Custom car cleaning: deel 3

Custom car cleaning: deel 3

Gister lieten we jullie het tweede deel zien van Bart van Custom Car Cleaning, nu is het tijd voor deel drie. Bart vertelt hier hoe de lak en het interieur weer mooi worden. En laat hij het eindresultaat zien.

Na het wassen wordt de auto opnieuw gedroogd met een detailing-spray en microfiber-doeken. Daarna worden alle naden en kieren uitgespoten met perslucht.



Nu wordt het tijd voor de verfijning en de afwerking van het lakwerk. Om tot een correctie te komen moest ik gebruik maken van een stevige compound en compoundingpad. Soms waren wel twee tot drie applicaties nodig om tot mijn aanvaardbare standaard te komen. Een flinke harde laklaag is een feit op deze wagen! Aangezien de pad + polijstmiddel combinatie vrij grof is, laat deze van zichzelf ook weer sporen na. Vergelijk het met schuren. Met een mooi woord noemen we dat ‘marring’, allemaal kleine microkrasjes. Ook zien we de banen die de roterende polijstmachine heeft gevolgd, deze noemen we buffer-trails.

Als we nu de lamp erop zetten zien we weliswaar een gecorrigeerde lak, maar nog altijd niet het resultaat wat ik wil hebben. De krasjes zorgen voor diffusie en levert daardoor geen mooie, heldere en scherpe reflectie op. Het licht kaatst terug op de randen van deze microkrasjes waardoor de kleur lichter lijkt dan dat deze in werkelijkheid is.

De lakconditie na het grove corrigeerwerk (let op die waas):



Na de verfijning met een mildere combinatie zien we meteen die mooie, diepe en scherpe glans terugkomen:



Aansluitend worden voedende oliën ingewerkt om zo de totale lakdikte te verfrissen en niet enkel het oppervlak tot een hoogglans te krijgen. Vaak zie je dat enkel het oppervlak tot hoogglans wordt gepoetst en daar blijft het dan ook bij. Het meeste resultaat wordt dan behaald uit een tijdelijk product (de waxlaag). Vergeet niet dat een lak dikker dan dat en poreus is. De zuren van vogelpoep en UV straling trekken in en tasten daardoor de totale lakdikte aan en niet enkel het oppervlak. Deze kwijnt als het ware weg en het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden door middel van voedende oliën. Deze worden machinaal toegepast. Pas als je de gehele lak aanpakt kun je spreken over een langdurig resultaat en een diepe en natte glans.



Na de olie-toevoegingen wordt het tijd om de lak 100% vetvrij te maken. Op een vette ondergrond gaat de wax natuurlijk niet hechten. Dit doe ik met een IPA mengsel. Op de eerste foto zien we hoe vettig de ondergrond nog is na afname van de olie, en hoe belangrijk deze stap dus is. Na deze handeling is het lakwerk helemaal perfect schoon en klaar om beschermd te worden.



Glans wordt gecreëerd door een tijdelijk eindproduct (wax). Wax is de kers op de taart… glans wordt gecreëerd door een gezonde laklaag!



Nu het lakwerk klaar is, wordt het tijd om die kers op de taart te zetten door de wagen te voorzien van een beschermend jasje. Voor deze gelegenheid werd het beste kostuum uit het rek gehaald en de wagen werd compleet afgewerkt met twee lagen hoogwaardige carnaubawax van Swisswax.







De kunststofdelen en rubbers werden ook netjes verzorgd met diverse dressings:




Het cabrioletdak wordt standaard voorzien van twee lagen protectant. Hierdoor biedt het beter weerstand tegen de UV straling en wordt het uiteraard weer waterafstotend. Twee dunne lagen zorgen voor een optimale dekking en beschermingsfactor.




Na de reiniging van de motor-ruimte is het tijd om de dressings en sealants aan te brengen. Direct na het aanbrengen zijn deze wat vettig (zie foto's), maar dit trekt na enkele uren op naar een mooie satijnachtige glans.







Het eindresultaat:




Op naar het interieur. Om te beginnen wordt gehele interieur eerst afgenomen met een APC mening van 1 op 4 en 1 op 10. De kunststof delen zoals de middenconsole en de deurbakken worden behandeld met een borsteltje voor extra kracht. Vooral op de deurbakken zien we vaak zwarte vegen die bij het instappen veroorzaakt worden. Nu ben ik vergeten om daar een foto van te maken, maar op de eerste foto zijn ze ook wel te zien.





De pedalen worden vaak overgeslagen, terwijl deze toch het meest te verduren krijgen. Ook deze worden aangepakt en schoongemaakt.




Dit soort auto’s worden vaak enkel in de zomermaanden gereden, kap open en genietend van een lekker zonnetje op je gelaat. Bij een cabriolet heeft het leder doorgaans dan ook meer te verduren en de juiste verzorging is daarom extra belangrijk. Hoewel het lederen interieur in mooie staat was, vond ik het toch enigszins droog en vaal eruit zien. Het was zeker toe aan een conditioneer beurt.

Leder is net als de huid (is natuurlijk ook een huid) en het is belangrijk dat dit soepel en zacht blijft, anders krijg je al snel haarscheurtjes en op die plaatsen barst de verf. Dan is het te laat en kan ‘reconditioneren’ vervangen worden door ‘renoveren’. Kortom, het is dus belangrijk om het leder schoon en soepel te houden. Allereerst gaan we aan de slag met een leder-cleaner en een zacht borsteltje om zo goed door te dringen tot de naden en poriën.




Aansluitend wordt het leder gevoed met een conditioner. Hierdoor blijft het leder soepel, dus minder kans op haarscheurtjes, en krijgt het zijn frisse tint en geur terug. Ook de kleur wordt voller. Het leder is afgewerkt met twee dunne lagen conditioner met daartussen voldoende tijd om afzonderlijk in te trekken.

De rugleuning (links) geconditioneerd, het zitvlak (rechts) nog niet:



Ook kunststof wordt vaal en broos door UV straling en verdiend verdere aandacht. In feite verdwijnt het vochtpercentage in het materiaal en ook dit is dus belangrijk om regelmatig te verzorgen. Veel mensen grijpen in zo’n geval naar de bekende cockpitspray, maar ook hier moet ik streng zijn en zeggen dat dit compleet fout is. Cockpitspray is voor 99% op basis van siliconen en siliconen trekken niet in het materiaal (blijven er dus op liggen) en zorgt enkel voor een glanzend / reflecterend oppervlak. Dit willen we juist niet! Naast deze twee feiten kunnen we nog zeggen dat het juist een vuil magneet wordt aangezien het zo vettig is.

Ieder exterieur detail wordt bij mij standaard nagelopen met een detailingspray. Door het hoge percentage aan carnauba gaat de wax na applicatie ‘zweten’ en kan er een waas ontstaan. In zo’n geval bied een detailspray in combinatie met een ultra zachte microfiber doek uitkomst.

Tijd om de wagen buiten in het daglicht te bekijken:











Bedankt voor het lezen!

Groetjes,

Bart Philippens
Custom Car Cleaning

Reacties op dit artikel