Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

  • Joep
  • 21-06-2024 10:30
  • 395
  • 0

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

De opvolger van de Chiron is eindelijk hier. Hij heeft de naam Tourbillon gekregen en beschikt wederom over een zestiencilinder!

De wederopstanding van Bugatti begon in de jaren 90 toen het met de hypercar EB110 kwam. Later werd het ingelijfd door de Volkswagen Groep en onder Ferdinand Piëch werd vol ingezet op prestige en het opvijzelen van het imago van het concern en merk Volkswagen. Naast Bugatti werden ook Lamborghini en Bentley ingelijfd. Volkswagen kwam met knotsgekke motoren als de V10 TDI, W8 en W12. Piëch wilde ook dat zijn concern de snelste auto ooit ging ontwikkelen. Dit project werd ondergebracht bij Bugatti. Na een jarenlang hoofdpijndossier, want die auto moest en zou komen, was daar in 2005 eindelijk de eerste Veyron op de openbare wegen. Die auto legde het fundament voor het hedendaagse Bugatti. Aan boord vonden we destijds een 1001 pk sterke W16 met een slagvolume van acht liter en voorzien van liefst vier turbo's. Later verschenen er nog de Veyron Grand Sport, Super Sport en Grand Sport Vitesse. Daarnaast kwamen er talloze limited editions en one-offs. Bugatti had moeite om al zijn Veyrons te verkopen dus bleef hij nog tot en met 2015 in productie. De basis voor een succesvol hypercarmerk was echter gelegd.

In 2016 presenteerde Bugatti de opvolger van de Veyron, de Chiron. Deze had dezelfde W16 aan boord, maar nu met flink meer vermogen: 1500 pk. Ook dit was weer de snelste auto ter wereld. In 2019 brak Bugatti het wereldrecord met de Chiron Super Sport 300+ die meer dan 300 mijl per uur reed. Van de Chiron werden uiteindelijk 500 stuks gebouwd in iets minder dan acht jaar tijd. Naast de gewone Chiron waren er ook de Sport, Pur Sport, Super Sport en vele limited editions en one-offs op basis van deze versies. Een van die one-offs was de La Voiture Noire, met een geheel eigen koets. Dit was destijds de duurste nieuwe auto ooit met een prijskaartje van tussen de 11 en 17 miljoen euro. Er waren ook nog enkele andere modellen van Bugatti die de Chiron als basis hadden, iets wat we bij de Veyron nog niet zagen. Denk daarbij aan de Divo, Centodieci en de open Mistral.

In 2021 werd Bugatti deels overgenomen door het Kroatische Rimac. Het werd een joint-venture tussen Rimac en Porsche, dus Bugatti is voor een klein deel nog onderdeel van de Volkswagen Groep. Rimac heeft redelijk wat invloed gehad. Dat zien we terug in de techniek en aan het feit dat er prototypes op Kroatisch kenteken gespot zijn.

In 2024 is het tijd voor het derde hoofdstuk van het moderne Bugatti na de Veyron en Chiron: de Tourbillon. Technisch is deze auto uniek en zeer interessant. Nadat bekend werd dat de W16 ging verdwijnen werd lang gedacht dat er een doorsnee V8 met elektromotoren zou komen. Maar Bugatti blijft uniek, want het vervangt zijn 8 liter quadturbo W16 door een nieuwe zestiencilinder. Ditmaal in V-vorm en zonder turbo's. Het slagvolume is ook groter. We hebben het dus over een atmosferische 8,3 liter V16. Hij levert 1000 pk en 900 Nm. Daar werden drie elektromotoren aan toegevoegd, twee voor en een achter. Dan kom je op een systeemvermogen van 1800 pk. Weer 200 pk meer dan de Chiron Super Sport.

Van 0 naar 100 is de Tourbillon weer vier tienden sneller dan de Chiron, want hij doet het in een duizelingwekkende twee seconden. Topsnelheid? 445 km/u. Die elektromotoren worden gevoed door een 25 kWh accupakket, waarmee je zo'n 60 kilometer elektrisch kunt rijden. Gek genoeg is de Tourbillon ietsje lichter dan de Chiron ondanks het accupakket en de elektromotoren.

Een leuk detail aan het uiterlijk van de Tourbillon is dat hij vleugeldeuren heeft. De prijzen van de Tourbillon beginnen bij 3,8 miljoen en er worden 250 exemplaren van gebouwd. Minder dan de Veyron en Chiron. De eerste exemplaren worden in 2026 geleverd.

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Bugatti presenteert Tourbillon: Met atmosferische V16!

Reacties op dit artikel