BMW Motorsport

BMW Motorsport

De letter 'M' laat bij menig autoliefhebber het hart sneller kloppen. Deze tegenhanger van Mercedes-Benz-tuner AMG komt uit de fabrieken van BMW vandaan en geniet minstens zoveel aandacht van onze spotters. Die aandacht krijg je niet zomaar en daarom wijden wij een special aan deze bijna 35 jaar oude 'huistuner' van het Beierse merk.

Allereerst: waar staat die M eigenlijk voor? Deze letter staat voor Motorsport, omdat de motorsport de eerste industrietak was waarmee BMW M zich bezig hield. Later werd de vraag naar dagelijkse auto's met wat extra's groter en begon Motorsport met het maken van bijvoorbeeld de M5. De M1 was één van de eerste auto's die door Motorsport werd gemaakt en deze auto was geen slechte binnenkomer. Nog steeds wordt dit Duitse beest geroemd om zijn prestaties, zeldzaamheid en strakke uiterlijk.



Tegenwoordig houdt Motorsport zich met vier modellen bezig: De Z4 M, de M3, de M5 en de M6. Die laatste twee modellen worden nu volop geproduceerd, de M3 zit net in een 'generatiewisseling'. Net zoals bij AMG worden de M-versies met extra bumpers, side-skirts, velgen en andere uiterlijke kenmerken uitgerust. Ook onder de motorkap gebeurt het nodige. Van deze modellen staan er op Autogespot inmiddels al heel wat. Regelmatig kunnen we op deze site dan ook de nieuwste Motorsport-variant zien, zo werd onlangs de eerste M5 Touring gespot.

De Z4 M zag zo'n anderhalf jaar geleden het levenslicht. Als opvolger van de Z3 M waren van deze auto de verwachtingen hoog en deze verwachtingen zijn min of meer uitgekomen. Onder de motorkap ligt een hart met 343 pk. In combinatie met het niet al te hoge gewicht zorgt dit voor een sprint van nul naar honderd binnen de vijf seconden. Overigens is de motor uit de Z4 M geleend van de collega's van Motorsport die zich met de M3 bezig hebben gehouden. De Z4 M is van allerlei moderne snufjes voorzien en heeft standaard een aantal sportieve accesoires, zoals een lederen sportstuur.



De M3 heeft, zoals we al zeiden, de motor die ook in de Z4M terug te vinden is. Diezelfde 343 paarden maken de M3 tot een gewilde coupé in de 'betaalbare topklasse'. De M3 kom je overal ter wereld tegen, maar de Amerikaanse versie heeft aan 333 pk genoeg. Dat je het maar weet als je een M3 in The States tegenkomt. Van de M3 zijn diverse varianten zoals de M3 CS en CSL, die beiden een prestaties verhogende functie hebben door bijvoorbeeld gewichtsbesparingen. Ook onder de kap van de M3 CSL zijn verschillen met de standaard M3, je zal er 360 pk 'aantreffen'. Uiterlijke aanpassingen zijn nauwelijks herkenbaar, hoewel je ze kunt herkennen aan de speciale velgen.



De volgende door Motorsport gecreeërde auto is de BMW M5. Door de ideale combinatie van een comfortabele zakenauto en sportieve limo is de M5 een zeer populair model. Er zijn er veel van verkocht en het is zelfs bijna geen bijzondere verschijning meer. Een tiencilinder met 507 pk voorziet de M5 van de nodige power, nodig of onnodig. Feit is in ieder geval dat er uit elk van de vier uitlaten een heerlijke roffel komt wanneer de motor gestart wordt. Hoewel de M5 veel op de 'gewone' 5-serie lijkt zal iedere spotter direct onder meer het roostertje aan de zijkant, de sportieve bodykit en prachtige velgen opmerken. En sindskort is er ook de stationcar-versie van de BMW M5: de M5 Touring.



Prachtige velgen kan je ook onder de laatste Motorsport-auto zien, de BMW M6. Deze comfortabele GT is voorzien van de zelfde motor die in de M5 ligt. De M6 kwam in 2005 op de markt en heeft sindsdien menig autoliefhebbershart veroverd. De M6 weegt 1785 kilo en is daarmee opvallend zwaar voor een sportieve auto maar dat mag de pret niet deren: in slechts 4,6 seconden zit deze rasduitser op de honderd. Het dak van de M6 is, evenals dat van de M3 CSL, van koolstofvezel gemaakt. Anders was de auto nog zwaarder geworden en dat zou ten koste kunnen gaan van de prestaties. Van de M6 is onlangs een cabriolet-versie uitgekomen.



Wat Motorsport ons in de toekomst zoal zal voorschotelen aan fraaie sportmodellen weten we nog niet, maar er zijn wel details bekend. Zo zal over niet al te lange tijd de nieuwe BMW M3 te bewonderen zijn bij de BMW-dealer. Over de andere toekomstige modellen weten we nog heel weinig, maar dat maakt eigenlijk niet uit omdat het huidige modellengamma prima is!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag