Brabus: Tuning & Lifestyle!

Brabus: Tuning & Lifestyle!

High end tuning en lifestyle voor alle Mercedes-Benz automobielen is het domein van Brabus. In 1977 werd Brabus gesticht door Bodo Buschmann, het bedrijf ontwikkelde zich tot één van 's werelds grootste automobieltuners binnen 30 jaar. Het hoofdgebouw van Brabus ligt in Bottrop, in het hart van het Ruhrgebied direct naast de autoweg A2. Het herbergt naast royale showrooms ook de ontwikkelings- en productieafdelingen van de wereldwijd opererende onderneming. Voor de liefhebbers van hardrijden is de autobahn E31 een aanrader om eens een stuk te gaan rijden, deze ligt net buiten Bottrop. Deze snelweg is één van de laatste overgebleven autobahnen in Duitsland waar je de top van je auto zult kunnen uittesten. Brabus test er dan ook zijn 300km/h modellen!

Brabus het merk:


In de zomer van 1999 werd de uitbreiding van het BRABUS productie- en beheersgebouw tot in totaal 112.000 m2 bedrijfsoppervlak op het terrein aan de Brabus-Allee afgesloten. Voor de ombouw van voertuigen en voor service zijn er in de BRABUS fabriek op vandaag niet minder dan 85 moderne arbeidsplaatsen. Het magazijn met een volume van 105.000 m3 wordt gemanaged met hypermoderne EGV en garandeert een snelle levering van BRABUS onderdelen over de gehele wereld. Op de eigen testbaan met een versnel- en remtraject, sinuscircuit, cirkelbaan en een triltraject met Belgisch-Block kan een aanzienlijk deel van de rijproeven worden uitgevoerd. In totaal verschaft BRABUS momenteel werk aan meer dan 350 medewerkers.



De hoge kwaliteitseisen die BRABUS aan de eigen ontwikkelingen, producten en dienstverleningen stelt, zijn ook erkend in de automobielindustrie. Zo richtte BRABUS samen met MCC smart GmbH in de voorzomer van 2002 smart-BRABUS GmbH op in het kader van een joint venture, met als vestigingsplaats Bottrop, die niet alleen een exclusief accessoireprogramma voor alle smart-modellen aanbiedt, maar ook de topmodellen van alle MCC modelseries ontwikkelt en produceert.

Brabus is erkend een van 's werelds meest exclusieve fabrikanten te zijn van auto's. Brabus produceert extreme auto's als de Brabus CLS Rocket die met 730pk de snelste vierdeurs coupé ter wereld is. De geklokte topsnelheid van de Brabus is 362,4km/h! Maar ook normale modellen zoals de A klasse en de extreem dure Maybach die in het programma van Brabus zit.

Een aantal vragen uit een interview met Bodo Buschmann(directeur Brabus):


Waar staat Brabus voor?
'Brabus biedt in principe op elk model wat Mercedes levert tuning-kits. Brabus heeft 3 kerncompetentie. In de eerste plaats het motorenaanbod; het biturbotraject en het zuigertraject, waarbij er ten behoeve van de kracht altijd word gekozen voor een groot volume. Factor twee is de styling van het interieur, waarbij je moet denken als elementen als het Brabus-leer. De derde factor is de multimedia voor in de auto. Voorop staat dat een door Brabus veredelde Mercedes een Mercedes moet blijven. Dat houdt dus in dat hij zijn elegante uitstraling moet blijven behouden. Brabus streeft naar een auto die én exclusief én stil én buitengewoon snel is, maar met behoud van zijn Mercedes-eigenschappen: niet te klein, comfortabel, rustig. '

Dan is de Rocket met zijn top van 350km/h wel een grensgeval. Zelfs het koppel is begrens op 1.100nm, terwijl de V12 biturbo meer dan 1.300nm levert.
'De Rocket is een tikje brutaler dan normaal. Maar dat koppel hebben we inderdaad met elektronische middelen in goede banen moeten leiden. Met meer dan 1.000nm krijg je de auto niet meer van zijn plaats. Zoals hij nu is, merk je er dankzij de elektronica overigens niets van de dat de auto zoveel trekkracht heeft.'

Is 1.100nm de definitieve limiet?
'Het hangt van de technische ontwikkelingen af, Dankzij de moderne elektronica kunnen we het prestatiepotentieel van motoren op allerlei manier vergroten. Die hoge topsnelheid was bij de ontwikkeling van de CLS Rocket overigens niet onze voornaamste doelstelling. De auto gaat zo hard, omdat de motor zo sterk is. Maar we hebben nooit tegen elkaar gezegd dat hij per se 350km/h moest. Bij de nieuwe ML, de Brabus 6.1 S, had ik gerekend op misschien 250km/h, maar in de praktijk zit er blijkbaar meer in, hij is aanzienlijk sneller. Misschien zit er bij de E v12 nog wel meer in dan 350km/h. Dat hangt ook een beetje van de banden af, want je praat natuurlijk wel over auto's met een gewicht van tussen de 2.000 en 2.200 kilo. Maar zo'n snelheid is op zich zinloos. Wat heb je als automobilist nog nodig? Op de weg draait het voor 95% om koppel.'

Waarin verschillen Mercedes-huistuner AMG en Brabus van elkaar?
'AMG levert maatpakken, wij maatschoenen. Er zijn veel kleermakers, maar weinig schoenmakers. Wij zijn dus net iets exclusiever, hoewel AMG voortreffelijke auto's bouwt.'

Bron: GTO Magazine nr.6

De modellen:


Brabus levert in principe op elke Mercedes een Brabus-pakket. Van de goedkope A-klasse tot de CL-klasse. Verder heeft Brabus ook een SLR en Maybach in het pakket zitten. Vroeger zagen de Brabus-modellen er over het algemeen erg fout uit, volledig in het zwart en een set gigantische uitlaten. In deze auto zou je ook niet snel nette zakenmensen aantreffen. Tegenwoordig zien de Brabus modellen er nog steeds wel een beetje fout uit maar zijn het ook prachtige en erg goed afgewerkte auto's. Het best verkochte pakket tot dusver was de K8, deze is o.a leverbaar op de SL55 en E55. Verder zijn er bij diverse topmodellen beschikbaar als de E v12, CLS Rocket en de SL sV12s. Deze zijn allemaal in staat een snelheid van 350km/h te bereiken. Hieronder worden deze modellen nader beschreven.

Brabus E v12:
Nadat de w210 E-klasse een aantal jaar geleden in staat was een snelheid van meer dan 320km/h neer te zetten was het voorspelbaar dat Brabus ook in de nieuwe E-klasse (w211) een V12 zou stoppen. Het resultaat was een V12 Biturbo met 640pk! Later werd op Nardo een opsnelheid van 350,2km/h, deze auto is niet geschikt als taxi!




Brabus CLS Rocket:
Hoe on-Brabus zou het zijn als we geen V12 in de CLS zouden aantreffen? Deze auto is nog 90pk sterker dan de al belachelijke E v12, het totaal pk's bedraagt dan ook 730pk. Naar de 100km/h is niet sneller dan in 4 seconden gebeurd, dat is natuurlijk verklaarbaar gezien de hoeveelheid koppel van dit monster. Dat koppel is zo indrukwekkend dat Brabus het heeft moeten limiteren tot 1.100 Nm. Al bij 2.100 tpm wordt dit koppel in zijn geheel beschikbaar. De Brabus Rocket wordt door de Duitse tuner in een kleine serie gebouwd. Om de auto op de weg toe te staan moest de Rocket worden begrensd op 350 km/h. Maar op het circuit konden alle remmen los. Op het hogesnelheidscircuit Nardo in Zuid-Italië behaalde Brabus een topsnelheid van 362,4 km/h. Daarmee is de Brabus Rocket de snelste sedan ter wereld. De vorige recordhouder was eveneens een auto van de Duitse tuner. De Brabus E V12 Biturbo werd nu door de Rocket naar de tweede plek verwezen.





Brabus SV12 S Biturbo Roadster:
Na het record van de snelste sedan in handen te hebben doet Brabus er niet moeilijk over om ook nog eens de meest krachtigste Roadster in productie te nemen. Voor de roadster dient de SL 600 als basis die met zijn 517 pk en 830 Nm al geen lieverdje is. De Brabus Rocket is niets meer dan een ingrijpende aangepaste Mercedes CLS. Om de krachtstoename te bereiken werd de cilinderinhoud vergroot van 5,5 naar 6,3 liter. De twee turbo's zijn vervangen door grotere exemplaren met efficiënter werkende intercoolers. Van 0 naar 100 km/h sprint de SV12 S in 4,0 seconden, naar 200 km/h in 10,5 seconden en naar 300 km/h in slechts 29,5 seconden. De topsnelheid van de SV12 is elektronisch begrensd op... ja ook 350 km/h.





Reageer!

Reacties op dit artikel


  1. Profile pic
    bugattifan17  -  27-12-2007 om 11:06

    ben er geweest.

  2. Profile pic
    melvin 911  -  14-02-2008 om 18:41

    heel vet:tong:

  3. Profile pic
    van Hooff  -  26-11-2008 om 13:50

    Ik zoek ane adrese fur ombouw mercedes sprinter fur VIP bus van Hooff auto s Holland danke fur dis mail grussen hans

  4. Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws