De Slurptax

  • Vossie
  • 01-02-2008 10:21
  • 12804
  • 22

De Slurptax

De slurptax, iedereen zal er ondertussen wel het één en ander over gehoord hebben. Ons kabinet, die de mening van Nederland vertaald in goede daden, heeft besloten om stoute, vieze auto’s extra te gaan belasten, om zo de verkoop van deze vervuilers de kop in te drukken. Ja, hartstikke fijn allemaal, maar volgens mij is dit niet bepaald de ideale manier om co2-uitstoot aan te pakken.

Zo heeft iedereen ondertussen wel al van de slurptax gehoord. Wat het inhoud weet echter nog niet iedereen. Dus daarom bij deze even een snelcursus slurptax. Slurptax is bedoeld voor auto’s die het milieu te veel belasten door een te hoge CO2 uitstoot. De CO2 uitstoot mag voor benzineauto’s maximaal 232 gram per kilometer bedragen en voor diesels is dit 192 gram per kilometer. Zit je daarboven, dan krijg je een boete. Een boete van € 110 om precies te zijn en wel per gram overschrijding. Deze “boete” komt bij de nieuwprijs van de auto op. Vervuilende auto’s worden dus duurder en daarom gaan mensen ze minder kopen. Verder is er ook nog de roettax. Deze geldt speciaal voor diesels die meer dan 5 milligram per kilometer uitstoten. De “boete” bij een overschrijding van dit maximum kan oplopen tot € 4.000.

In theorie klinkt dit natuurlijk fantastisch, maar in de praktijk is het natuurlijk een enorme wijsmakerij. In de praktijk komt het er namelijk op neer dat alleen de duurdere auto’s met dikkere motoren extra worden belast door deze maatregel. Neem bijvoorbeeld BMW. Als je een 335i of 335d wilt kopen betaal je geen slurptax, hetzelfde geldt voor een 540i of 535d. Pas met een 7-serie of een M5 wordt je slachtoffer van de slurptax. Je moet dus wel een serieus dikke portemonnee hebben wil je überhaupt last hebben van de slurptax.
Het zijn dus vooral de dikke, dure auto’s die last krijgen van de slurptax. Het probleem is daarbij alleen dat deze mensen deze auto vaak niet laten staan, omdat hij bijvoorbeeld € 2.000 duurder wordt. Hiermee schiet de slurptax in feite gewoon zijn doel voorbij en is het gewoon lekker zakken vullen voor de regering.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat met name dikke sportwagens en grote limousines met dikke motoren duurder worden. Om de slurptax wat tastbaarder te maken hebben we wat auto’s op een rijtje gezet met de daarbij behorende prijsstijging.

o Bugatti Veyron 574 g/km + € 37.620
o Lamborghini Murciélago LP640 495 g/km + € 28.930
o Ferrari 599 GTB Fiorano 490 g/km + € 28.380
o Ferrari 612 Scaglietti 475 g/km + € 26.730
o Dodge Viper SRT-10 463 g/km + € 25.410
o Aston Martin DB9 421 g/km + € 20.790
o Ferrari F430 420 g/km + € 20.680
o Lamborghini Gallardo 400 g/km + € 18.480
o Rolls-Royce Phantom 385 g/km + € 16.830
o Maybach 57 383 g/km + € 16.610


Nu kost de goedkoopste uit dit rijtje, de Viper, al aardig wat, dus potentiële kopers laten zich door deze € 25.000 extra echt niet weerhouden van hun rasechte Amerikaanse sportwagen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere auto’s.

