Dagverslag Essen Motor Show 2007: deel 2

  • Jeroen
  • 03-12-2007 20:38
  • 3246
  • 15

Dagverslag Essen Motor Show 2007: deel 2

Tijd voor nog meer lekkers uit Essen. De Duitse beurs heeft nog veel meer in petto dan wat ik eerder al aan jullie heb laten zien. Wat dacht je van nog een tweetal Maserati MC12's, een Zonda en twee wel heel bijzondere concept cars?

Top Auto's was dit jaar weer aanwezig met een bijzondere stand op exact dezelfde plek als vorig jaar. Waar het vorig jaar nog vol stond met Ferrari's uit diverse jaargangen stond er dit jaar erg veel Porsche. Van de Ferrari's die wél aanwezig waren was er wel een hele bijzondere tussen, een F512M. Dit is een auto waar ik persoonlijk niks mee heb. De achterlichten vind ik niet om aan te zien. Erg jammer van verder redelijk goed uitziende uiterlijk. De 348 TB die erachter stond vond ik een stuk boeiender. Deze rasitaliaan is een sportwagen met een middengeplaatste motor en werd in 1989 geïntroduceerd op de beurs van Frankfurt. De 348 was de opvolger van de 328 en werd later zelf opgevolgd door de F355. het getal 348 heeft nog een betekenis ook. De auto is namelijk voorzien van een 3.4 liter V8 en brengt je naar een topsnelheid van 275 kilometer per uur. Zelfs "TB" heeft een betekenis. Trasversale Berlinetta. Een Berlinetta is altijd een coupé. Van de 348 is namelijk ook een TS gemaakt, een Trasversale Spider. Ook wel bekend als een auto met een targadakje. Van de 348 TB zijn in totaal 2895 auto's gebouwd.




Naast de 348 TB was er ook nog een andere bijzondere Italiaan te vinden. Volgens mij is dit de tweede keer dat ik hem zie. Ooit zag ik hem in Groningen op een parkeerplaats. Ik heb het over de zeldzame Lamborghini Espada. De Espada is een bijzondere coupé waar je gewoon met z'n vieren in kan zitten. Of je achterin ook comfortabel zit is nog maar de vraag. Het ontwerp was destijds in handen van Carrozzeria Bertone en de auto was eigenlijk een uiteindelijke versie van het Marzal prototype. Van deze auto zijn er zo'n 1217 verkocht. Daarmee was het destijds de best verkochtte Lamborghini's. Het was tevens de duurste Lamborghini's die er op dat moment te koop was. Toch sloeg de auto aan en werden er dus, zoals gezegd, in zo'n tien jaar tijd 1217 verkocht. Lamborghini heeft van de Espada drie modellen gemaakt, een Series I, II en III. Het verschil is voornamelijk het vermogen uit de motor. De eerste serie was voorzien van zo'n 325 pk waar de tweede serie er 25 pk bij kreeg en de Series III het mocht doen met 365.




Ook dit jaar stond Hamann weer op de dezelfde plek als vorig jaar. Verleden jaar had Hamann nog een zwarte Ferrari 599 GTB Fiorano meegenomen, ook dit jaar kwam er een 599 mee naar Essen. Dit rode exemplaar is voorzien van een carbon achterspoiler en carbon luchthapper. De luchthapper zou bijna linea recta gekopieerd kunnen zijn van de Lotus Exige. Verder vind je aan de zijkant van de auto nog het éen en ander aan carbon luchthappers en ook het interieur van de auto zit vol met carbon. De kleur hiervan contrasteert heel fraai met het rood van de auto. Ik heb alleen mijn twijfels over de schoonheid van het vleugeltje. Dit had wel iets subtieler gekund in mijn opinie.




Naast Hamann stond de Porsche 997 GT2. Dit was voor mij de eerste keer dat ik hem zag. Deze valt qua looks wel in de categorie "Doe-mij-die-ma". Wat een geweldige kleur is dat geel zeg! Nee okee, hij verschilt optisch niet zo heel veel van een 997 Turbo maar dat is niet boeiend want ook die auto vind ik een schitterend object. De nieuwe GT2 is gebaseerd op de 997 Turbo en dat zien we onder andere aan de voorbumper en de luchtinlaten aan de zijkant. De 3.6 liter V6 levert een dikke 530 pk. Dit is zo'n 50 pk meer dan de "gewone" 997 Turbo. De topsnelheid ligt op 326 kilometer per uur. In Nederland zijn de eerste exemplaren ongetwijfeld al weer besteld. Ze zouden vanaf januari geleverd moeten gaan worden.




Ford had een aantal standaardmodelletjes meegenomen maar in plaats van de rode Ford GT van vorig jaar was er nu een raceversie van deze Amerikaanse powercar van stal gehaald. Wat een gaaf ding! Deze Ford GT van Matech Concepts uit Zwitserland is voorzien van 550 pk met een koppel van 680 Nm. Deze gegevens zijn gelijk aan de auto die de 24 uur van Le Mans won in 1966 en 1967.





Bij Audi stond de RS6 centraal. Van deze nieuwe en vooral snelle familieauto stond helaas alleen de Avant op de beurs, de Sedan-versie laat helaas nog even op zich wachten. De mannen uit Ingolstadt hebben de V10 uit de S6 en S8 gepakt en deze in de nieuwe RS6 gemonteerd. Standaard levert dit blok 450 pk maar door het aanbrengen van twee turbo's stijgt het vermogen tot een gigantisch 580 pk! Dit is vreselijk veel voor een gezinsauto. De BMW M5 en Mercedes E63 AMG hebben het nakijken! Helaas was het ontzettend druk bij Audi waardoor het moeilijk was om fatsoenlijke foto's te maken.



Door naar ABT waar ik de R8 tegenkom. De standaardversie van de R8 heeft zo'n 420 pk maar dat kan natuurlijk altijd meer! ABT, de huistuner van Audi plaats een supercharger op de 4.2 liter V8 en daarmee stijgt het vermogen met zo'n 25% naar 530 pk. De uitlaatjes aan de achterkant staan nu diagonaal.



Porsche snapt het principe van Vip Car nog niet helemaal. Een Vip Car wordt meestal gebruikt om mensen op te halen van een parkeerplaats vijf minuten lopen van de hoofdingang van een gebouw zodat ze niet dat hele eind hoeven te lopen. Als ik deze Vip Car zie zou ik toch liever gaan lopen. Door het ontbreken van een passagiersstoel lijkt het me een bijzonder onplezierige rit, hoe kort hij ook mag duren.




Toen stond deze Maserati MC12 Corsa achter me. Ik was er al bijna voorbij gelopen. Nummer twee van de dag.



Wederom een matzwart exemplaar. Gemballa toont de cabrio-versie van de GT 600 Avalanche Biturbo. Het interieur is superieur. Ik zou het alleen niet zo snel kiezen denk ik op een cabrio. De uitlaten vinden veel mensen overdone. Zelf vind ik het wel echt geweldig staan. Het zijn vier uitlaten die er nog redelijk bijpassen, bij de auto dus. Het is niet zo sjonnficerend als wanneer je een viertal vierkante uitlaten op een Megane cabrio monteert en zo op een lawaaierige manier aandacht probeert te trekken. Over het interieur kan ik alleen maar lovend zijn. Schitterend! Heerlijk zacht met hele mooie stiksels!




Gelukkig was er ook nog een ruimte waar enkele concept modellen stonden. Concept modellen vind ik altijd erg interessant om te zien. Zo stond er vorig jaar nog een Mustang Giugaro Concept. Deze auto is nu gespot ergens in Bulgarije met achter het stuur de ontwerper van de auto! Ik zal twee auto's even apart uitlichten, de Renault Nepta en de Stola Prototyp.

De Renault Nepta is een enorme slee! Net als de Stola overigens. De Nepta zou wel een beetje als de concurrent van de Mercedes Benz Ocean Drive gezien kunnen worden. Beiden zijn ze niet alleen enorm lang maar stralen ze ook luxe uit. De voorkant van de Nepta doet me echter denken aan de voorkant van een Renault Sport Spider maar dan wat vernieuwd. Ondanks dat het een een concept is mis ik wel de deuren. Of gaan we soms weer helemaal terug naar de eighthies waarbij je gewoon heel stoer in je auto sprong in plaats van de deur te gebruiken? De achterlichten van de Nepta hebben wel wat weg van de achterlichten van de nieuwe Opel GT, alleen zijn ze dan wat meer platgeslagen. De Nepta is een vierzitter met een 3.5 liter V6 die 420 pk levert.

En jawel, er zitten wel delijke deuren op. Het is even kijken maar ik zag ze in het begin ook niet. De deuren blijken vleugeldeuren te zijn die volledig elektrisch aangestuurd worden. Zo'n 60% van de zijkant van de auto is dus deur. Lekker makkelijk met instappen dus.




Dan is er nog de Stola Prototyp. De auto is geinspireerd op de Maybach Exelero alleen van deze auto worden er wel meer gemaakt, te weten 25 stuks. De rims doen me weer meer denken aan die van een Bugatti Veyron. De Stola is "Powered by Brabus" en heeft een megabrute front. Ook dit is schrikken als je het ineens in je achteruitkijkspiegel aan ziet komen. Leuk weetje is dat de Maybach Exelero destijds ook bij Stola is gebouwd. De motor is een 6.3 liter V12 van Brabus met 750 pk. De topsnelheid ligt dik boven de 330 kilometer per uur.




We komen aan bij de laatste hal en ik ben net een Maserati Mc12 Edo Competition aan het platen als Ollie een signaaltje geeft dat er een Pagani Zonda F staat. Ik maak de foto's van de MC12 en loop naar de Zonda. De Zonda F heeft in mijn optiek de mooiste spiegels die je op een auto kan krijgen. Meer hoef ik ook eigenlijk ook niet kwijt over deze auto. Dit een supercar pur sang. Een auto met een fantastisch geluid waar je nog dagen over kan dromen.





Ter afsluiting een Lotus Elise S1 met wat minder mooie velgen. De tweede Lotus die ik heb kunnen ontdekken op de beurs.



Wat kan ik concluderen? De motorshow van dit jaar viel meer tegen als vorig jaar. Vorig jaar stonden er nog meer echt dikke auto's. Het publiek was ook een stuk meer 'Sjonnie' in mijn optiek als vorig jaar. Mensen kopen bumpers, koplampen en achterlichten op zo'n beurs en lopen daar dan de hele dag mee te slepen. Tsja, het is niet mijn ding. De beurs an sich is leuk maar je bent snel uitgekeken als je daar niet van houdt. Vorig jaar waren we om 10.30 binnen en waren we om 16.30 weer buiten. Vijf uurtjes dus. Dit jaar waren twee uurtjes sneller klaar. Dan heb je ook echt alles gezien.

De beurs duurt nog tot en met 9 december. Als je slim bent ga je vroeg heen, zorg je dat je op tijd weer terug bent en rij je daarna door naar Düsseldorf. Het is slechts een half uurtje rijden van de Messe naar de Kö in Düsseldorf waar je nog behoorlijk wat kan spotten als het weer een beetje mee zit.

Tot slot nog een filmpje gemaakt door Ollie.



Jaggie

Reacties op dit artikel