Dartz oprichter L. Yankelovich vertelt over het heden en verleden

  • Emil
  • 25-06-2013 16:04
  • 2182
  • 1

Dartz oprichter L. Yankelovich vertelt over het heden en verleden

Autobedrijf Dartz bestaat dit jaar 25 jaar. De afgelopen jaren heeft entrepreneur Leonard F. Yankelovich de autowereld verwend en gek gemaakt met allerlei bijzondere projecten. Deze ideeën lijken te ontstaan tijdens brainstormsessies met een flinke hoeveelheid wodka en kaviaar. Wij hebben al jaren contact met Leonard F. Yankelovich, maar spraken nooit uitgebreid met de altijd vriendelijke eigenaar van het knotsgekke bedrijf. Tijd voor een uitgebreid gesprek.

Leonard kan gerust een opvallend personage genoemd worden, maar ook een echte levensgenieter. Het is niet iemand die houdt van de luxueuze levensstijl die wij terugzien bij andere ondernemers. Het liefst loopt hij op berenpantoffels en in een Dartz t-shirt door Monaco op zijn dooie gemak. Zijn bedrijf Dartz wil een unieke doelgroep het ultieme bieden op automotive gebied. Daarbij zijn er geen grenzen en mag en kan alles. In onderstaand interview proberen wij jullie een beter inzicht te geven in het ontstaan van Dartz en hoe het bedrijf zich door economische crisis slaat.

Het begin van Dartz

Met welke ambitie en ideeën startte je het bedrijf Dartz in 1988?
Het jaar 1988 was één van de jaren in een unieke periode. De Perestroika was er, de glasnost en Gorbachov. In deze periode gebeurde op politiek vlak enorm veel en ontstonden er mogelijkheden voor ondernemers. Ik barste van ambities om geld te verdienen en te genieten van vrouwen, maar ik had niet een direct idee wat ik wou doen, terwijl voor ondernemers als ons de wereld voor ons open lag. Ik had een droom over grote Amerikaanse auto’s die in Sovjet films voorkwamen en de borsten van vrouwen. Later bleek die Amerikaanse auto een Opel te zijn, maar de borsten waren nog steeds hetzelfde. Ik wist wat ik wilde worden, autofabrikant.

Dartz oprichter Leonard F. Yankelovich vertelt over het heden en verleHoe kijk je terug op 25 jaar Dartz?
De afgelopen 25 jaar zijn enorm voorbij gevlogen. Toch voel ik mij nog altijd 25 jaar oud en ik heb nog steeds de energie van liters Red Bull. Tijdens de 25 jaar werken met Dartz zijn vijf generaties van feestende meiden gepasseerd, daar geniet ik van. Ik denk niet in jaren of termijnen. Zo denk ik ook anders over bepaalde dingen waar andere ondernemers heel strikt in zijn. Ik heb geen goed pak, geen stropdas en ook geen wit T-shirt. Op mijn business card staat geen titel zoals CEO of CFO, maar RFE en dat staat voor ‘Responsible for Everything’. Ik werk zoals ik leef en andersom en heb geen normaal salaris. Het komt erop neer dat het leven bij Dartz een grote achtbaan is. Het moment dat wij een contract konden tekenen voor een film stapte ik simpel in de auto en ging ik op pad. Dartz is in 25 jaar bijzonder geweest en zo moet dat blijven.

Wat heeft Dartz denk je succesvol gemaakt?
Dat weet ik eigenlijk niet precies. Ik heb een vijftal punten die op een mogelijk onduidelijk manier ons success kunnen toelichten.
1. Ik ben geboren in het USSR. Dat betekent dat ik de zwakke plekken ken van het kapitalisme.
2. Ik heb gediend in het Sovjet leger. Voor mij betekent dit dat er altijd grotere puinhopen zijn dan tegenwoordig.
3. Wodka, daar hou ik van! Dat betekent veel voor mij en zorgt voor goede ideeën.
4. Ik ben gek op meiden. Dat houdt in dat ik alles kan doen wat zij willen. Als zij iets willen hebben doe ik dat voor ze. Ze zijn een inspiratie bron geweest door de jaren heen en nou betrokken bij Dartz.
5. Ik hou van auto’s (carZ) en dat betekent dat ik geen slechte auto kan bouwen. Waarom zou ik anders van deze auto houden?

Het bedrijf Dartz wat wij kennen

Inwoners en tuners in Rusland staan bekend om hun gekke stijl bij auto's. Waar komt deze passie vandaan?
In mijn geval heeft het te maken met mijn jeugd. Ik probeerde een supercar te maken van lelijk Sovjet Unie speelgoed. Ik knipte plaatjes uit magazines van buitenlandse auto’s en maakte ze vervolgens van multiplex. Ik was een dromer maar wilde mijn dromen waarmaken. Kijk naar de projecten die ik later maakte, de VW Froggy en StarKombat. Dit is alweer twintig jaar terug en mijn mening is dat ze er nog steeds hip uitzien. Ik leerde nooit hoe ik een auto moest tekenen, hoe ik een merk moest promoten. Maar ik deed het op mijn eigenzinnige manier en wist als man zonder rijbewijs een merk te creëren. Mensen in het Oostblok willen leven, daar komt denk ik de opmerkelijk keuzes soms vandaan.

Dartz oprichter Leonard F. Yankelovich vertelt over het heden en verleIedereen kent de Dartz Kombat, wat voor gekke verzoeken hebben jullie de afgelopen jaren gehad van klanten?
Klanten zijn eigenlijk helemaal niet veeleisend. Vaak doen wij suggesties, zodat ze een echt uniek product krijgen. Denk aan het gebruik van goud, diamanten en de verschillende dierenhuiden. Nu zijn wij bijvoorbeeld bezig met een Dartz Kombat Black Falcon voor een Sjeik. Deze krijgt een waterkoeler met een diamantfilter. Een onzinnige gadget, maar erg leuk om te zien hoe het water gezuiverd wordt. Een andere optie die de Black Falcon krijgt is een stoel die 80 centimeter omhoog kan voor een comfortabele jacht op de valk. Daarvoor wordt hij gebouwd. Diezelfde klant heeft ook een lange Dartz gekocht. Het wordt de eerste auto met een 55 inch Bang & Olufsen tv en allerlei Apple gadgets. Ook ontbreekt een mobiele waterpijp niet!

Wij hebben ook een compleet gouden Dartz grill gemaakt. Dat is wat mij betreft nog exclusiever dan de Spirit of Extacy van Rolls-Royce. Op de grille komt het portret van de eigenaar. Wij zeggen ook wel, mensen die alles hebben, die kiezen voor een Dartz. Als zij niet meer weten wat de wensen zijn, dan creëren wij deze wensen voor hen.

De markt voor Dartz producten is niet erg groot. Hoe is de huidige situatie voor jullie en wat zijn de vooruitzichten?
Wij zijn een klein bedrijf en zijn daar trots op. Concurrenten hebben wij niet maar ook kunnen wij niet concurreren met Bentley of andere luxe automerken. Daarom kunnen wij ook blijven bestaan, ook al is onze klantengroep extreem klein. Ik heb al vaker in andere interviews verteld dat er keuze is tussen Lamborghini’s, Ferrari’s en Porsches. Wanneer je daar op bent uitgekeken kun je een Spyker, GTA of Koenigsegg kopen. Niet iedereen koopt zo’n auto en kiest voor een SUV. Maar ook de huidige markt voor getunede SUV’s puilt uit en sommige mensen zijn daar klaar mee. Mensen die Dartz rijden willen hun status laten zien en iets hebben wat weinigen kunnen maar ook willen betalen.

Wij hebben twee soorten auto’s. De BNUDS, Bespoke Nobile Urban Dessert en Safety. Dit is een combinatie tussen een urban coach en een woestijn buggy. Dan zijn er de BOND auto’s, BOND staat voor Bespoke, Opulent, Noble en Drive. Wij maken niet meer dan vijf auto’s per jaar en dat is voldoende.

De BRIC-landen worden steeds belangrijker voor reguliere autofabrikanten. Hoe belangrijk zijn de BRIC-landen voor jullie?
De trend die je nu ziet is dat er exclusievere auto's komen van al exclusieve auto's. Auto's in een nieuw uniek segment. Er zijn mensen in de BRIC landen die het geld ervoor over hebben, maar bijvoorbeeld in China kan de communistische partij deze ontwikkeling tegengaan. Dan loop je in Rusland tegen het probleem aan dat president Poetin er is. In India en Brazilië is ons aandeel nihil. Het enige probleem van de ultra luxe automarkt is terughoudendheid van de klant.

Ik heb veel gehoord en gelezen over jullie projecten. Wat is de huidige status van projecten als de Black Snake Edition en Nagel Dakar?
Wij zijn niet als normale bedrijven met uitgebreide persberichten en foto's. Er volgt een release en dan wordt een auto voor de klant gebouwd zoals aangegeven, zoals bij de Black Falcon Edition en een Black Snake Edition voor China. Dit zijn klantenauto’s waar privacy belangrijk voor is. Wel kunnen jullie ervoor zorgen dat de auto's gespot worden!

In de media hebben jullie veel aandacht gekregen vanwege de unieke stijl van het bedrijf. Neem bijvoorbeeld het verhaal van het walvispenisleer. Wat voor invloed heeft dit op het bedrijf?
Het hele walvis verhaal van enkele jaren terug heeft ons zowel bekend gemaakt maar ook in verschillende problemen gebracht. Maar negatieve aandacht is ook aandacht! Maar mijn droom is uitgekomen dat ik de borsten van Pamela Anderson heb gezien!

Hoe zie je de samenwerkingen met filmmakers, biedt het jullie kansen als bedrijf?
Ik ben zojuist terug gekomen van de set van de film November Man met Pierce Brosnan. Dit is onze derde film voor ons, na The Dictator en Die Hard 5. Het lijkt erop dat dit een begin is.

Kunnen we enkele grote verrassingen van jullie verwachten de komende jaren?
Groter dan jullie zich kunnen voorstellen. Ik zal één tip geven, de Olympische Spelen in Sochi.

Dartz oprichter Leonard F. Yankelovich vertelt over het heden en verle

Reacties op dit artikel