Combo: benzineslurper versus stopcontactvriend

Combo: benzineslurper versus stopcontactvriend

Hier zien we twee auto's die in feite erg op elkaar lijken. Zogenaamde vierdeurs coupés, redelijk snel, sportief en behoorlijk aan de prijs. Toch is er een groot verschil in beide auto's. De één wordt aangedreven door een dikke V12 waar de ander zich moet redden met een bescheiden viercilinder die geholpen wordt door een elektromotor. Ook de prijs scheelt nogal, de Aston Martin Rapide kost een dikke anderhalve ton meer dan de milieuvriendelijke Fisker Karma.

Daarmee zijn het twee redelijk dezelfde auto's die toch behoorlijk verschillen van elkaar. Qua vermogen ontlopen de twee elkaar niet zo heel veel. De V12 in de Rapide produceert 477 pk terwijl de Fisker het tot 403 pk schopt. Daardoor kun je in de Rapide een standaardsprint doen in slechts 5,2 seconden waar de Fisker er 0,8 seconden langer over doet. Qua topsnelheid doet de Rapide het ook weer beter dan de Karma. De Karma geeft zich gewonnen bij een snelheid van 'slechts' 200 kilometer per uur, de Rapide kan nog eens 110 kilometer per uur harder. Wij vragen ons overigens af welke sneller is in de tussensprint, de Rapide met 600 Nm koppel of de Karma die maar liefst twee keer zoveel koppel heeft.

Beide auto's zijn elegante verschijningen en in geen van beide hoef je je te schamen. De Karma is de meer futuristische van de twee en die is dankzij zijn viercilinder en elektromotor ook nog eens een stuk zuiniger. Ideaal voor de middellange afstanden en de stad, al is hij daar misschien wat groot voor. Aangezien smaken verschillen vragen wij aan jullie: welke zouden jullie kiezen als je een keuze had? De klassieke en krachtige Aston Martin Rapide of de futuristische en zuinige Fisker Karma?

Combo: benzineslurper versus stopcontactvriend

Reacties op dit artikel