Column: Is it really a big plus?

Column: Is it really a big plus?

Sinds een paar jaar is Daewoo Chevrolet geworden. De slogan van Chevrolet is allen wel bekend. Nou zijn mijn ervaringen met Daewoo niet best. Als een merk naast auto's ook nog kijk en luister plezier produceert heb ik zo mijn vraagtekens (Mitsubishi, Yamaha). In ieder geval de tv's bijvoorbeeld van Daewoo waren goedkope meuk. Daarnaast was ik ook niet warm te krijgen voor de modellen reeks die ze loslieten op de Hollandse markt.

Maar goed, het eerste wat gebeurde was dat alle reclame uitingen veranderd werden. Ditzelfde gold voor het logo op de auto's. dus in feite rij je nog steeds een Daewoo. Er kwamen ook gelijk 32 nieuwe dealers in Nederland. En geen nood, want als je destijds 3 maanden voor de overname een Daewoo kocht werd er gratis een nieuw logo op geplakt. Ik dacht dat kan ik ook. Ik heb de Ford van mijn moeder gepakt en heb er een logo van Ferrari op geplakt. Je begrijpt dat ik hier niemand mee in de maling nam. Dus vandaar dat ik Chevrolet vs. Daewoo en al dat geknip en geplak kansloos vind. De aard van het beessie blijft hetzelfde. Je kan je fiets een sticker aanmeten met het logo van Rolls Royce maar het blijft een fiets. Het ergste is nog dat op het stuur ook nog het logo zit. En die kan dan weer niet veranderd worden. Dit vanwege de airbag. Dus van buiten ziet iedereen dat je tegenwoordig een Chevrolet rijdt, maar elke keer als je achter het stuur stapt wordt je geconfronteerd met de waarheid.

Het volgende wat Chevrolet deed was nieuwe modellen introduceren. En elke keer bij alle reclames dacht ik hetzelfde. Op de plek waar dat plussie staat, stond eerst iets anders. En onderhuids is alles nog hetzelfde. Dus een echte grote plus vind ik het niet.

Nou heb ik commerciële economie gestudeerd en tijdens die opleiding wordt je dood gegooid met marketing. Dus vanuit een marketing oogpunt vindt ik de overname van Daewoo merkafbreuk voor Chevrolet. Dit vanwege het beeld dat ik heb en had van Daewoo en met mij vele andere. Nu de overname al een tijd geleden geschiedde merk ik aan mezelf dat de naam Daewoo vervaagt. Waar ik eerst dacht dat alle die grote plussen een masker waren kijk ik nu als er één langs rijdt en vindt ik de modellen niet naar mijn smaak zal ik maar zeggen.



Chevrolet nam Daewoo over mede omdat volgens Chevrolet, Daewoo stond voor een hoge kwaliteit en waarde tegen een betaalbare prijs. En dat schijnt nou ook precies hetgeen te zijn waar Chevrolet voor staat. Plus het feit dat Chevrolet op deze manier voet aan Europese bodem kon krijgen. Maar Chevrolet staat bij mij bekend net zoals Dodge als een hoop plastic in het interieur. Zo keek ik afgelopen AutoRAI uit naar de stand van Dodge. Ik was zeer benieuwd naar de Kaliber. Tot mijn frustratie wist ik in één oogopslag waarom dat ding zo weinig kost. Net zoals alle andere auto's op de stand van Dodge was plastic favoriet om de binnenkant van de modellen te vullen. Één keer hard niezen, of een temperatuur van boven de 30 graden en je interieur is weg.

Afsluitend nu mijn mening. Want een big plus vind ik Chevrolet niet. Bij mij zal altijd de gedachte door mijn hoofd schieten dat het een Daewoo is of was. Terecht of niet, dat laat ik in het midden. Chevrolet wil betaalbare auto's maken. Dat dit bij dit bedrijf synoniem (tot nu toe) staat voor onspectaculaire auto's is te betreuren.

Michael

Reacties op dit artikel