De Opel Speedster

De Opel Speedster

In mei 2004 heb ik mijn Speedster gekocht nadat mijn vader in december 2003 was overleden aan een hersentumor. Ik kreeg wat geld na zijn overlijden en heb toen mijn 206 Gti ingeruild en met dat geld deze Speedster gekocht. Mijn pa reed als vertegenwoordiger in een Corsa maar was altijd gek geweest van een Lotus Seven. Net voor zijn overlijden hebben we het nog kunnen regelen dat Donkervoort hem mee liet rijden op het circuit van Zandvoort.

Dus de keuze voor de Speedster was eigenlijk
al gemaakt: gemaakt door Lotus en toch Opel. Doordat deze auto deze
geschiedenis heeft weet ik ook zeker dat ik hem niet zal verkopen en
dit geeft dan de mogelijkheid om er veel geld in te steken om het de
best rijdende Speedster van te maken. Eerst op zoek gegaan naar iemand
die net zo gek was van de auto als mij. Dat had ik al snel gevonden bij
Lotus Amsterdam, Jan van de Kooi is een echte rijder en in het bezit
van de licenties om te racen. Dit doet hij dan ook regelmatig en dit
gaf mij een erg goed gevoel omdat ze met je mee dachten en wisten waar
het over ging. De eerste modificatie waren de schokbrekers, dit werden
Nitrons. Een enorm verschil met de standaard schokbrekers en toen we
dan de velgen hadden vervangen met OZ's met daarop semi-slicks
veranderde de auto zo dat ik de eerste ritjes misselijk uit de auto
kwam. Vooral doordat de velgen voor van 17 inch naar 16 gingen en van
175 breed naar 195 veranderde de stuur- en remeigenschappen zo dat het
niet te bevatten was voor de hersenen. Aangezien er erg veel
aanpassingen zijn geweest gooi ik ze effe en een lijstje:

Remmen:
- Geventileerde remmen voor
- EBC Schijven achter
- SBS pro track blokken voor en achter
- Staalgevlochten remleidingen
- Abs switch

Motorisch:

- Reverie carbon airbox
- Janspeed uitlaat
- Dbilas uitlaatspruitstuk
- Katalysator en precat verwijderd



Exterieur:

- Carbon spiegelkappen
- Turbo koplampen
- Koelgaten in voorbumper voor remmen
- Turbo side-pots - Raamstijl in kleur gespoten van de auto
- Hardtop gespoten in de kleur van de auto
- Alle Opeltekens zijn verwijderd
- Zwarte tankdop van een VXR
- Vxr Logo in grill
- Elise zijspiegel pootjes

Interieur:

- Vierpuntsgordels gemonteerd van Willans
- Stuur vervangen door Sparco stuur, met snapp-off
- Dashboard bekleed met alcantara zwart en rood
- Andere pookknop, Exige zwart
- Andere richtingaanwijzers-hendeltjes van carbon
- Carbon deurpanelen en zwarte raamslingers
- Dashboard paneeltje zwart gespoten
- Andere stoelen ( Elise GT1 Lemans racer)



To do:

Throttle bodies
Koelslangen naar de wielkasten
Exige-style coupe deel (besteld) :


Zoals je ziet is het dus langzaam aan wel een trackdaycar geworden, de
ABS-switch was nodig omdat de abs-software geen idee meer had of we aan
het slippen waren of dat we gewoon erg hard door een bocht gingen. Nu
kan ik onder de kap een knopje omzetten waardoor het abs weg is. De
andere stoel was nodig omdat de standaard stoelen te weinig steun gaven
op het circuit, hiervoor zijn ook de vierpuntgordels gekomen. Het
afneembare stuur was eerst gewoon leuk maar nu de andere stoel erin zit
heb ik m echt nodig. Toen er vorig jaar iemand mijn neus eraf reed
hebben we in de nieuwe neus gelijk gaten gemaakt waarop slangen komen
die naar de remmen lopen voor betere koeling. De side pots vond ik
gewoon mooi en leveren toch extra koeling op en de linker pot is gelijk
de aanvoer voor de carbon airbox, zo'n ding maakt enorm veel
aanzuiggeluid en geeft een enorme mooie klank op het circuit. In de
garantie ging de cat stuk, die heb ik toen van ze gekocht en daarna is
de precat leeg gemaakt. Dit heeft als effekt dat de dip die een
standaard 2.2 heeft helemaal weg is en icm de Jansspeed uitlaat geeft
het een verschrikkelijk geil geluid!



Het laatste jaar ben ik ook een aantal keer op het circuit geweest
(Assen 1x, Zandvoort 3x en Nurburgring 3x) en daar merk je echt wat een
verschrikkelijke goede auto het is, hij is zo enorm stabiel en
makkelijk op te vangen als hij grip verliest dat het bijna
ongeloofwaardig is. Verschillende mensen die erin gereden hebben,
coureurs/instructeurs/speedster-turbo rijders/, geven allemaal
hetzelfde aan:
Het is een echte circuit-auto! Toch heb ik m twee jaar lang elke dag
gebruikt, 110000km in twee jaar en nooit grote problemen gehad. Alleen
de katalysator en een richtingaanwijzer gaven de geest. Het is echt een
waanzinnige auto en daarom werd ik dan ook gevraagd of ik m wilde
uitlenen aan Marc Schipper. Een vriend van mij die sinds kort ook
rijlessen geeft op het circuit. Hij was gevraagd te racen tegen Sheila
Verschuur in een auto naar keuze en dan de beste tijd te zetten. Hij
was 6 seconden sneller maar het leukste aan die dag was toch wel het
compliment van Sheila dat ze graag nog een keer in de Speedster wou
rijden en mij dan ook wel rijlessen wilde geven. Dat zie ik wel
zitten!!


Het enige nadeel van de Speedster is toch wel dat het een Opel is, er
zijn weinig Opeldealers die weten hoe ze ermee moeten omgaan. Alleen
Oosterhout en nog 1 of 2 andere dealers weten er genoeg vanaf. Dat was
ook mijn grootste voordeel, zo kwam ik bij Lotus en ik ben hun enorm
dankbaar voor alle adviezen, waardoor mijn auto zo goed is geworden.
Het was altijd al een speciale auto voor me en als andere er dan zo
over praten doet het je natuurlijk nog veel meer.......

Met dank aan Steven Flappy!

Reageer!

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws