Als je het wil hebben over de meest gestoorde BMW's, de krachtpatsers, de allesvernietigers, de meest imposante, degenen die menig autohart sneller laten kloppen, kan je de M5 F90 CS en de 2023 3.0 CSL niet uit het gesprek laten. En als ze zo naast elkaar staan zie je waarom.
Alles aan deze auto's is ontworpen om kracht uit te stalen. BMW neemt bijna een lesje uit het muscle car boek met dit duo, en wie kan ze de schuld geven? Zelfs van een afstandje weet je één ding over deze auto's. Ze hebben PK's.
Het is moeilijk om een begin te kiezen met deze twee, maar laten we starten met de M5. Tot de XM uitkwam in 2022 was de M5 F90 CS de krachtigste BMW ooit. Met zijn heerlijke 4,4L twin-turbo V8 produceert de M5 CS zo'n 635 PK, die omgezet worden in een 0-100 tijd van 3 seconden en niet stoppen tot de supersedan zijn begrensde topsnelheid van 305 KM/U bereikt. Waar we over de huidige M5 het vooral hebben over zijn enorme gewicht, was dat bij de F90 helemaal niet het geval. Dit was een wagen die gerespecteerd werd, en voor goede redenen. Als je dit in je spiegel op de Duitse autobahn zou zien, zou het niet lang duren voordat je de achterlichten in de verte zag verdwijnen. Het was een pure vertoon van kracht door BMW en het werkte. De E63S en RS6 hielden hem niet bij. En aangezien er maar 1000 van gemaakt werden is hij nog zeldzaam ook.
Nou ja, zo zeldzaam ook weer niet. Niet in vergelijking met de andere auto hier. De auto waar jullie waarschijnlijk voor kwamen. De 2023 BMW 3.0 CSL. Deze tribute aan de originele "Batmobile" 3.0 CSL van de jaren 70 heeft namelijk maar 50 exemplaren, handgemaakt in Dingolfing. Gebaseerd op de 3.0 CSL Hommage conceptwagen uit 2015 en gebouwd op het platform van de M4 (hij werd ook nog net naast de M4 GT4 geproduceerd), de 3.0 CSL is zeker geen onbewezen wagen die uit het niets kwam vallen. Hij heeft dezelfde 3.0 6-in-lijn als de M4, maar produceert wel 560 PK, waarmee hij zowel de M4 Competition als M4 CSL ver achter zich laat. 0-100 doet de 3.0 CSL in 3,2 seconden en haalt een topsnelheid van 300 KM/U. Daarmee blijft de CSL dus net achter de M5 CS, wat maar weer bewijst dat brute kracht toch ergens goed voor is. Toch is dit nog steeds een gestoorde wagen, vooral op het circuit waar hij echt tot zijn recht komt.
Maar of je nou een fan bent van de pure kracht van de M5, of het wat preciezere van de 3.0 CSL, één ding kan je niet ontkennen. Dit zijn twee geweldige BMW's die we echt heel vet vinden om te zien. Spotter Pycta kwam ze allebei tegen in Leipzig, en mocht deze foto's maken, die allebei de wagens echt heel mooi neerzet. Wat een fantastische spot.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!