Column: thuiskomen

  • Emil
  • 05-06-2011 14:34
  • 3442
  • 26

Column: thuiskomen

Van kinds af aan heb ik altijd een aantal auto's gehad die mijn voorkeur hadden. Iedereen heeft dat wel als kind of volwassene. Maar op de één of andere manier blijven sommige modellen hangen. Een tijdje terug heb ik eindelijk een stuk met mijn droomauto mogen rijden. Een Porsche 993 Turbo, in dit geval zelfs een S variant. Bij Top Gear zeggen ze ook wel eens dat je niet mag rijden in de auto's die ooit boven je bed hingen. Ofwel, de auto van je dromen. In dit geval ontkracht ik deze ongeschreven regel. Liefde op het eerste gezicht bij auto's bestaat. Nooit had ik gedacht dat er auto's zijn die zo goed aansluiten op het karakter en de emotie van een persoon.

Smaak ontwikkel je door de jaren heen. Maar ook keuzes die je maakt veranderen door de jaren heen. Waar je jezelf vroeger een kneusje vond wanneer je met een overhemd over straat ging vindt je het tegenwoordig zakelijk hip. Mensen en de maatschappij veranderen, deze hebben dan ook een zéér sterke invloed op je keuzes zonder dat je het in de gaten hebt. Al die aspecten die je eigenlijk in het dagelijks leven tegenkomt, of dat nu op straat is, op school of in de kroeg met je vrienden. Naast de veranderingen die je doormaakt behoudt je uiteraard wel elementen die jou vormen en als een rode draad door het leven lopen. De meesten zullen dan vast wel eens een verschrikkelijk irritante SWOT-analyse van zichzelf hebben moeten maken tijdens een van de vele uren op school. Het lijkt onzinnig, omdat je jezelf dan eigenlijk nog niet goed genoeg kent. Maar om terug te komen op een genoemd punt, je wordt gevormd door je milieu maar hebt altijd een aantal aspecten die je niet kunt veranderen. Wie ben ik en waar hou ik van? Zelf ben ik op de één of andere manier Porsche liefhebber, van kinds af aan eigenlijk. Hoe dat zich heeft gevormd is eigenlijk onverklaarbaar. Toch voelde ik mij vroeger al sterk aangetrokken tot het merk. Er zijn diverse gebeurtenissen die ik me nog zo goed kan herinneren waarbij het gevoel van lust sterker was en nog steeds is. De 993-serie van de Porsche, dat is mijn favoriet.

Zo kwam in mijn "beginjaren" toen Autogespot in de kinderschoenen stond nog wel eens in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. Dè hotspot waar de beginnende spotter in Nederland naar toe trekt wanneer hij op zoek wil naar wat mooier speelgoed dan in het dorp te vinden is. Hier kun je je vergapen aan Ferrari's en zo nu en dan een Lamborghini. Opmerkelijk genoeg is er één moment wat mij echt goed is bijgebleven van die tijd daar, de acceleratie van een "simpele" 993 Carrera 4S. Het was een blauw exemplaar met zwarte velgen inclusief een zilveren randje op de velgen. Een verschrikkelijk mooi exemplaar met een lekker rauwe soundtrack. Precies wat ik persoonlijk zoek in een auto. Een geluid wat stationair niet teveel weggeeft maar wel aanwezig is en bij meer toeren enorm verslavend werkt. Na de 993 volgde de 996 en de 997 generatie komt langzaam ten einde. Eveneens twee leuke generaties. De uitstraling, charme en het geluid van de 993-generatie is voor mij top, maar het gaat zelfs verder terug dan dat. De eerste auto die ik met mijn eerste digitale camera spotte was een gele Porsche 993 Turbo. Een auto die nog steeds hier in het dorp staat en iedere dag zorgt voor een glimlach op mijn gezicht. De auto straalt een bepaald verlangen uit, "deze wil ik ook hebben".