De Slurptax

Toch zijn het niet alleen deze dikke limo’s en sportwagens die duurder worden. Ook SUV’s krijgen het vrij zwaar. En in dit marktsegment heeft de slurptax weldegelijk invloed. Tuurlijk, bij een Cayenne Turbo zal dit niet opgaan, hoewel de koper van bijvoorbeeld een Hummer H2 zich nog wel even achter de oren zal krabben voordat hij € 30.000 extra aftikt. Maar het zijn vooral de kleinere merken en SUV’s die in dit segment worden getroffen. Neem bijvoorbeeld Ssangyong. Dit merk levert alleen maar grote SUV’s, vaak met diesels in het vooronder. Deze diesels hebben op dit moment nog geen roetfilter en stoten daarom teveel roet uit. Gevolg is dat bijvoorbeeld een Kyron 270 Xdi een slurptax van € 5.500 krijgt (hij stoot 242 gr CO2 / km uit i.p.v. de toegestane 192 gr.), maar daarnaast krijgt deze auto ook nog eens een roettax van € 4.000, omdat hij meer dan 25 gr roet per kilometer uitstoot. Dit maakt de auto in totaal dus bijna € 10.000 duurder en voor een auto van, op dit moment, € 45.000 is dat gewoon erg veel. Het merk prijst hiermee zichzelf volkomen uit de markt. Daarentegen stoot de BMW X3 3.0d maar 196 gram uit en heeft een roetfilter. Gevolg is dat deze X3 maar € 440 duurder wordt. Nu is de X3 niet een rechtstreekse concurrent van de Kyron, maar het gaat even om de vergelijking. Het oneerlijke is hierbij natuurlijk dat BMW een grote fabrikant is, die makkelijk geld kan steken en betere motoren. Het kleine Ssangyong moet het echter met minder high-tech motoren doen en prijst zichzelf hiermee uit de markt.
In dit segment spelen de centen nog wel degelijk een grote rol en € 10.000 meer of minder zal de koper dan ook zeker beïnvloeden. Door al deze maatregelen worden dus een aantal merken volkomen uit de markt geprezen. In feite is dit gewoon concurrentie vervalsing, want merken als Ssangyong kunnen nooit op tegen bijvoorbeeld BMW.

Zelfs bij kleine auto’s hebben de maatregelen nog invloed. Niet in de vorm van slurptax, maar als roettax. Een Renault Clio 1.5 dCi heeft bijvoorbeeld geen roetfilter en wordt daardoor ineens een stukkie duurder. In dit segment is elke bespaarde euro mooi meegenomen, dus met een paar honderd euro prijsstijging kan Renault de productie voor Nederland voorlopig wel staken. De enige oplossing is een roetfilter monteren, maar Renault gelooft hier zelf niet echt in. Toch is het nu bittere noodzaak, omdat anders de concurrentiepositie naar de knoppen gaat.

Toch is het meest rare nog dat Nederland met de roettax vooruitloopt op de Europese regelgeving. Pas in 2009 is een roetfilter verplicht in Europa, in Nederland dus vanaf 1 februari. Sommige merken moeten dus speciaal voor de Nederlandse markt een roetfilter inbouwen, belachelijk natuurlijk. Het heeft bovendien totaal geen nut om het in Nederland 11 maanden eerder in te voeren. De roetuitstoot die hiermee bespaart wordt valt volledig in het niet wanneer je het vergelijkt met de mondiale uitstoot. Maar Nederland wil weer het heilige jongetje uit de klas spelen en een zogenaamd goed voorbeeld geven. Ondertussen gaat het natuurlijk gewoon om de centen, maar dat mag niet gezegd worden.

Over tegenstrijdigheden gesproken, oldtimers worden in alle regelgeving nog steeds buiten beschouwing gelaten. Sterker nog, een oldtimer is een stuk goedkoper dan een hypermoderne diesel. Een 35 jaar oude Mercedes met een extreem vervuilende dieselmotor betaalt nauwelijks iets aan de regering, terwijl de eigenaar van een Kyron 270 xdi € 10.000 moet aftikken, terwijl zijn uitstoot in het niet valt bij die oude Mercedes. Nu moeten jullie niet denken dat ik iets tegen oldtimers heb, in tegendeel. Toch zijn deze regels wel erg krom vind ik. Oldtimers vervuilen dusdanig veel dat het aanpakken van deze uitstoot veel meer zou helpen. Monteer op deze auto’s een roetfilter en het helpt al een hoop. Ik weet niet of dit mogelijk is, maar het zou een oplossing zijn. Maar dit beleid zal wel weer typisch Nederland zijn, aan de ene kant belasten we uitstoot, maar nog sterker vervuilende oldtimers blijven volledig buiten beschouwing.

Het is nu 1 februari en de roet –en slurptax zijn met ingang van vandaag meegenomen in de aanschafprijs van auto’s. Mocht je dus nog een dikke SUV willen kopen dan ben je te laat. Overigens hebben veel dealers van “vervuilende auto’s” reclame gemaakt om de auto voor 1 februari te kopen i.v.m. de roet –en slurptax. Google voor de grap maar eens op slurptax en je krijgt een flink aantal hits waarin wordt opgeroepen om voor 1 februari een auto te kopen. Tja, dan is zo’n slurptax leuk, maar uiteindelijk helpt het nu in eerste instantie niets, want potentiële kopers hebben hun nieuwe auto allang besteld. Je bent natuurlijk ook een dief van eigen portemonnee als je dit niet hebt gedaan, want met de besparing van € 10.000 of nog meer kun je mooi een Toyota Aygo met A-label kopen, ben je toch nog een beetje goed voor het milieu!

Reacties op dit artikel