Column: Genaaid door de fabrikant

  • Vossie
  • 15-12-2007 11:06
  • 4461
  • 16

Column: Genaaid door de fabrikant

Het verbruik van een auto zal velen van ons weinig boeien. De gemiddelde eigenaar van een gespotte auto evenmin. Aangezien de meeste gespotte auto's toch een redelijk dikke motor in het vooronder hebben, is het verbruik meestal ook niet dusdanig dat je populair wordt bij Groen-Links politici. Toch speelt het verbruik van een auto voor Jan Modaal weldegelijk een rol bij de aanschaf van een auto, zeker met de stijgende benzineprijzen. Wanneer je puur afgaat op de fabrieksopgave kom je echter nogal bedrogen uit, want je wordt genaaid waar je bij staat!

Het verbruik wordt door fabrikanten in de meest gunstige omstandigheden gemeten. Dus ideale temperatuur, netjes bij 2000 toeren opschakelen, vooral niet te hard rijden en radio, airco, verwarming, verlichting e.d. blijven uiteraard uit. Realistisch? No way, ten eerste hebben we hier in Nederland zoiets als seizoenen, de rest van de wereld overigens ook. Een ideale temperatuur is er dus niet. In de winter is het kouder en dit heeft onmiddellijk invloed op het verbruik. Bovendien gebruik je in de winter de verwarming wel eens, ook dit beïnvloed het verbruik gelijk. 's Zomers is de airco een nog grotere aanslag op je verbruik.
En wat te denken van opschakelen bij 2000 toeren? Zou kunnen, mits je een diesel hebt en zelfs dan is het nog vroeg. Bij een benzine is opschakelen bij 2000 toeren gewoon onrealistisch. Door de toerenval komt het toerental daarna meestal 200 a 300 toeren boven stationair. Gevolg? Je bent niet meer vooruit te branden. Nu ligt dat natuurlijk ook aan de auto. Een dikke bi-turbo CL65 zal hier weinig moeite mee hebben, maar mijn Suzuki Swift wil dan echt niet zo snel meer vooruit.
Ook al wil de regering nog zo graag dat we allemaal bij 2000 toeren opschakelen, het Nieuwe Rijden, vrijwel niemand zal dit doen. Bovendien is het ook nog eens hartstikke slecht voor je motor. Je motor wordt gigantisch 'lui' als je dit altijd doet.
Conclusie? Fabrikanten meten het verbruik onder volstrekt onrealistische omstandigheden.



De vraag is dan natuurlijk hoe groot het verschil is tussen het werkelijke en opgegeven verbruik. Het Duitse Bild heeft een test gedaan, waarbij meerdere auto's onder normale omstandigheden werden getest op het verbruik. De testrit was 160km lang en bestond uit 54km Autobahn (waarvan 20km onbeperkt), 61km buiten de bebouwde kom en 45km binnen de bebouwde kom. Een zeer gemiddelde test dus.
De uitkomsten waren zeer opmerkelijk. Ik zal niet alle verschillen gaan opsommen, maar de verschillen tussen het werkelijke en opgegeven verbruik was soms verschrikkelijk groot. Zo verbruikt de G55 AMG maarliefst 53,3% meer dan de fabrikant opgeeft. Nu heb je met zo'n dikke motor natuurlijk ook snel een draaikolk in de tank, maar ook de budgetauto bij uitstek, de Dacia Logan MCV diesel, verbruikt al 13,2% meer. Ook bij dezelfde fabrikant zijn de verschillen groot. Zo verbruikt een BMW 123d maarliefst 32,7% meer, terwijl de nieuwe M3 Coupé maar 5,6% meer verbruikt. De afwijking is dus bij een sportwagen niet altijd groter. Ook bij Mercedes zitten aardig verschillen. De S600 verbruikt slechts 11% meer, terwijl de G55 dus 53,3% meer verbruikt. Een aardig verschilletje.
Ook milieuvriend Toyota bakt er maar weinig van. Een Prius zuinig? In de praktijk een stuk minder, het verbruik is 39,5% hoger. Ook bij het luxemerk van Toyota, Lexus, is een de hybride RX400h een stuk gulziger, 48% maarliefst.
De kleinste afwijking kwam op naam van de Suzuki Swift 1.3, deze verbruikt in de praktijk slechts 1,6% meer. De eerder genoemde G55 heeft de grootste afwijking. Nu ben ik zelf eigenaar van een Suzuki Swift 1.3, maar aan die 1,6% afwijking kom ik zeker niet. Een kleine rekensom kwam op 8,5% hoger uit. Nu schakel ik ook altijd pas op bij gemiddelde 4000 toeren, dus dit heeft al flinke invloed. Kanttekening hierbij is wel dat ik de meeste kilometers maak op 80 km/h wegen. Dit zou dus zuiniger moeten zijn dan de route die Bild reed.



Nu moet je dit allemaal wel met een korreltje zout nemen. Wanneer je in een kleine auto snel wilt zijn moet je flink gas geven, terwijl bijvoorbeeld M3 bij weinig gas al net zo snel of sneller is. Het verbruik wordt bij een kleine auto dus eerder negatief beïnvloed. Toch zijn er dan nog steeds grote verschillen, want een Suzuki Swift is een ook kleine auto, maar deze heeft wel de kleinste afwijking.
Conclusie is wel dat we flink genaaid worden met het verbruik. De eigenaar van een G55 zal het waarschijnlijk een worst wezen, want die heeft die auto echt niet gekocht vanwege het verbruik. De eigenaar van een Prius zal het veel meer boeien. De meeste kopers zullen deze auto namelijk kopen vanwege de milieuvriendelijke en zuinige techniek. Ze denken hiermee een prima koop te doen, want volgens de fabrikant verbruikt de Prius gemiddeld slechts 4,3 liter per 100km. Als dit in de praktijk dan ineens 6 liter wordt, dan is dat toch zuur. Per 100km kost je dit namelijk wel ongeveer € 2,50. Wat weer neerkomt op een slordige 375 euro, wanneer je 15.000km per jaar rijdt. Wanneer je het niet al te breed hebt, zul je dit zeker merken in je portemonnee. Deze berekening is eigenlijk voor elke auto toe te passen. Je bent hetzelfde aantallen procenten kwijt aan extra benzine, als dat je auto extra verbruikt. In dat kader is een afwijking van 20 a 25% dus behoorlijk veel.



Mocht je dus een auto willen aanschaffen en speelt het verbruik daarbij een grote rol, laat je dan niet misleiden door prachtige praatjes door de verkoper of in de folder. Fabrikanten spiegelen je een prachtig verbruik voor, maar in de praktijk valt dit vies tegen. Ga dus nooit blind af op een verkoper, maar doe zelf eerst onderzoek op internet. Pas dan kun je definitief concluderen of de auto daadwerkelijk binnen je budget past!

Reacties op dit artikel