Column: stijlvol of ordinair?

  • Emil
  • 24-01-2009 16:32
  • 8023
  • 18

Column: stijlvol of ordinair?

De auto-cultuur is de laatste jaren flink aan het veranderen. Vroeger had je als automobilist veel minder keuze, of misschien kun je het anders stellen, het was allemaal een stuk eenvoudiger. Tegenwoordig word je doodgegooid met van alles en nog wat om ervoor te zorgen dat jouw auto het ultieme statussymbool is van wat op het zwarte asfalt rijdt. Dan hebben we het natuurlijk over de huidige collectie van exclusieve bolides die rondrijden. Maar wanneer ben je nou eigenlijk hip en stijlvol?

Met eenentwintig jaar ben ik nog te jong om een stukje autogeschiedenis te kennen uit de beginjaren van de auto-industrie, dan wel de jaren voor mijn geboorte. Wel kan ik een beetje inschatten hoe de auto er in deze jaren uit zag. Het was allemaal zoveel beperkter en personalisering van exclusieve bolides ging via premium namen als Mulliner of James Young. Tegenwoordig kennen jullie spotters en autoliefhebbers meestal alleen namen van tuners als Brabus, Techart en dergelijke. Dat de tijden niet meer als vroeger zijn spreekt geheel voor zich, maar is er de laatste jaren een bepaald moment geweest die een hele andere draai heeft gegeven aan "mode" in de auto-industrie? Wat is tegenwoordig stijlvol of wellicht ordinair? Word je nog "geaccepteerd" als je voorbij Harrods rijdt in een DB5 of moet je klassieker dermate gemodificeerd zijn dat je een oude man een hartverzakking bezorgt? Waar ligt de grens van jezelf stijlvol of ordinair presenteren in een exclusieve automobiel?



Om het één en ander duidelijk te maken, zelf vind ik een bepaalde manier van "ordinairheid" wel cool. Als een jong iemand die in de samenleving staat is het natuurlijk hip en gaaf wanneer er een matzwarte Gallardo voorbij komt rijden in Düsseldorf. De afgelopen jaren is er een opvallende trend wat kleuren betreft. Dit heeft ook direct betrekking op mijn onderwerp, "stijlvol of ordinair?". Enkele jaren terug was wit dé modekleur, maar zodra deze kleur over wordt gedragen op de huis-tuin-en-keuken-auto’s dan is het over met de witte hipheid bij exclusieve bolides. Wit is wel een chique kleur die eens in de zoveel jaren terugkeert. Maar nu, anno 2009, is mat hip of misschien kunnen we chroom ook bij dit rijtje "mode-kleuren" plaatsen. In een wereld van allerlei hippe gadgets moet je jezelf profileren als bezitter van een exclusieve auto. Met steeds meer miljonairs op onze aardbol wordt een standaard exclusieve auto inmiddels al aardig gewoontjes. Daarom is vooral het matzwart een doorslaand succes.

Dan even iets anders, een stukje cultuur en normen en waarden die iedereen meekrijgt. Als je aan matzwart of chroom denkt, zal een groot gedeelte van de mensen hier gaan denken aan beroepen als pooier, voetballer of misschien iets anders wat door de overheid verboden wordt. Zelf schets je toch een bepaald stereotype eigenaar die in het bezit is van een auto die er “fout” uit ziet, echter dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn! Zo één, twee, drie kan ik geen merken opnoemen waar er op een stijlvolle manier aan auto’s wordt gezeten. Is Project Kahn uit Engeland een goed voorbeeld? Dat zou ik dan denken. Zij proberen auto’s nog op een eenvoudige en ingetogen wijze mooi te modificeren. Echter, het grootste gedeelte van de dagelijkse klandizie wordt meegesleurd door Mansory, Techart en FAB Design, om maar enkele namen te noemen. Maar ook de huidige hippe kleur, matzwart, verwacht je niet aan te treffen op een Ford Focus aan de Franse zuidkust op een Nederlandse camping. Is het misschien dat deze nieuwe “stijl” voornamelijk betrekking heeft op de “nieuwe” rijken? In de wereld van de nieuwe rijken ben je namelijk niet genoeg hip genoeg met dure schoentjes of Dior. Nee, in de wereld van de nieuwe rijken moet het anders, je moet opvallen. Paris Hilton vindt het daarom doodnormaal om in een roze Bentley rond te rijden. De Phantom is het ultieme statussymbool welke door de vele beroemdheden verkracht is, zie maar de vele variaties hoe een Phantom gepersonaliseerd wordt.



Ik vind het zelf ook lastig te verklaren waar deze bepaalde voorliefde van “speciaal” personaliseren vandaan komt. Wat is tegenwoordig wél acceptabel en wat niet. De Arabieren zijn dol op hun manier van personaliseren, niks is gek genoeg. Iedereen zal wel een beetje het gevoel hebben van, “jeetje wat fout”, maar anderzijds is het gewoon ordinair gaaf, het past gewoon bij de Arabieren. Heeft de huidige maatschappij een andere kijk op de mode van nu? Waarschijnlijk zal het extreme personaliseren steeds meer geaccepteerd worden, terwijl je vroeger al door velen werd verafschuwd wanneer je Ferrari een spoiler te veel had. Waar ligt de grens van accceptatie en aanvaardbaarheid met betrekking tot mode in de autowereld? Met de huidige trend van personalisatie kunnen we de komende tien jaar nog regelmatig heftige designs en andere trends verwachten. Wat is anno 2009 hip, stijlvol of ordinair?

Reacties op dit artikel