Column: BMW M3 CSL

  • Emil
  • 25-05-2008 15:59
  • 7722
  • 21

Column: BMW M3 CSL

Iedereen heeft zo zijn favoriete auto. Zo ook forumlid Big Bol. Deze heeft voor ons een leuk artikel geschreven wat deze auto nou zo bijzonder maakt en waarom deze voor hem de nummer één auto is!

Iedereen die wel eens bij de Nürburgring is geweest kent hem, de vederlichte versie van de M3 e46, de M3 CSL. Voor velen een auto met wat extra spoilertjes, maar hij is sneller dan je denkt. Zo doet hij de 20,8 kilometer lange Nordschleife in 7 minuut 50. Ruim vijf seconden sneller dan een 430 Scuderia en wel 15 seconde sneller dan de M3 E92. Dit grote verschil komt onder andere door het gebruik van veel lichtgewichtcomponenten. Zo is in veel onderdelen van de CSL carbon gebruikt, wat resulteerde in een gewicht van 1285 kg tegenover 1470 kg van de ‘tamme’ M3 e46. BMW claimt dat de CSL 10% minder weegt dan zijn normalere broertje.

Ook motorisch heeft BMW Motorsport de CSL wat meer gekieteld. Een betere lucht toevoer, andere nokkenassen en uitlaatkleppen plus een lichtgewicht uitlaatsysteem, dat van dunner staal wordt geconstrueerd, zorgen voor de 360 pk’s die uit het 3.2 liter blok worden geperst. De vele paarden en het lage gewicht zorgen er voor dat de CSL heel snel uit de start blokken komt. Slechts 4,9 seconden doet de Coupé Sport und Leichtbau er over om op de 100 km/u te komen. De M3 CSL is uitsluitend uitgerust met de SMG II transmissie, die schakelt op het optimale punt. Deze bak wordt gekoppeld aan de standaard M3 aandrijving en het Differentiële Slot van M. Ook heeft de auto Launch Control. Dat wil zeggen dat, als er de juiste handelingen uit gevoerd worden, de auto als een raket vanuit stilstand accelereert.





Met het carbon dak en de aparte luchtinlaat voor de koeling van de remmen is hij direct herkenbaar als CSL. Andere uiterlijke wijzigingen betreffen de flip-tail achterspoiler en de dikke 265/30ZR19 semi slicks in combinatie met de 19 inch CSL velgen. Er waren twee kleuren leverbaar, Silber Gris Metallic en Sapphire Schwarz metallic.



In het interieur is alles kaal en bedekt met carbonfiber. De sportieve zetels en het stuur zijn bekleed met alcantara. De achterbank is merendeels uit plastic vervaardigd en een cd speler missen wij ook. Gelukkig was dat laatste optioneel te bestellen, net zoals airco, en bovendien geheel gratis. Maar de echte die-hards laten deze opties natuurlijk links liggen, want hoe lichter hoe beter. Opties die wel geld kostten waren bi-xenon koplampen, een regensensor, M3 CSL concept velgen en een alarm systeem.





Voor een bedrag van € 121.200 kreeg je één van de 1358 geproduceerde CSL´s mee naar huis. Van de 1358 zijn er 823 links gestuurd en 535 rechts gestuurd. Er rijden momenteel 13 M3 CSL’s op Nederlandse platen rond.

In april 2007 kreeg ik de kans om een keer mee te rijden in mijn favoriete auto, deze M3 CSL. Na wat email contact, besloten we om in oktober 2007 een photoshoot van de auto te maken. Op de dag van de photoshoot hebben wij ook de Launch Control getest. Al met al een erg geslaagde dag waar binnenkort een vervolg op komt. Met dank aan de eigenaar!



Tot slot nog twee korte video's van de M3 CSL.

Launch control


Soundcheck CSL


Thomas Bol

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag