Bugatti EB110 viert dit jaar dertigste verjaardag

  • Ruud
  • 06-04-2021 11:00
  • 203
  • 0

Bugatti EB110 viert dit jaar dertigste verjaardag

In 1991 bracht Romano Artioli het merk Bugatti weer tot leven nadat het 39 jaar lang onder een laag stof had gelegen. Het was de start van het merk Bugatti zoals we dat nu kennen. Er zijn in die tijd echter wel een hoop drempels genomen.

In 1952 hoorde Artioli op 20 jarige leeftijd dat het merk Bugatti er mee ging stoppen. Vol ongeloof beloofde hij dat hij het merk nieuw leven in zou blazen. Het duurde dan ook 39 jaar voordat dit gebeurde. Halverwege de jaren tachtig ging de Italiaan met de Franse regering in onderhandeling om de merknaam over te nemen. Dat lukte en in 1987 Bugatti Automobili S.p.A. werd opgericht waar Artioli de chairman van werd. In eerste instantie wilde hij het merk weer in Molsheim tot leven brengen maar daar was geen productiemogelijkheid noch het personeel. In de schaduw van grote merken als Ferrari, Lamborghini en Maserati werd er een fabriek gebouwd in Campogalliano met alle faciliteiten die het merk nodig had. Denk hierbij aan een design studio, motor test en ontwikkel afdeling, testbaan en natuurlijk een productiehal. Toen was het tijd om de EB110 te ontwerpen. Het initiële design werd aangepast door de neef van Artioli en de auto moest een recordbrekende auto worden. Zo geschiedde want er werd een V12 met quad-turbo ontwikkeld die goed was voor 550 pk en zelfs 603 pk in de EB110 SS. Op 15 september 1991 was het moment daar en werd de auto in Parijs gepresenteerd en was de EB110 de auto die de records ook daadwerkelijk brak.

De meest spraakmakende klant was Michael Schumacher, die verschillende supersportwagens had getest als onderdeel van een vergelijkingstest voor een automagazine en vooral onder de indruk was van de EB 110, die hij als ongeëvenaard beschouwde. “Michael kwam onmiddellijk naar Campogalliano en kocht een gele Super Sport met een blauw GT-interieur. Hij vroeg niet om korting - hij was duidelijk een fan ”, herinnert Artioli zich. Elke eigenaar kon zijn eigen EB 110 individueel configureren, als een maatpak.

Jammer genoeg viel na zeven jaar het doek voor Artioli die bloed, zweet en tranen in het merk had gestopt maar door verschillende factoren niet aan de aantallen kon komen die benodigd waren om het merk gezond te laten blijven. Nadat er 128 auto's waren gemaakt moest op 25 september 1995 de deur gesloten worden. Zelfs de bijna afgeronde EB 112 kon het levenslicht niet meer zien. Wat natuurlijk eeuwig zonde blijft. Echter werd na drie jaar het merk weer tot leven gebracht en ditmaal in Molsheim waar het merk nog altijd gevestigd zit.

In de 17 jaar dat Autogespot bestaat zijn er inmiddels tientallen exemplaren gespot. Neem een kijkje via deze link naar de prachtige bolides die gespot zijn.

Bugatti EB110 viert dit jaar dertigste verjaardagKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws