De cabriolet: Voordelen en vooroordelen

De cabriolet: Voordelen en vooroordelen

De cabriolet. Menig automerk heeft er één of meerdere van in het modellengamma. Bijna altijd eentje met een dichte broer, of je nu naar de Renault Megéne of de Ferrari F430 kijkt. Vooral als het over supercars gaat, hoor je veel kritiek over de cabrio's. Ze zouden het lijnenspel verpesten, de prestaties niet ten goede komen en meer mode-artikel dan auto zijn. Oordeel zelf.



Een regelmatig aangehaald voorbeeld van een auto waarbij de coupé mooier wordt gevonden is de Lamborghini Murciélago. De coupé is prachtig, de roadster met het dak omlaag is eveneens heel mooi, maar wanneer de softtop er op zit verandert de supercar in hart en nieren in een soort rijdende tent. De heren van Lamborghini hebben hier waarschijnlijk van geleerd, want de later uitgebrachte Gallardo Spyder ziet er met het dak omhoog stukken beter uit. Met het dak omlaag ook overigens. Met de Gallardo komen we meteen bij één van de weinige auto's die vaak als cabrio-uitvoering mooier wordt gevonden dan de coupé-variant. Dit is opmerkelijk, want als we kijken naar de dichte versies wordt de Murciélago over het algemeen minstens zo gewaardeerd als de Gallardo. Een aangepaste daklijn kan dus een heel andere wending geven aan een auto en de meningen daarover.



En tja, van welke auto rijdt er eigenlijk geen cabrio rond? Goed, dat zijn er ook wel wat, maar ook bij Ferrari, Aston Martin en Porsche is er veel plaats voor open auto's. Denk aan de 911 of AMV8, waarvan onlangs de eerste roadster werd gespot. Bij Aston Martin worden de cabrio's, over het algemeen benaamd als Volante, meestal positief ontvangen. Wie smult er niet van zo'n mooie DB9 Volante, of de softtop er nou op zit of niet. De met V12 uitgeruste Brit doet niet onder voor zijn dichte variant, de DB9 Coupé. En kijk maar eens hoeveel van de Porsches die je de komende tijd tegenkomt cabrio zijn. Dat zijn er nog flink wat, en echt lelijk zijn ze niet, zeker met het dak open zijn ze best leuk!

Waarom wordt een cabriolet dan zo vaak afgeschilderd als minderwaardige auto? Wie vertelt dat hij in een cabriolet rijdt wordt vaak uitgelachen, dat is immers toch zo'n vrouwen-auto? Zo'n auto waar je alleen huisvrouwtjes met een rijke man in ziet? Of extravagante types waarvan je denkt dat ze de hele dag niks anders te doen hebben dan over de boulevard pimpen? Fout! Het imago van de cabriolet is verkeerd bij sommige mensen. Het plezier en de snelheidsbeleving in zo'n auto is geweldig. En op een uitschieter hier en daar zijn ze best mooi, ware het niet dat goedkopere cabrio's als de Mitsubishi Colt CC hier een verkeerd beeld van geven. En helaas is het meerendeel van de cabrio's die je ziet van dat kaliber. Maar de mensen die cabrio's per definitie lelijk vinden moeten hun ogen eens open en goed kijken naar de nieuwe oogverblindend mooie Bentley Azure, of de F430, de rasatleet uit Maranello.




Moet exoten-minnend Nederland nu allemaal snel een cabrio aanschaffen? Nee, natuurlijk niet. Wat ik duidelijk wil maken is dat niet iedere auto zonder dak automatisch een achterhaalde auto is. Je moet elk model afzonderlijk bekijken, er zijn genoeg voorbeelden voorbij gekomen van geslaagde en minder geslaagde auto's zonder dak. Een auto zonder dak heeft niet meteen een verpest ontwerp, de prestaties doen vaak amper of zelfs niet onder voor de dichte variant en het zijn echt niet allemaal patsers en rijke vrouwtjes in een cabrio. Een cabriolet is een liefhebbersauto, een auto waarmee je lekker gaat touren als het mooi weer is. Waarmee je de snelheid soms beter kan beleven dan in een auto met een permanent dak. Het antwoord op de vraag 'coupé of cabriolet?' mag nooit afhangen van de slechte naam die bepaalde open auto's of hun bestuurders hebben.

Reageer!

Reacties op dit artikel