BMW M5 V10 2011

BMW M5 V10 2011

Lange tijd was de M5 heer en meester in de klasse van de supersedans. Met de komst van de RS6 is de M5 echter op ruwe wijze naar het tweede plan verwezen. Met ruim 70 pk en 130 nm meer maakt de RS6 eigenlijk gehakt van de M5. Hoog tijd dus voor zwaarder geschut in de M5 zou je zeggen.

Dit zwaardere geschut zal echter nog eventjes gaan duren als we Worldcarfans mogen geloven. De nieuwe generatie 5-serie staat pas voor 2010 gepland en de nieuwe M5 wordt niet eerder dan 2011 verwacht. We zullen dus nog eventjes geduld moeten hebben.
De geruchten gaan dat de M5 tegen die tijd zal worden uitgerust met een twin-turbo V10 met een inhoud van 5,5 liter. BMW gaat dus ook aan de turbo's. Opmerkelijk is wel dat het vermogen hiermee op 550 pk zou moeten komen. Dit is toch iets aan de magere kant wat ons betreft. De huidige V10 levert zonder turbo's al 507 pk, dus zou een twin-turbo toch meer dan 550 pk moeten kunnen leveren. Het koppel profiteert natuurlijk wel flink van beide turbo's.
Verder is het ook opmerkelijk dat BMW met 550 pk nog 30 pk achterblijft bij Audi. Misschien dat de V10 uiteindelijk toch meer pk's krijgt, maar het kan ook zijn dat BMW een duidelijk signaal wil afgeven. De vermogens van de supersedans reizen de afgelopen jaren de pan uit en AMG heeft al aangekondigd niet mee te gaan in dit pk-geweld. Wellicht dat BMW zich hierbij gaat aansluiten en zich weer meer gaat richten op een haarscherp weggedrag. Het is overigens wel opvallend dat men de V10 behoudt en niet voor een V8 met turbo's kiest.

Naast de aangepaste motor zal de M5 in 2011 ook uitgerust worden met BMW's 7-traps automaat met dubbele koppeling, die wel al kennen uit de M3. De echte die-hards kunnen dan ook weer kiezen voor een ouderwetse handbak. Iets wat bij de huidige M5 niet mogelijk is. Tot slot wordt bij een extreme auto als de M5 ook nog aan het milieu gedacht. De auto krijgt namelijk een stop-start systeem en een systeem dat remenergie regenereert.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag