Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij

  • Ruud
  • 14-06-2022 10:05
  • 4779
  • 0

Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij

Uitnodigingen voor toffe events in het buitenland waren twee jaar lang ondenkbaar. De wereld was in een houdgreep door het COVID-19 virus maar inmiddels kunnen we dat hopelijk achter ons laten. Bridgestone was niet bang voor een opleving en nodigde ons eerder dit jaar al uit om naar Portugal te komen. Niet zonder speciale reden, want de Bridgestone Potenza Race werd daar gelanceerd!

Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij

Bridgestone is flinke stappen aan het maken op het gebied van rubber voor de supercars. Ze kwamen enkele jaren geleden al met de Potenza Sport die gemaakt was voor sportauto's en daarbij vooral de focus hadden op de weg. Dit jaar wordt daar Potenza Race aan de line-up toegevoegd en die band gaat de nodige indrukken maken. We nemen jullie mee naar Portugal waar op het Autódromo Internacional do Algarve een tiental Maserati MC20's klaar staan om de banden het alles behalve makkelijk te maken.

Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij


Bridgestone wind er geen doekjes om en zorgt voor de 630 pk sterke Maserati MC20, uiteraard uitgerust met de Potenza Race. Het doel? Rustig opbouwen om vervolgens het vuur aan de schenen te leggen van de gloednieuwe band. Eind maart werd de uiteindelijke compound van de Potenza Race vastgesteld en was er dus een kleine twee maanden over om over genoeg banden te beschikken voor deze trackdays. Een dergelijk evenement wordt natuurlijk niet voor één dag georganiseerd. Dag in, dag uit worden de banden getest door verschillende media. Compleet blanco duiken we dan ook deze dag in want de enige ervaring met semi slick banden in het premium segment hebben we met die van de Franse concurrent. We zijn dus benieuwd wat de Japanners in petto hebben.

Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij

De temperaturen zijn goed, de MC20 is warm gereden voor ons en dus tijd voor de eerste kennismaking. Zoals gezegd wordt er rustig opgebouwd met de auto en ook het circuit heeft een steile leercurve door de heuvelachtige samenstelling. Echter is het meteen de band die het vertrouwen geeft om ons harder te laten rijden. Mis je ééns je rempunt dan is dat geen enkel probleem. De Potenza Race grijpt zich vast in het wegdek en kan je binnen tientallen meters al tot stilstand hebben gedwongen. Het remgedrag van de Potenza Race is dus dik in order want ook wij maken wel eens een foutje. Na enkele rondes is het tijd om even af te koelen en de indrukken op je in te laten werken. Het vertrouwen begint te groeien en dus wordt het tijd voor de volgende sessies. Nu gaat het gas erop en komt de band pas echt tot leven! Fenomenale grip uit de bochten laat zien dat we nog lang niet op de limiet van de band zitten en dus pusht de instructeur ons om eerder op het gas te gaan en later te remmen. Het tempo wordt duidelijk opgevoerd en de Potenza Race gaat zich nu echt op zijn gemak voelen. Het is ongekend wat Bridgestone hier heeft gerealiseerd met deze band en je zou na vermoeden dat de slijtage met zulke grip torenhoog zal zijn. Niets is minder waar, de banden hebben na een zeventig tal ronden op deze dag nog steeds hetzelfde leven in zich en schreeuwen om meer. Ook tijdens de Auto Bild test van deze zomer overtrof de Bridgestone Potenza Race alle concurrenten in zijn segment en sleepte zo de eerste plaats in de wacht.



De ontwikkeling van de Potenza Race was korter en duurzamer dankzij het gebruik van Bridgestone's Virtual Tyre Development-technologie. Hiermee kan een digitale versie van een band in ontwikkeling worden gemaakt en getest, zodat Bridgestone kan voorspellen hoe een band onder verschillende omstandigheden presteert, nog voordat fysieke prototypen worden gebouwd. Bridgestone kan daardoor veel meer varianten virtueel testen. In de ontwikkelingsfase leidt deze duurzame aanpak tot een besparing van 33% aan grondstoffen en CO2-uitstoot, terwijl er 10.000 kilometer en 1,7 ton CO2 minder buiten wordt getest.

De nieuwe Potenza Race van Bridgestone is ontwikkeld en geproduceerd in Europa en is verkrijgbaar in 13 populaire maten tussen 17 en 20 inch. Het zijn die maten die de hot hatchbacks en sportauto's het meest op circuits gebruiken.

Bridgestone lanceert Potenza Race in Portugal, wij waren erbij

Reacties op dit artikel