De Ferrari F430, woorden schieten tekort

  • Bart
  • 10-07-2007 18:36
  • 3721
  • 0

De Ferrari F430, woorden schieten tekort

Ferrari is al decennia lang het sportmerk, het zijn de auto's waar kleine kinderen met open mond naar blijven staren, de auto's die vol met passie zitten, de auto's die grotendeels met de hand gemaakt worden en het merk dat zorgt voor grote successen in de racewereld. De laatste tijd zet Ferrari weer mooie auto's op de markt, zoals de 599 GTB Fiorano en de Enzo waar iedereen het nog steeds over heeft. Daarachter komen we de F430 tegen, die men al bijna niet meer bijzonder vindt. In London zie je hem op elke straathoek en exclusief zijn ze niet meer. Maar ze zijn steeds nog wel fenomenaal.





De Ferrari F430 is de opvolger van de Ferrari 360 en werd in augustus 2004 aan het grote publiek voorgesteld. Het mag dan wel een opvolger zijn van de mooie Modena, het is een totaal nieuwe wagen. Van buiten mogen er dan wel overeenkomsten zijn, onder de motorkap is alles vernieuwd en verbeterd. De F430 heeft 490 pk, 90 meer dan zijn voorganger en dit wordt allemaal gehaald uit een 4,3 liter V8. Vandaar ook de naam de naam F430, wat een traditionele benaming is volgens de Ferrari methode.

Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar dit is niet wat de Ferrari zo bijzonder maakt. Ik zal even een paar quote's uit het laatste Top Gear tijdschrift pakken.

"Dit is de beste auto ter wereld. Punt."
Clarkson: "De Ferrari F430 heeft een voorsprong van enkele lichtjaren op de concurrentie. Een compleet nieuwe definitie van puur, onversneden rijplezier. Beter dan een Ford GT? Wat denk je zelf? De F430 is beter dan wat dan ook."

De Ferrari heeft namelijk heel wat snufjes uit de Formule 1 overgenomen. In de F430 zitten daarnaast ook een heleboel snufjes en technische hoogstandjes die ze in de Ferrari Enzo ook hebben. En de duidelijkste overeenkomst zijn de voor een achterlichten, maar dat is maar een klein voorbeeld om te laten zien dat deze twee auto's heel veel gemeen hebben.

De F430 heeft namelijk een elektronisch differentieel genaamd Manettino, waarmee vanaf het stuur de wagendynamiek-afstelling geregeld kan worden. Dit snufje kwam regelrecht uit de kampioenschapswagen van Michael Schumacher net als de versnellingsbak, waarmee in 150 milliseconden van versnelling kan worden gewisseld. Hiervoor zijn de handige "flappy paddles" achter het stuur, die 90% van de kopers voor een meerprijs van 10.000 euro kopen. Daarnaast raak je ook nog veel geld kwijt aan elektronisch verstelbare stoelen, keramische remschijven en rode remklauwen die respectievelijk 4.000, 10.000, en 1.166 euro kosten.






Het steigerende paard trekt met gemak door naar 8500 toeren en daarmee rij je in vier seconden naar de 100. Voor de topsnelheid geeft Ferrari 315 km/h op. Dan hebben het nog niet eens over het schitterende "gebrul" van de motor gehad. De F430 heeft vier uitlaten, waaruit een briljant geluid te voorschijn komt en met een stel tubi's eronder wordt het geluid nog voller en dieper.

Toen ik mijn eerste Ferrari F430 zag hoorde ik hem weg "knallen" en ik kreeg werkelijk een lach op me gezicht van het overweldigende geluid. Het geluid wordt ook als één van de mooiste van dit moment bestempeld en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Misschien is dit ook wel waarom je meer Ferrari's dan Lamborghini's ziet. De Lamborghini is wel exclusiever, maar de Gallardo was gericht op de Ferrari 360 en de F430 is stukken beter dan zijn voorganger en dus ook dan de Gallardo. De Gallardo is een geweldige auto, maar kan qua prestaties niet tippen aan de Ferrari.



Als je een F430 ziet rijden heb je een grote kans dat je een cabrio ziet rijden. Het mooie van de F430 is dat de Spider versie nagenoeg even snel is. De F430 spider is dan wel 70 kilogram zwaarder, maar op topsnelheid verliest hij misschien luttele kilometers ten opzichte van de coupé versie. Ook komt er binnenkort een andere versie van de F430 aan. De Ferrari F430 Challenge Stradale is een logische toevoeging aan de F430 lijst. Er bestond namelijk al een Stradale versie van de 360 en voor dit nieuwere paard kon hij moeilijk uitblijven.



Ik had het geluk dat ik laatst mocht meerijden met deze prachtige bak. Ik heb een paar weken geleden deze auto voor het eerst gezien, toen hij wegtrok bij een stoplicht. De dag erna zag ik hem toevallig staan bij een huis. Een tijdje geleden heb ik daar een brief in de bus gestopt en de eigenaar reageerde enthousiast. Hoeveel beter kan je het treffen?





En gisteren om half twaalf was het dan eindelijk zover. Ik mocht mee met de Ferrari F430 Spider. Toen ik daar aankwam moest ik eerst even helpen de voorkant schoon te maken want die zat nog onder de vliegjes van de avond ervoor.

Eenmaal schoon reden we naar de shoot plek om wat mooie plaatjes te schieten. Na veel bekijks te hebben gehad besloten we om maar een stuk te gaan rijden.

Ik werd in me stoel gedrukt en werd overweldigd door de kracht van de V8. Binnen een paar seconden zaten we op 200 en moesten we weer remmen voor een flitser. Even later reden we richting de schipholtunnel voor een oorgasme. Wat een geluid.... Ik kan er wel veel over vertellen, maar eigenlijk moet je het zelf mee maken om te weten en voelen hoe het is. Ondertussen kwamen we nog een BMW M3 E92 tegen, maar eerlijk gezegd werd hij verbleekt door de klasse van de Ferrari.

Een filmpje van de F430 Spider:



Ik weet in ieder geval wel wat ik ga doen als ik later geld over heb, ik koop een Ferrari.

Reageer!

Reacties op dit artikel