De Spaanse Vleermuis

  • Ruud
  • 06-06-2007 17:38
  • 4287
  • 0

De Spaanse Vleermuis

In het jaar 1998 werd Lamborghini overgenomen door het Duitse autoconcern Audi. Op het moment van overname was Lamborghini hard bezig met het maken van een opvolger voor de Diablo. De baas van Volkswagen vond het ontwerp van de opvolger niets en schakelde vervolgens de designstudio van Bertone in. Onder andere bekend van de Lamborghini Miura en de Lamborghini Countach.

Luc Donckerwolcke werd aan het werk gezet om een restyle te geven aan de Lamborghini Diablo, hieruit kwam de Diablo 6.0 VT. Welke al kleine details van de Murciélago bezat.

Later bleek dat de samenwerking tussen Bertone en Donckerwolcke niet geheel vloeiend verliep. Er werd besloten dat Luc Donckerwolcke geheel zelf het ontwerp moest maken voor wat moest uitkomen als de nieuwe Lamborghini. Hier vloeide de welbekende Murciélago uit voort. Hier zijn inmiddels al 5 modellen van en het 6e model, de Superleggera of SV wordt op een strak dieet gezet om zo te concurreren met de overige supercars.

Lamborghini Murciélago
De naam Murciélago komt van een stierengevecht op 5 oktober 1875. De matador Rafael Molina stond die dag oog in oog met de stier Murciélago in de arena van Cordoba. Na 23 messteken stond de stier nog steeds op zijn hoeven, en besloot de matador de stier uit respect in leven te laten. Tevens is Murciélago spaans voor vleermuis.



De Murciélago, zoals die geïntroduceerd werd, had een 6,2 liter groot V12-monster achterin liggen welke 580 PK en een maximaal koppel van 650nm levert. Deze 1650 kilo zware vleermuis vliegt van 0 naar 100km/u in 3,7 seconden en stopt pas met fladderen wanneer de 330km/u bereikt is. Bij hoge snelheden komt er nog een dynamische vleugel omhoog om te garanderen dat je op de weg blijft rijden. Voor de eerste Murciélago's in Nederland moest men 303.125 Euro overhandigen om de sleuteltjes te bemachtigen. De laatste nieuwprijs was 326.860 euro. Één nadeel van de Murciélago... Lig je op de kop en de auto vliegt in de brand, dan kun je het shaken. Klik hier (Zeer Schokkend!) voor het resultaat.

In 2003 kwam men met de Murciélago 40th Anniversary Edition. Dit ter ere van het 40-jarig bestaan van Lamborghini S.p.A. Van dit model werden slechts 50 stuks geproduceerd. Het grote verschil met de normale Murciélago is de lak, namelijk de groenachtige parelmoerlak "Verde Artemis". Uiteraard bleef het daar niet bij en krijg je ook nog een setje anthracietgrijze velgen, een 40th Anniversary plaatje, grijze remklauwen en een aangepast uitlaatsysteem cadeau. Alhoewel... Cadeau zullen we maar achterwege laten, want de meerprijs op de normale Murciélago was 15.000 euro. Maar je kreeg er wel een persoonlijk certificaat en een carbon koffer cadeau bij.
Lamborghini Murciélago Roadster
In 2004 werd op Geneve de Murciélago Roadster geïntroduceerd. Deze broer met een misvormd toupet op, is technisch hetzelfde als de Murciélago. Alleen heeft hij moeten inleveren op zijn topsnelheid, namelijk zo'n 10km/u. Voor De huidige Murciélago Roadster moet men 371.734 euro ophoesten. Het toupetje mag er alleen op als het regent. En de aanbevolen maximumsnelheid ligt op 160 km/h. Dit vanwege de constructie van het lapje stof op de auto.




Lamborghini Murciélago LP640
Wat doe je als je broertje bijna even groot en sterk wordt als jijzelf? Juist je duikt de sportschool in. Dit was ook het geval met de Murciélago. Het kleine broertje Gallardo kwam namelijk met zijn 520pk erg dichtbij de Murciélago. Hierdoor kwam de opvolger van de Murciélago. Namelijk de LP640. LP640 staat voor de plaats en de inhoud van de motor, namelijk Longitudinale Posteriore (longitudinaal achteraan) en 640PK. Dit werd onder andere bereikt door de motor met 0,3 liter te vergroten naar een inhoud van 6,5 liter. Met deze upgrade van 60 pk is deze vleermuis 0,4 seconden sneller bij de 100 en vliegt hij 10km/u sneller dan zijn voorganger. De body hebben ze uiteraard veranderd. Zo is de body geheel van carbon-fiber en zijn de bumpers aangepast. Ook is er een ander setje sloffen aangemeten om alle kracht die hij bezit op de weg te smijten.



Reageer!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag