was inmiddels 08.30 en we hadden de nacht overgeslagen. Onze eerste stop was het Jumeirah Beach Hotel. Op de parkeerplaats troffen we een Mustang GT Convertible en Brabus CL aan. We liepen door naar het Burj Al Arab en voor de ingang zagen we al ineens twee Silver Seraphs rijden! We hebben in totaal zes Silver Seraphs gezien in Dubai van het Burj met de kentekens: 77703, 77704, 77705, 77706, 77709 en 77710. De Phantoms van het Burj hadden de kentekens 77740, 77711, 77712. We wisten dat ze er een aantal hadden maar om zoveel in zo'n korte tijd te zien was enorm okee.



We zijn doorgelopen naar het Al Qasr Resort, net als het Jumeirah Beach Hotel en het Burj Al Arab onderdeel van de Jumeirah Group. Een gigantisch hotel met de kanaaltjes van Venetië maar toch die Arabische sfeer in de gebouwen. We hebben deze plek gevonden via foto's die we eerder op internet hadden gevonden. Toen we aankwamen stond er een Brabus S. Dit was de W221, een bijzonder fraai voorbeeld van goede tuning. Naast de Brabus stond een omgebouwde Boxster en even later kwam een goudkleurige Cayenne Turbo S aanrijden. Voor ons beiden de eerste keer dat we deze zagen. Het klinkt misschien gek maar de Turbo S was op dat moment ook daar een auto in opkomst. Bij het verlaten van het hotel kwam onze eerste Lamborghini aangereden, een zeer gave oranje Gallardo. Vanaf dat moment zouden we bijna elke dag een Lamborghini gaan zien, dat is iets wat verder alleen in steden als Monaco en Londen mogelijk is.



Omdat het nog wel een eindje was naar de volgende interessante locatie hebben we een bus genomen naar het Dubai Media City. Hier hebben we een beetje rondgelopen en op een parkeerplaats kwamen we een M5 met bijzonder mooie M6 velgen en Carrera S tegen. Dubai Media City is volgens de reisgids the place to be om Ferrari's te spotten als je er vroeg genoeg komt, bijvoorbeeld wanneer men naar het werk rijdt. Het gebied is geliefd bij mediabedrijven die er een vestiging hebben. Zit je in een wolkenkrabber, dan heb je geluk en zicht op een van de Palm eilanden.



Later in de week zijn we nog eens teruggeweest en hebben we ook gekeken bij de Dubai Marina. Daar was helaas niet zo veel te spotten. We waren ook niet echt welkom bij een kleine jachthaven. Beetje jammer. Bij het verlaten van Dubai Media City zag ik ineens vanuit mijn ooghoeken bij een huis een ontzettend gave witte Murcielago staan. Ik wist niet wat ik zag! Op stop drukken had geen zin, de volgende halte was te ver weg aangezien we op een vrij drukke weg reden. 's Avonds zijn we nog teruggeweest maar toen was de Lambo al weg. Tijdens het wachten op de bus terug naar het hostel ('s avonds rijden er nauwelijks bussen) reden er nog wel even een Gallardo SE Hamann, 612 Scaglietti en F430 langs. Lekkere geluidjes zo op de late avond!

Enfin, het werd al 16.00 en we waren al een tijdje wakker dus besloten we om richting de jeugdherberg te gaan om even een kort dutje te doen en dan 's avonds nog even op pad te gaan. Doordat we nogal moe waren werden we pas 's avonds laat wakker en besloten we toch maar in bed te blijven tot de volgende morgen.

De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan en zijn we naar de Wafi City Mall geweest. Daar was niks maar dan ook helemaal niks te doen. Later kwamen we er achter dat de Arabieren allemaal 's avonds gaan winkelen en dat de shopping malls dan een walhalla voor de autospotter zijn. We waren dan ook weer snel weg en Martijn stelde voor om bij het Grand Hyatt te gaan kijken. Omdat we het onzinnig vonden om een taxi te nemen zijn we gaan lopen. Doordat Dubai eigenlijk een grote bouwput is liepen ook wij maar wat over straat. Een stoep is erg zeldzaam, die vind je overigens in Jumeirah wel. Bij het Hyatt stond niet veel meer dan een CL 55 AMG. Onderweg kwamen we nog een Jaguar S Type R tegen. De bestuurder van de auto die er naast stond keek maar raar toen ik een foto van de Jaguar maakte...



Na het bekijken van de Wafi City Mall en het Grand Hyatt hotel hebben we een taxi genomen naar de Emirates Towers aan Sheik Zayed Road. Een taxi nemen in Dubai is niet moeilijk, er rijden er ontzettend veel voorbij en regelmatig komt men aanrijden als je even achterom kijkt of er nog een bijzondere auto langskomt. Maar even weer terug naar Sheik Zayed Road. Dit is de grote snelweg die dwars door het moderne gedeelte van Dubai loopt. Het moderne Dubai is het gedeelte dat grenst aan Jumeirah, de wijk der rijken. De weg is omringd met wolkenkrabbers die allemaal parkeergarages en parkeerplaatsen hebben! Erg leuk en ideaal voor de autospotter. Get off the beaten track zoals men het down under zou zeggen. We hebben hier een tijdje langs de weg gelopen en best veel moois gezien. Als we even niet keken reden er de meest mooie auto's langs: Lamborghini Diablo, Mercedes CLS met ASMA kit, Rolls Royce Phantom, Ferrari F430, Corvette C6, Hummertjes, Porsches, AMG's.
We hebben hier geruime tijd langs de weg gelopen maar doordat de wegen zeer breed zijn is het moeilijk om overal goede foto's van te maken. Een van de toppertjes die ik helaas niet heb kunnen fotograferen was de CLS ASMA. Je zal wel kijken: "ASMA? Dat is toch die lelijke Darth Vader grille aan de voorkant?" Ja dat dacht ik ook toen ik hem op plaatjes zag op internet. Die mening moest ik herzien toen ik hem in het echt voorbij zag scheuren! Een enorm gevaarte en de grille ziet er in het echt enorm bruut uit. In de praktijk ziet hij er zoveel dikker uit en staat het gewoon zo enorm gaaf. Iedereen heeft een vrij duidelijke mening er over, dat hebben we naderhand wel gemerkt. We baalden behoorlijk dat we hem niet hadden kunnen fotograferen en liepen door over Sheik Zayed Road.



De tweede dag was ook de dag van het missen van dingen. Zoals eerder gezegd is Sheik Zayed Road een enorm drukke weg waaro gewoon heel veel auto's langsrijden die je niet kan platen vanwege de drukte. Zo hebben we 6 Rolls Royce Phantoms gezien. De eerste dag in Dubai hadden we al negen Corvette's niet kunnen platen. Aan Sheik Zayed Road zaten ook de Emirates Towers. Twee dezelfde torens met elk een hoogte van respectievelijk 309 en 355 meter. De torens zijn verbonden door een winkelcentrum met winkels die net buiten ons budget vielen. Doordat we hier overdag waren was er niet veel te zien. De Arabieren werken overdag en shoppen 's avonds. Op de kleine parkeerplaats naast het winkelcentrum stond een Bentley Continental GT. We zijn er later die week 's avonds nog een keer naar teruggegaan en toen kwamen we een 612 Scaglietti tegen samen met een C 55 AMG. De C 55 AMG was destijds toen wij hem upten een van de minst gespotte AMG's. De Ferrari 612 Scaglietti die we bij de Emirates Towers hadden gespot was de enige van de hele Dubai trip. Dat is best vreemd aangezien het een relatief nieuwe Ferrari is en je in Dubai weinig oudere Ferrari's ziet. Zo hebben we ook maar een of twee 360's gezien.



Enfin, de dag is nog niet voorbij! Omdat we dus reeds wisten dat alle Arabieren 's avonds pas gingen shoppen hadden we besloten om naar de Mall Of The Emirates te gaan. De Mall Of The Emirates is de grootste mall van Dubai en de eigenaar is Majid Al Futtain. We wisten dat de mall groot was maar kwamen er later pas achter dat het ook de grootste mall van het Midden Oosten was. We waren bijzonder onder de indruk van de mall die 420 winkels huisvest en waar ook Ski Dubai zich bevindt. Ski Dubai is een soort van Snowworld midden in de woestijn. Je moet het zo zien dat buiten de temperatuur een graag of 35 is, binnen in de mall zakt naar 25 en in de skihal zit je op -5. Het is dan best raar om ineens al die vrouwen in hun zwarte jurken met een dikke winterjas, handschoenen en muts op te zien. Uiteraard hebben we niet alle 420 winkels met een Nederlands bezoekje vereerd maar hebben we wel even de Carrefour gechecked. De Belgen kennen deze winkel al als een zogenaamde 'supermarkt', de ideale plek om eens wat avondeten bij elkaar te zoeken. Het filiaal in de Mall Of The Emirates is zo groot dat als je aan de ene kant van de winkel staat, je de andere kant bijna niet ziet. Na het bekijken van deze 'supermarkt' volgden we de bordjes naar de parkeergarage.

Voor ons lagen ruim 6000 parkeerplaatsen verdeeld over vier verdiepingen op ons te wachten! Joepie! Ik weet het, het klinkt als gekkenwerk. Dat is het eigenlijk ook. Één verdieping is behoorlijk lang en kent rijen van A tot en met Z. Martijn en ik hadden een soort van structuur afgesproken waarbij we allebei één helft van de hoofdweg door de garage zouden doen. Het doorlopen van de hele garage heeft ons ongeveer 2,5 uur, wat blaren, bezwete shirts en veel water gekost. Het resultaat mag er echter wezen! Toppers waren een Ford Thunderbird, Ferrari F430 Spider, Ferrari 360 Spider, Lamborghini Murcielago, Jeep Grand Cherokee SRT-8, Range Rover Hamann en een Porsche Cayenne Techart Magnum. Het was erg leuk om te zien dat de rode Murcielago speciaal voor ons langzamer ging rijden zodat we hem konden filmen. Mensen rijden de parkeergarage in en uit. Dat hoor je ook, steeds hoor je weer een bruut geluid door de parkeergarage galmen en dan blijkt het een Corvette C6 of Alpina B7 te zijn.



De volgende dagen zal ik wat meer beschrijven aan de hand van locaties die we bezocht hebben omdat het programma er dagelijks hetzelfde uitzag. Overdag deden we vaak niks. Het was er simpelweg te warm voor. Elke ochtend dat we de kamer uitkwamen en het hostel uitliepen kregen we de klap van de hitte en het licht. Op de kamer waren immers de gordijnen dicht, was er airco en was het licht niet zo fel. Dat betekende niet dat we overdag steeds binnen zaten en alleen 's avonds op pad gingen. We hebben ook regelmatig 's middags al de bus gepakt richting Jumeirah en we hebben een middag door het oude centrum van Dubai gelopen. Dit is verdeeld over twee wijken, Burj Dubai en Deira.



In Deira zat ook het busstation waar wij altijd moesten overstappen op de bus naar Jumeirah, een van de betere spotgebieden van Dubai. Beide wijken worden gescheiden door een rivier genaamd de Dubai Creek, in het Arabisch beter bekend als "Khor". Je kan van de ene kant naar de andere kant met kleine, gemotoriseerde bootjes waarvan je je gaat afvragen of het eigenlijk wel blijft drijven. De "kapitein" ligt ergens in de boot en z'n hoofd komt net boven het stuur uit. Ze hanteren er prijzen die Nederlanders en hun portomonnee goed doen. Voor een overtocht betaal je 50 fils, omgerekend een dikke 12,5 eurocent. Toen we wilden betalen werd onze betaling geweigerd omdat een of andere Engelse toerist al voor ons en zijn gezin betaald had. De beste man was weg voordat we hem konden bedanken.



We dachten dat de Burj Al Arab onze grootste bron van spots zouden zijn. Helaas. Voor dit hotel moest je in het bezit zijn van een reservering in een van de restaurants of een kamer hebben geboekt. Omdat het Burj Al Arab net buiten ons budget viel dat we er een overnachting betalen heb ik besloten om er een reservering te maken voor een high tea. Dit stond geplanned voor zaterdag omdat Martijn op die dag wilde zwemmen in het Wild Wadi Waterpark. Helaas was de high tea volgeboekt. Er was nog wel plek bij het diner maar dit was bijna twee keer zo duur en dat vond ik wat teveel van het goede. We hadden eigenlijk de meeste leuke dingen van het Burj ook al gezien, de witte Phantoms en Silver Seraphs.


In een volgend artikel over Dubai zal ik meer vertellen over Jumeirah!



Reageer!

Reacties op dit artikel