De oude garde

  • Emil
  • 17-06-2007 10:54
  • 1702
  • 0

De oude garde

Iedereen kent de begrippen ABS, ASR, ESP, traction control, etc. wel. Allerlei hulpmiddelen die er zijn om een hedendaagse auto op de weg te houden. Je ziet tegenwoordig nog weinig auto's die niet voorzien zijn van deze technologische hulpmiddelen. Zijn er nog echt auto's over die de bestuurder voorzien van een pure kick zonder dat er een engeltje op de schouder meerijdt?

Om te beginnen kan ik me nog steeds de hele leuke film van Top Gear herinneren waarin Jeremy zich verplaatst in een prachtige oude Maserati over het circuit van de studio's van Top Gear. Vervolgens hoor je hem de opmerking maken: 'Schumacher is gay!'. De gedachtegang achter de in mijn ogen briljante opmerking is dat de technologie tegenwoordig zover reikt dat het voor de normale man ook mogelijk is een supercar te besturen. De hedendaagse supercar is voorzien van enorm veel vermogen, maar tevens ook van een relatief veilige 'omgeving' waar men in verkeert.


Het desbetreffende filmpje


Een goed voorbeeld is in mijn ogen de auto die volgens Mercedes de opvolger had moeten zijn van de McLaren F1: de SLR McLaren. Nou, mooi niet dus. Iedereen weet dat superster Paris Hilton, die op het moment waarschijnlijk lekker aan het brommen is, ook in het bezit is van een SLR McLaren. Gezien het vermogen van 626 pk gaat er bij mij toch een belletje rinkelen. Het lijkt me tevens onwaarschijnlijk dat deze knappe blondine een racelicentie heeft. Een vriendin van haar, Lindsay Lohan, is helemaal goed bezig met het continu in de prak rijden van haar SL65 AMG. Nooit gedacht dat ze toch het gaspedaal kon vinden. Om terug te komen op mijn punt; in mijn ogen allemaal auto's die toch erg 'safe' en een beetje saai zijn. Een supercar moet niet voorzien zijn van allerlei lieve middeltjes om iemand te redden. Een eigenaar moet zelf weten wat hij doet en zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen. Een supercar moet brullen en bijten, en de SLR doet alleen dat eerste. De auto hoort zich te onderscheiden van de rest door extremen en niet door teveel lieve factoren die hij nu nog bevat. Dat hij toevallig een - wat wel vermeld moet worden - geweldige V8 met monsterlijke prestaties heeft, maakt het plaatje niet compleet. De SLR had dan ook meer ingrediënten moeten bevatten waardoor deze auto een stuk spectaculairder zou zijn. Nu zie je de wagen terug in clips van rappers. De SLR had een auto moeten zijn waar mensen een buiging voor maken. Nu is het een hippe, snelle Mercedes met een suffix waar de gemiddelde passant waarschijnlijk nog nooit van heeft gehoord: McLaren. Dat maakt de SLR dan ook niet tot een klassieker waar over 100 jaar nog steeds lovend over gepraat zal worden.



Een naaste concurrent is in mijn ogen een supercar van een geheel ander kaliber en karakter. Dit is dan ook een auto die door mensen gekocht wordt die echt van autorijden houden en dit op zijn puurst willen beleven. Deze auto heeft dan ook een geheel andere doelgroep. Ik heb al diverse malen gelezen dat eigenaren hun Carrera GT willen verkopen omdat de auto 'te moeilijk' is. Ofwel 'that's the way to drive a supercar!' Ik ben dan ook een groot liefhebber van deze prachtige exoot uit Zuffenhausen. De styling is misschien niet al te spectaculair, maar de sensaties die deze auto aflevert zijn werkelijk grandioos! De Carrera GT is daarnaast ook nog één van de weinige supercars die nog voorzien is van een handgeschakelde versnellingsbak. In mijn ogen een belangrijk bewijs van hoe gefocust deze auto is. De 612 pk's, die uit de van Le Mans afstammende V10 komen, zijn dan ook 612 paardenkrachten in de meest pure vorm. Veel merken zouden een voorbeeld moeten nemen aan de Carrera GT. Ondanks zijn productieaantallen van meer dan 1.000, is het een verschrikkelijk gepassioneerde auto, waar echte autoliefhebbers verliefd op worden. Twee belangrijke citaten van wederom Jemery Clarkson blijven mij dan ook nog steeds bij. De eerste is 'A supercar unplugged' en tevens de prachtige uitspraak: 'You need to be awake to drive this fast'. Om weer terug te komen op de SLR; deze levert zijn prestaties op precies de tegenovergestelde manier.



Ondanks het feit dat ik niet in het bezit van een roze papiertje ben, weet ik wat ik graag wil wanneer ik achter het stuur zal kruipen. Al heb ik nog niet de financiële middelen een supercar aan te schaffen, ik droom ervan om met een supercar in een zo puur mogelijke vorm te kunnen rijden. En dan graag zonder de genoemde engeltjes. Het is toch jammer dat veel automerken tegenwoordig bang een afrit gekozen hebben op de snelweg van de passie, en alleen nog veilige en steriele auto's willen produceren. Audi bouwt prachtige auto's, maar die zijn volledig emotieloos. Audi's dochter Lamborghini is, ondanks de prachtige modellen, ook niet meer wat ze geweest is. Van 'de oude garde' van tien tot twintig jaar geleden is niet veel meer over. Het is toch knap dat er nog merken zijn die durven een auto te ontwerpen in een pure vorm. Porsche heeft met de Carrera GT weer 'guts' laten zien, maar ook het Britse TVR is één van de merken die zich nog vasthouden aan de oude principes. Laten we hopen dat er in de toekomst weer modellen uitkomen die kicks leveren zoals ze gegeven horen te worden, want dan pas besef je weer waarom sportauto's al ongeveer honderd jaar bestaansrecht hebben.



Emil

Reageer!

Reacties op dit artikel