Bijzondere voorvader: Fisker Tramonto

Bijzondere voorvader: Fisker Tramonto

Velen van jullie kennen Fisker voornamelijk van de recent uitgebrachte Karma. De auto is enorm populair onder de vermogende mensen en in de Verenigde Staten wordt de auto gezien als de perfecte auto om toch energiezuinig te rijden. De auto is voorzien van alle luxe en is het eerste model dat helemaal zelf door Fisker van de grond af is opgebouwd. De onlangs gespotte Fisker Tramonto laat een heel andere kant van Fisker zien en ook een hoop historie.

Henrik Fisker is de ontwerper van de Aston Martin DB9 en de BMW Z8. Omdat hij niet alleen auto's voor andere merken wilde ontwerpen, besloot hij deze modellen onder de naam Fisker uit te brengen. Deze modellen waren zogenoemde 'coachbuild' modellen. Dat betekent dat Fisker een model van een fabrikant pakte en er vervolgens een heel andere koets omheen bouwde. Voorbeelden hiervan zijn de Fisker Latigo CS, die gebaseerd is op de BMW 6-serie en de Fisker Tramonto.

De Fisker Tramonto is eigenlijk een Mercedes-Benz SL 55 AMG. Fisker heeft echter de complete carrosserie veranderd door een heel ander koetswerk te tekenen en te produceren. Wel zijn nog enkele typische kenmerken van de SL 55 AMG aan de buitenkant te zien, zoals het silhouet van de zijkant van de auto, de spiegels en grote delen van het interieur. Op aanvraag kon men de Mercedes-Benz SL 55 AMG om laten bouwen tot een Fisker Tramonto. Niet heel veel mensen hebben dit gedaan, omdat velen de wens hebben een AMG te rijden en dit te laten zien aan anderen. Een andere reden is dat de ombouw heel veel geld kost. De Fisker Tramonto is dan ook een ware topspot en heeft een totaal andere filosofie dan we tegenwoordig van de Fisker Karma kennen. Waar de Fisker Karma een zo groen mogelijk imago moet hebben, was de Fisker Tramonto bedoeld als alternatief voor de reguliere Gran Turismo's, waar de Mercedes-Benz SL 55 AMG ook zeker onder viel.

Bijzondere voorvader: Fisker Tramonto

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag