In Londen vind je op iedere straathoek drie dure SUV's. Ieder premiummerk hoeft maar met een SUV te komen en het verkoopt als warme broodjes. Deze Cadillac Escalade is de uitzondering die die regel bevestigt.
Als je in Londen geweest bent kun je beamen dat grote sedans en SUV's het straatbeeld domineren in de metropool. Overal zie je Mercedes E-klasses, S-klasses en V-klasses. Verder zie je elke grote SUV van een premiummerk overal voorbij rijden. Van de Lexus RX tot de Rolls-Royce Cullinan en van de Range Rover Vogue tot de Mercedes G-klasse. Uiteraard mogen de Bentley Bentayga, Ferrari Purosangue, Aston Martin DBX, Porsche Cayenne en Lamborghini Urus niet ontbreken in dit rijtje. Ook de wat meer standaard modellen als de Audi Q7/Q8, BMW X5/X6/X7, Volvo XC90 en Mercedes GLE/GLS zie je overal. De Maserati Grecale en Levante en Volkswagen Touareg kom je ook nog tegen, maar iets minder. Maar deze spot hier is pas echt uniek.
De Cadillac Escalade is een gevestigde naam die al jaren uiterst succesvol is. Ook in Europa was hij jaren gewoon te koop, tot en met de vorige generatie. De huidige is niet meer leverbaar in Europa en je ziet ze dan ook bijna nooit. Alleen in Monaco zie je ze nog wel eens. Hoewel Europeanen tegenwoordig niet meer terugdeinzen van een gigantische SUV, is een Cadillac Escalade blijkbaar toch iets te veel van het goede. Te lomp, te lelijk en te Amerikaans. De kwaliteitsbeleving kan niet tippen aan de Europese en Japanse top, terwijl de prijs daar door de torenhoge belastingen wel naar is. Dat verraadt wel hoe uniek deze auto is, want die hoge belastingen komen natuurlijk wel ergens vandaan. En wel van een moddervette 6.2 V8. Bij de huidige generatie Escalade kwam Cadillac met een knotsgekke V-Series met compressor met maar liefst 692 pk uit die 6.2 V8. Hard nodig ook om een beetje tempo in deze luxe vrachtwagen te krijgen, hij doet 0-100 in 4,4 seconden.
In de Verenigde Staten is hij relatief goedkoop, maar in Europa is hij een stuk duurder. Hij is ook nog veel groter dan de concurrentie en niet officieel leverbaar wat hem onpopulair maakt. Dit exemplaar is pas het tweede Europese exemplaar, de derde op Europese bodem en de eerste in en uit het Verenigd Koninkrijk. Verder zagen we namelijk een Qatarees exemplaar in Barcelona en een Duits exemplaar in Boedapest. Dit model is vooral populair in Noord-Amerika en het Midden-Oosten gezien de spots. Naast de 'gewone' Escalade-V is er een nog langere ESV. Deze is nog ietsje zeldzamer met nog veel minder spots. Tot dusver staat de teller hier ook op twee Europese exemplaren, eentje uit Tsjechië en een uit België.
De Cadillac Escalade is recentelijk gefacelift en de V-Series blijft gewoon bestaan, dus het is wachten op de primeur van de facelift van dit monster!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!