Dagverslag Essen Motor Show 2007: deel 1

  • Jeroen
  • 03-12-2007 09:11
  • 5448
  • 17

Dagverslag Essen Motor Show 2007: deel 1

De motorshow van Essen is elk jaar weer the place to be voor alle liefhebbers van tuning uit Nederland, Duitsland, België en omstreken. Naast de grote merken op het gebied van tuning en styling vind je ook de kleine bedrijven die hun waar op dit grote event proberen te slijten. Natuurlijk was ik met Ollie weer ter plaatse om verslag te doen van deze dag.

Na een rit van ongeveer twee uur kwamen we aan in Essen en konden we niet op de gebruikelijke parkeerplaats staan. Helaas! We werden nu gedirigeerd naar een parkeerplaats iets verder waardoor we toch een dikke tien minuten moesten lopen naar de ingang van de Messe. Vorig jaar was de parkeerplaats niet echt een ontzettend denderende plaats om te gaan spotten dus we waren benieuwd of er dit jaar iets veranderd zou zijn. Op de parkeerplaats vonden we maar weinig echt interessante voertuigen. Langs de weg kwam je tientallen auto's tegen die een waardevolle plek verdienen in het tuning topic op het forum van deze website. De meest bijzondere creaties reden voorbij, van enorme achtervleugel (formaatje strijkplank) tot vier uitlaatjes onder een Astra die omringd zijn door een grijze partij gaaswerk.

Gelukkig was er ook nog het één en ander te aanschouwen dat wél leuk was. Zo stonden er op de algemene parkeerplaats een drietal Brabus C klasses. De Brabus D3S is een kit voor de C220 CDI automaat en levert een dikke 50 pk extra bovenop de 220 die de auto standaard levert. Dat is een upgrade van bijna 20%! Het koppel stijgt met 80Nm naar 560 Nm. De topsnelheid ligt op 239 en de auto doet zo'n 7.8 seconden over de sprint naar de 100.



Na een rondje over de parkeerplaats gelopen te hebben zijn we naar binnen gegaan. Bij de kassa kochten we een studentenkaartje voor veertien euro. In de foyer kregen we al een beetje de indruk van het soort volk dat op zo'n beurs af komt. Je hebt er echt een behoorlijke groep Sjonnie-en-Anita-figuren bij zitten die komen voor een nieuw modelletje van de transparante achterlichtunits zodat hun Volkswagen Golf 3 er net even wat mooier uit komt te zien. Zelf kwamen we toch een beetje voor de gerenommeerde tuning. Daarbij kan je dan denken aan Techart, Brabus en Hamann.

De eerste hal bij binnenkomst was hal 12. Leuk om gauw doorheen te lopen op weg naar Techart. Rieger had weer een aantal leuke auto's meegenomen waaronder een opgeleukte Boxster, een E46 3-serie van BMW en een aantal Audi's. Rieger bleek erg creatief te zijn met het plakken van logo's. Zo werd er op de voorkant van een A3/S3 een S6 logo geplakt en kreeg een oud modelletje TT een S8 logo. Ik zie nog steeds het nut er niet van in. Zou er soms een S8 motor, oftewel de V10 van Lamborghini, in liggen? Hebben we hier te maken met een uniek concept model? We zullen het nooit weten. Feit is dat het natuurlijk niet erg "netjes" is van een dergelijke tuner.



Door naar de stand van AP Car Design. Vanuit m'n ooghoeken zag ik al een oranje Porsche staan dus dat moest even gechecked worden. AP Car Design geeft Porsches een GT3 RS look onder de noemer GT3 RSR. Erg fraai gedaan. De spiegels hadden ze wat mij betreft thuis mogen laten. Dit soort kleine spiegeltjes zijn toch echt niet mooi als je het mij vraagt.



Goed. Tijd om de drukte te ontsnappen en even een hal op te zoeken met wat fatsoenlijker spul. Techart heeft dit keer drie modellen meegebracht naar Essen waaronder de nieuwe Turbo Cabriolet. Deze auto is door Techart motorisch aangepakt maar ook het uiterlijk ziet er wat gelikter uit door de gave uitlaatjes, velgjes en spoiler. Het vermogen van de auto is gestegen tot 630 pk en het koppel gaat mee tot 820 Nm. De 100 is bereikt in 3,5 seconden en de topsnelheid is 345 kilometer per uur. Dit is allemaal te bereiken met de kap open! Jammer dat Techart had gekozen voor donkere auto's op een donkere stand waardoor het moeilijk was om een foto fatsoenlijk belicht te krijgen.



Naast de nieuwe Turbo Cabrio was ook de nieuwe Cayenne Techart Magnum present. Deze auto is nog bruter als je hem bij Techart mag ophalen als hij voorzien is van de enorme voorbumper. Ten slot nog even wat over de nieuwe Techart GT Street. Hij is mat! Het staat absoluut geweldig. De auto is voorzien van 630 pk en in deze matzwarte kleur in combinatie met de gele rand om de zwarte velgen kan ik hem alleen maar de hemel in prijzen. Techart heeft wederom laten zien dat het een serieuze tuner is die motorische tuning belangrijker vindt dan uiterlijke tuning.



