De aarde beeft in Stuttgart: Porsche 991 GT2 RS op komst!

De aarde beeft in Stuttgart: Porsche 991 GT2 RS op komst!

Bewaar het beste voor het laatste, zo moeten de mensen van Porsche gedacht hebben. Na lang wachten is het dan eindelijk zover: de 991 GT2 RS maakt zijn opwachting. Traditioneel is de GT2 de krachtigste, bruutste en gewelddadigste variant van de 911. Porsche stoot deze keer direct door naar een RS-variant. Wat hebben de evil doctors uit Stuttgart voor ons in petto?

De vorige GT2 RS (generatie 997) was op het krankzinnige af. 620 pk, een handbak en louter achterwielaandrijving maakten dat je eigenlijk nooit op je gemak kon zijn in die auto. Voor ervaren racers natuurlijk des te meer een uitdaging, voor minder doorgewinterde coureurs behoorlijk intimiderend. Als we EVO Magazine mogen geloven wordt deze insteek gewoon doorgezet naar de 991 GT2 RS. We hebben een vermogen van meer dan 640 pk, een koppel van meer dan 750 nm, een gewicht van minder dan 1500 kg en wederom alleen achterwielaandrijving als voornaamste ingrediënten. Wel is het zo dat de handbak is verruild voor een zeventraps PDK-flipperbak. Deze stap was noodzakelijk én opzettelijk als we ontwikkelingschef Andreas Preuninger mogen geloven. Noodzakelijk omdat een handbak minder goed om kan gaan met het enorme koppel, opzettelijk omdat de PDK simpelweg veel sneller en efficiënter is dan een handbak. Pure snelheid, dat is ten slotte waar het bij de RS-modellen om draait. De GT2 RS sprint naar de 100 in minder dan drie seconden en de 200 staat in minder dan 9 tellen op de klok. Een andere opvallende feature is de aanwezigheid van waterkoeling à la BMW M4 GTS. De watertank van vijf liter dien je na drie snelle rondjes Nürburgring wel weer bij te vullen. Waarschijnlijk ben je tegen die tijd ook wel toe aan een korte pauze…

Is de nieuwe GT2 RS nog steeds een widowmaker? Nee, de auto heeft zowaar een stukje beschaving meegekregen. Niet alleen doet de PDK hier een flinke duit in het zakje, ook de grip is dankzij de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en de ophanging van de 911 Cup immens. Met dergelijke vermogens moet je natuurlijk niet overmoedig worden, maar het moet een geruststellende gedachte zijn dat de auto je niet meer in iedere bocht wil vermoorden. Voor de echte trackday-tijgers onder ons bestaat er ook nog de mogelijkheid om de navigatie/airconditioning achterwege te laten en het Weissach-pakket te bestellen. Door dit pakket wordt er dankzij de toepassing van allerlei exotische materialen nog eens 30 kg van het totale wagengewicht af geschaafd. Deze upgrade zal ongetwijfeld flink aan de prijs zijn, maar iedere gram telt!

Over kosten gesproken, de aanschafprijs van de 991 GT2 RS is nog niet bekend. In Nederland zal deze echter naar verwachting met gemak over de 250.000 euro heen gaan. Ik denk dat je na het aanvinken van het Weissach-pakket zelfs akelig dicht bij de 300.000 euro uit zult komen. Is dat het waard? Ik denk van wel, al is het alleen maar omdat de vraag naar dit soort Porsches het aanbod vaak ver overstijgt. Hierdoor wordt je aanwinst doorgaans meer waard wanneer je de showroom uit rijdt. Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat en de eerste echte reviews van deze machtige machine!

De aarde beeft in Stuttgart: Porsche 991 GT2 RS op komst!

Reacties op dit artikel