Tot een klein jaartje terug, toen ik een fraai arenarood exemplaar zag in Ommen. Opnieuw, verkocht, het zijn momenten dat ik even wegdroom. Ik heb het hier over een auto die ik puur op basis van design alleen al prefereer boven een Porsche Carrera GT of een Lamborghini Murciélago. Inmiddels zijn we alweer in juni 2011 en hebben wij iets meer dan een maand terug voor Autogespot een reportage gemaakt van twee Porsches. Het verhaal begon eigenlijk rond de jaarwisseling toen ik via een blik in Carros Magazine op de website van Astara stuitte. Hierna ging het snel en werd een afspraak gemaakt. Om het kort te houden, we hebben een reportage gemaakt van een Porsche 997 Turbo en een Porsche 993 Turbo S. Twee unieke modellen die verenigd werden in het Twentse landschap. Na eerst in de 997 Turbo te hebben gereden volgde een rit in de 993 Turbo S waarbij alle gedachten en dromen ineens samen leken te komen. Het klopte. Ik baalde zelfs dat ik eerder achter het stuur van de 997 Turbo was gestapt, puur om even te ervaren hoe de wagen rijdt, het was een verkeerde beslissing.

Column: thuiskomen

De 993 Turbo S rijdt zoals ik had gehoopt, gedroomd. Zo enorm soepel, vol met vertrouwen en meer passie dan de 997. Alsof je een date hebt met een prachtig fotomodel. Jij bent degene die nerveus bent, terwijl zij op dat moment juist degene is die je vertrouwen geeft. Waar je dacht dat ze ging bijten, vertroetelt ze je. Het is een auto die comfort perfect combineert met krachtige souplesse. De auto rijdt wat hij uitstraalt. Prachtige wulpse lijnen die gecombineerd worden met krachtige details als de achterspoiler en de velgen. Vooral de kleur past ook goed bij de auto. In het zwart wordt het allemaal wat sinister, terwijl hij dat niet is. De arenarode kleur is zowel klassiek als een vleugje modern. Zelfs naast de moderne 997 Turbo ziet de wagen er gelikt uit. Na de rit was er maar één ding waar ik naar verlangde: om een lange rit ergens via Zwitserland bij de Italiaanse meren aan te komen, de auto te parkeren bij een villa en met een heerlijk biertje en loungemuziek domweg te genieten. Als decor een omgeving waar de tijd soms lijkt stil te staan en het water stilletjes tegen de kade aanslaat. Tot de wekker weer gaat en je wakker wordt. De Porsche 993 Turbo S wordt een hele bijzondere klassieker. Op dit moment begint de prijs van een fatsoenlijk exemplaar al rond de €100.000 en dit zal niet minder worden. Daarmee lijkt de Porsche 993 Turbo S daadwerkelijk de status van een droomauto te gaan bereiken. Maar het geld maakt de auto niet alleen een droomauto, is is de charme van de 993 Turbo S. Dat is niet waar het verhaal eigenlijk over gaat.

Ik vind het knap dat er auto's zijn die precies rijden zoals jij denkt. Normaal gesproken ben je bijna nooit neutraal van mening. Er is altijd wel iets mis of dingen zijn veel mooier dan je had verwacht. Dan heb je alsnog geen match. Of het is het interieur wat totaal niet bij je past, of misschien de koppeling. Maar in, in het bijzonder, dit exemplaar bevat alle elementen om gekoesterd te worden. Een interieur wat sportiviteit, carbon fiber, perfect combineert met zacht leer en Duitse afwerking. Bij de Porsche 993 Turbo S had ik het gevoel dat ik terugkwam na een lange dag werken. Dat je snakt naar dat ene biertje wat voor je klaar ligt in de koelkast, terwijl de kat die ligt te snorren en je rustig aankijkt en je bed wacht op het moment dat je uiteindelijk wegsuft. Het voelt als thuiskomen. En ik vraag mij af, of ik in de toekomst ditzelfde gevoel, ergens nog een keer zal meemaken.

Binnenkort volgt een volledige reportage over de Porsche 993 Turbo S en de Porsche 997 Turbo.

Column: thuiskomen

Reacties op dit artikel