Carver One blijft bijzonder verschijnsel

  • Boink
  • 09-04-2021 11:32
  • 148
  • 1

Carver One blijft bijzonder verschijnsel

Carver was één van de Nederlandse automerken die jaren geleden actief was naast Spyker en Donkervoort. We weten inmiddels allemaal de geschiedenis van Spyker. Jammer genoeg is Carver ook niet geworden wat de bedoeling was.

In 2009 werd het faillissement aangevraagd voor het in 's Gravendeel gevestigde Carver Europe. Het eerste prototype van de Carver werd in 1994 gebouwd, hierna is de auto getest en verbeterd, totdat in 1997 een goedkeuring door de RDW gegeven werd. Vanaf 2003 werd door Carver Europe de Carver One geproduceerd. De Carver One kantelt in de bocht, dit gebeurt niet door de bestuurder zelf, zoals op een motor. Bij de Carver One wordt de hellingshoek automatisch aangepast. Een ingenieus “Dynamic Vehicle Control (DVC)” systeem past de hellingshoek aan aan de snelheid en versnelling van het voertuig, hierdoor ontstaat een optimale stabiliteit. Dit zien we jammer genoeg alleen op foto 1 terug. Zoals zoveel sportwagens is dit ook een tweezitter. Alleen zit de bestuurder van de Carver net als een straaljagerpiloot in het midden. De passagier zit direct achter de bestuurder. Slechts 200 exemplaren werden er gemaakt waarvan er nog één in ieder geval door Parijs rijdt!

Carver One blijft bijzonder verschijnselKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel