Bloedsnel en knalgeel: Mercedes-AMG GT

Bloedsnel en knalgeel: Mercedes-AMG GT

Dinsdag 9 september is de dag van de aankondigingen deze week. Niet alleen presenteerde Apple zijn nieuwste speeltjes, ook Mercedes had wat te melden vanavond. De Mercedes-AMG GT werd onthuld en dat kan je niet ontgaan zijn op de social media. Hij is knalgeel, opvallend vloeiend gelijnd en een waardig opvolger van de Mercedes-Benz SLS AMG, voor zover we dat zo mogen zien. Op naar de specificaties!

Onder de motorkap ligt een V8 van vier liter groot. Dat is geen toeval, want de viercilinder AMG-motoren meten twee liter dus dat sommetje is snel gemaakt. De prestaties zijn uiterst prima. Doordat ze aangejaagd worden door twee turbo's, zijn er vermogens van 462 en 510 pk aanwezig. De versie met 510 pk krijgt de toevoeging S mee. Deze S is niet alleen qua motorisering sneller, er is onder de kap nog veel meer aangepast om dit een heerlijk apparaat te maken. De drive shaft, die het vermogen overbrengt naar de achterwielen, is van carbon fiber. Dat is een trucje wat we kennen uit de SLS AMG Black Series, maar daardoor niet minder gaaf. Hij is maar liefst 50% lichter dan het exemplaar dat in de normale versie ligt. De normale versie bereikt in zo'n vier seconden de honderd kilometer per uur, de S haalt daar nog twee tienden vanaf. Qua topsnelheid ontlopen de twee elkaar niet veel, met 310 kilometer per uur kan de S slechts zes kilometer harder dan de normale versie. Wel is de 310 kilometer een begrensde topsnelheid.

Ook is de AMG GT S voorzien van Dynamic Plus. Dat betekent dat de rubberen motorsteunen gedempt zijn, zodat ze kunnen zorgen voor een comfortabeler of juist strakker rijgedrag. Dat verschil in karakter zien we over de hele linie terug. Het geluid past zich aan aan de gekozen rijmodus en de zeventraps automaat met dubbele koppeling doet dat evenzo. Of de vierliter V8 net zo kan brullen als de 6,2 liter V8 die hij vervangt is nog de vraag, maar reken maar dat de mannen van AMG hier uiterst hun best op hebben gedaan.

Qua remmerij kan er gekozen worden voor composieten exemplaren. Dat zal een aardige duit kosten, maar het zal ook net even beter remmen dan de standaard remschijven die gemonteerd zijn op de wagen. Voor het circuit dus zeker aan te raden, maar dat is de S-versie sowieso. Die heeft een variabel elektronisch sperdifferentieel, wat weer net beter is dan de mechanische sper in de standaard versie. Welke versie je ook kiest, hun afkomst is wel van ze af te lezen.

Het ontwerp van de wagen verwijst naar een ver verleden. Trekjes van de 300 SL zijn ook weer in deze wagen te zien, evenals die van de 300 SLR Uhlenhaut. De ver naar achteren geplaatste cockpit en bolle kont zijn daar vooral reden voor, al is de neus ook weer heel herkenbaar.



Bloedsnel en knalgeel: Mercedes AMG GTBloedsnel en knalgeel: Mercedes AMG GTBloedsnel en knalgeel: Mercedes AMG GT

Reacties op dit artikel