Column: mode en de auto-industrie

  • Emil
  • 26-08-2010 16:20
  • 4165
  • 15

Column: mode en de auto-industrie

Mode en de auto-industrie zijn nooit zozeer aan elkaar verbonden geweest. Auto’s waren auto’s en kleding was kleding. Waar je vroeger enkel terecht kon bij Rolls-Royce Bespoke en Bentley met Mulliner is de tendens de afgelopen jaren totaal anders geworden. Auto’s zijn een modebewust statussymbool geworden voor de rijken.

Is het dan toeval dat in 2007 de eerste Lamborghini Murciélago Versace werd gespot in modestad Parijs? Binnen no-time zijn er in de wereld een gigantische hoeveelheid miljonairs bijgekomen die auto’s als een ander object zien dan enkel een exoot waarbij het draait om vage begrippen als pk’s en Newton-meters. De wereld is veranderd. De samenwerking tussen Versace en Lamborghini is misschien wel hét voorbeeld aangezien Lamborghini een grote naam is. De eigenaar van de eerste Murciélago Versace die ik zag was dan ook niet een stereotype Lamborghini eigenaar maar een mannetje die het liefst de hele dag zichzelf op de catwalk ziet. Maar er zijn meer bedrijven die aan deze nieuwe vorm van personaliseren doen. Genève was de plek waar de Duitse tuner Mansory een Mercedes-Benz G-Klasse toonde die samen met Phillip Plein is ontworpen. Een zeecontainer met een carbon fiber bodywerk en een interieur dat volledig is ontworpen door een grote naam in de modewereld. Dat de wagen dan inmiddels door het leven gaat als G-Couture is niet geheel onlogisch. Een ander fraai voorbeeld is de Lamborghini Murciélago getuned door EDO Competition die vervolgens door Christian Audigier werd gepersonaliseerd. Of wie kent de gelimiteerde modellen van Carlsson niet die de naam Aigner dragen. De samenwerking met de leerfabrikant is vooralsnog altijd een succes geweest. Met modellen als bovengenoemde ga je eigenlijk terug naar de basis van echt exclusieve auto’s die voor slechts een tiental schatrijken gemaakt worden. De mens is veeleisender dan ooit geworden.

Column: mode en de auto-industrie

In Europa zijn het misschien zelfs onze buren, Duitsland en Rusland, die zich in de markt plaatsten als trendsetters, waarbij ieder jaar de grenzen meer en meer verlegd worden. Misschien is Mansory wel het schoolvoorbeeld dat aantoont hoe consumenten hedendaags denken over smaak. Denk wederom aan de modellen die te zien waren tijdens de show in Genève afgelopen maart. De Rolls-Royce Ghost en Porsche Panamera waren beiden extreem opvallend waarbij het vooral draait om kleuren.

Column: mode en de auto-industrie

Maar de extreme creaties die we op Autogespot terug zien zijn mogelijk wel een bepaalde noodzaak geworden. Zo rolde laatst alweer de 10.000e Lamborghini Gallardo van de band. Vroeger waren auto’s inderdaad nog écht exclusief. Wil je jezelf tegenwoordig onderscheiden dan moet er, zoals bij een mooie tas van Louis Vuitton, gewoon vies veel geld op tafel worden gelegd en dan bestaat er de mogelijkheid je "eigen" auto te krijgen. De hedendaagse supercar is een massaproduct geworden. Het is toch hetzelfde wanneer je een leuke blouse hebt gekocht en vervolgens zie je in de discotheek nog vier andere gasten met dezelfde lopen. Dan verrek je het ook om deze nog een keer te dragen. Ieder mens is uniek en dat koppelt zich aan het karakter. Dit karakter van mensen bezitten proberen de autofabrikanten nu terug te brengen naar auto’s.

De enige fabrikant die mogelijk nog heeft teruggedacht aan de beginjaren van de auto-industrie is Bugatti. De Bugatti Veyron 16.4 Fbg par Hermès die namelijk in 2010 getoond werd in Genève was een terugkeer van een samenwerking die ontstaan was in de jaren twintig tussen twee grote namen. Ettore Bugatti wilde namelijk voor de eerste Bugatti Royale een unieke koffer hebben en deze werd gemaakt door Émile Hermès. Tachtig jaar later kwamen twee grote namen in de wereld van auto's en mode samen. Een samenwerking die slechts een handvol mensen begrepen, voordat er artikelen over geschreven werden. Maar eigenlijk is deze Veyron wel een voorbeeld van hoe een fraaie samenwerking tot stand kan komen. Zonder daarbij gebruik te maken van zijde onderbroeken of tatoeages.

Mode en auto’s zijn dus steeds meer met elkaar verbonden. Mulliner voor Bentley is eigenlijk slechts iets waarvan de eigenaar weet dat zijn auto een bijzonder product is geworden. Waar het meer en meer om draait is het opvallen en jezelf, nogmaals, te onderscheiden van de grote massa. De consument reageert ook enorm snel op veranderingen in deze branche. Zo was de kleur matzwart een kleine twee jaar terug extreem in opkomst. Maar zodra deze te zien was op een grote hoeveelheid modellen speelden de trendsetters hierop in door direct hun auto te voorzien van een andere wrap of andere kleur. Denk aan matwit, chromen kleuren of andere hippe modieuze folies.

Waar eindigt het gedrag dan van de consument? Gaan we in Parijs in oktober misschien dit keer een Mercedes SLS AMG gezien waarbij Dolce & Gabbana het interieur heeft verhipt? Of wordt 2011 het jaar dat Louis Vuitton besluit de Rolls-Royce Phantom onder handen te nemen? Niets is meer te gek tegenwoordig. want zelfs de spijkerbroek kan samen worden gebracht met een auto!

Misschien komt er weer een tijdperk dat auto’s weer gewoon auto’s zijn en een t-shirt van Audigier een t-shirt is. Zonder de nodige opsmuk en waar het draait om de passie en het geluid. Wie weet…

Reacties op dit artikel