De SLR: Het paradepaardje uit Duitsland

De SLR: Het paradepaardje uit Duitsland

Een AMG V8 met 626 PK, 334 kilometer per uur als top en in een kleine 11 seconden naar de 200. En, oh ja, in Nederland een prijskaartje van € 614.000. Dit is de Mercedes-Benz SLR McLaren. Volgens veel autoliefhebbers is deze auto teveel Mercedes en te weinig McLaren. Of dit nou klopt of niet, het blijft het een supercar die we graag eens in de kijker zetten!

Wie niet veel van auto's weet zal misschien denken dat het om een ruimteschip gaat bij het tegenkomen van dit model. De immens grote motorkap, vleugeldeuren en indrukwekkende roosters op allerlei plekken geven het woord supercar een nieuwe dimensie. Officieel is de SLR in 2004 in productie gebracht, en imdiddels al weer overtroffen door zijn grote broer, de SLR 722 Edition. Er staan er dan ook al heel wat op Autogespot. Van de SLR waren echter al jaren allerlei studiemodellen gepresenteerd, dus helemaal uit 2004 dateert het idee niet. Het is zelfs zo dat je met de SLR terug gaat in de tijd, de jaren '50 om precies te zijn. In die periode kon je voor het eerst de Mercedes-Benz 300 SLR aanschouwen, een opmerkelijke klassieker waarin je de lijnen van de huidige SLR goed kan terugvinden. In 1955 reed sir Stirling Moss in een 300 SLR de 'race van 1000 mijl' in een recordtijd met startnummer 722, vandaar de naam van de nieuwe SLR 722 Edition.



De oplettende spotter weet dat er in Nederland al flink wat SLR's rondrijden, al dan niet op Nederlands kenteken. De meeste in het zilver, wat we zo goed kennen van Mercedes. Toch doet ook de kleur zwart het goed, volgens sommigen de mooiste kleur op een SLR. Extravagante kleuren als rood en wit zijn ook op de SLR verkrijgbaar, maar deze zijn tot nu toe alleen buiten Nederland opgedoken. Het uiterlijk van de SLR op zich is al extravagant te noemen. Het gedurfde design kent zowel voor-als tegenstanders, maar iedereen is het er over eens dat deze auto niet alledaags en extreem indrukwekkend is. In een drukke winkelstraat doe je vrijwel ieder hoofd draaien wanneer je met deze auto langs komt. En het is niet alleen showen met de SLR, want de prestaties mogen er ook zijn. Dit maakt de McLaren tot een geliefd object bij menig autospotter. Zo geliefd dat in februari dit jaar het duizendste exemplaar van de band rolde. Deze zwarte Mercedes was bestemd voor een Japanse klant. Net zoals de 999 voorgaande SLR's werd ook deze gemaakt door speciaal opgeleid personeel. Iedere medewerker die aan de SLR bouwt heeft een eigen taak en zo neemt iedereen een deel van het productieproces op zich. Er zullen nog 2500 SLR's gebouwd worden zodat het totaal aantal op 3500 komt. Voor een supercar is dat behoorlijk veel!

De SLR zou oorspronkelijk geproduceerd worden als V12, maar zelfs onder die grote kap leek het allemaal niet te passen. Daarom is voor een V8 gekozen, met een cilinderinhoud van 5.439 cm³. Waar de slechts 1.26 meter hoge auto simpel naar de 200 accelereert is ook 300 kilometer per uur geen probleem, dit wordt met gemak binnen een halve minuut gedaan. De SLR heeft overigens 5 versnellingen, die we ook kennen uit een andere sportieve Mercedes, namelijk de E 55 AMG. Ook is menig luxe optie verkrijgbaar op deze snelle Duitser, en zijn er diverse accesoires. Wat dacht je van de nieuwe TAG Heuer SLR chronograaf die eveneens in een oplage van 3500 zal worden geproduceerd, waar je bij onze Oosterburen 3.200 euro aan kwijt zal zijn. Deze chronograaf heeft als hart het Kaliber TH17-uurwerk, dat automatisch door een centrale rotor wordt opgewonden.



En dan de SLR 722 Edition, we wisten dat hij zou komen en we wisten dat hij nog stoerder dan de 'normale' SLR zou worden, maar we hadden niet kunnen dromen dat er diverse exemplaren in Nederland afgeleverd zouden worden en dat deze monsters bij een aantal zeer vriendelijke eigenaren zouden komen. Al meerdere photoshoots zijn met de 722 gemaakt en ook heeft er al een aantal spotters in mee mogen rijden. Maar wat heeft zo'n speciale SLR dan precies in zijn mars qua prestaties? Ondanks het carbon weegt deze racemachine 1768 kilo. Deze kilo's kunnen met een topsnelheid van 337 km/h over de weg schieten en de honderd kilometer per uur doet hij in 3,5 seconden. Veel mensen denken dat de SLR 722 ook 722 PK heeft, maar bij de Duitser onder de kap liggen 'slechts' 650 paarden. Wel is er de Renntech SLR 722 met 722 PK, voor als je het nog niet genoeg vindt.




Ten slotte hebben we de SLR Roadster, we schreven er al over. De Roadster heeft dezelfde 5,4 liter V8 als de dichte SLR. En oh ja, hij kost 679.890 euro. Deze auto wordt geleverd met softtop omdat een hardtop teveel gewicht met zich mee zou brengen. De linnen kap op het dak is in drie kleuren verkrijgbaar. Deze onthoofde SLR zal de ultieme cabrio moeten worden, hoewel niet iedereen het over de looks eens is. En je zou moeten toegeven: Het is even flink wennen, zo'n SLR zonder dak. Maar of hij nou mooi is of niet, we kijken reikhalzend uit naar het moment waarop de eerste Roadster door een van jullie op de openbare weg wordt gespot! Vanaf september kan hij worden geleverd.

Reacties op dit artikel