Tegenover Techart had PPI een stand waar ze de R8 en Q7 hadden uitgestald. De R8 ziet er nog gemener en bruter uit dan dat al was. Zelfs de vleugel achterop de auto staat goed! De andere auto is PPI had meegenomen is de Q7. Deze Q7 is voorzien van een matblauwe lak. Ik heb het nog nooit gezien maar het staat enorm gaaf. Mat is een beetje de nieuwe kleur. Zo zagen we op de beurs ook nog diverse andere matte modellen waaronder een Gemballa Mirage GT. Deze blauwe Q7 zal in ieder geval een hele bijzondere verschijning zijn op de weg mocht deze verkocht worden natuurlijk.



Brabus had net als vorig jaar naar mijn idee de mooiste stand van de beurs. Niet zozeer vanwege het tapijt wat er ligt of de koekjes die ongetwijfeld lekker smaken maar vanwege de fantastische auto's die ze meegenomen hadden. Net als vorig jaar stond de Rocket op basis van de CLS er. Dit keer alleen in het zwart. Ik meende dat hij er vorig jaar in het grijs stond. In die kleur vind ik hem een stuk mooier. Dit jaar stond de nieuwe Brabus Bullit er. Deze auto is voorzien van een biturbo V12 motor en is op basis van de nieuwe C klasse. Ja, ook deze auto is weer een succesje met een geweldige front. Net als de PPI R8 en de nieuwe Techart GT Street. Brabus slaagt er weer in om deze auto nog bruter te maken dan hij al is met lekkere velgen, kieuwen aan de zijkant en een imposante voorbumper. De prestaties liegen er ook niet om overigens. De V12 levert een dikke 730 pk en de topsnelheid ligt boven de 360 kilometer per uur! De 100 zal je in nog net geen vier seconden aantikken!



Brabus had het al aangekondigd. Ze zouden de SLR aan gaan pakken. Deze Brabus SLR Roadster stond in een mooie hoek van de stand. De enorme velgen staan zo verschrikkelijk goed onder deze cabrio net als de rode remblokken die er lekker fel uitspringen en alleen maar duidelijker aanwezig zijn als de auto doet waar hij voor gemaakt is: hard rijden! Jammer genoeg is het vermogen niet enorm veel stegen zoals bij de Bullit. De SLR Roadster krijgt er slechts 24 pk bij. Een grappig detail is nu dat de auto net zoveel vermogen heeft als een SLR 722 en dat de topsnelheid een stuk lager ligt dan de Brabus C Bullit. Dat is natuurlijk wel weer te verklaren door de motor...



Brabus had speciaal voor de Maybach een aparte stand ingericht. De Brabus Maybach 57 SV 12 S Biturbo, zoals hij voluit heet, heeft op de Nardo-baan gereden en daar een snelheid gereden van een dikke 330 kilometer per uur. De Maybach is een auto waarin je gereden wordt en je zal dan niet snel denken aan snelheden boven de 300 kilometer per uur. De snelheid werd bereikt door een V12 biturbo motor die 730 paarden vooruit stuwt. Wat een vermogen in een dergelijke limousine. Ook bij deze auto maken de rims de auto helemaal af.



9ff heeft de Porsche GT9 meegebracht. Dit langverwachte model is omgebouwd van een GT3 en heeft het supercargehalte misschien wel bereikt met dit extreme uiterlijk. De achterkant lijkt net alsof hij nog niet klaar was. Ik heb het maar niet gevraagd maar ik zou het bijna gaan denken. Deze auto heeft een gigantisch vermogen van 910 pk! Dit is een kleine 91 pk minder dan een Bugatti Veyron die een motor heeft die vier keer zo groot is. De GT9 heeft namelijk een motorinhoud van 4.2 liter en doet het met een V6 tegenover de W16 van Bugatti. 9ff zegt een topsnelheid te kunnen behalen van 409 kilometer per uur. Is dat dan de opvolger van de Veyron maar dan in handen van Porsche en 9ff?



Ik noem vier serieus kijkende ogen! Ja, ik heb het over de Gemballa Mirage GT. Wat mij betreft de mooiste tuningauto ooit gemaakt. Alleen zou ik hem wel in een andere kleur spuiten, wit met zwarte velgen zoals hij ook in Abu Dhabi rondrijdt. Deze Gemballa Mirage GT is één van de drie auto's die Gemballa meegenomen heeft naar Essen. De gele kijkers in de koplampen staan zo goed, net als de gele accenten in het motorgedeelte waar ik helaas geen foto van heb. Wat moet het bijzonder zijn als je dit ineens in je achteruitkijkspiegel aan ziet komen rijden.




Autoweiland had net als vorig jaar weer een straatje dikke auto's meegenomen. Een aantal voorbeelden zijn een Maserati MC12 Corsa, Rolls Royce Phantom, Ferrari 599 GTB Fiorano en Ford GT Heritage Edition. Vorig jaar was het meer op sportief gericht. Dit jaar was het in mijn optiek meer gentleman's rides door de Azure en Phantom.




Natuurlijk was er voor de liefhebber van oud en antiek spul ook het één en ander te zien. In de klassiekerhal stonden ook dit jaar weer veel klassiekers. Ik noem een Mercedes 300SL Gullwing, een AC Cobra replica, een 300SL Roadster en een aantal antieke Fordjes.




Binnenkort meer in deel twee!

Jaggie

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag