Bezoek aan het Porsche Museum

Bezoek aan het Porsche Museum

Als Porsche-gek heb je natuurlijk Porsche in je hoofd, in je hart en in je bloed en wanneer Porsche dan een nieuw museum opent, dan wil je natuurlijk maar één ding. Zo snel mogelijk dit nieuwe museum bezoeken. Dat is dus wat ik gedaan heb, een bezoek brengen aan het schitterende geheel nieuwe Porsche Museum aan de Porscheplatz 1 in Stuttgart.

Vanaf de schitterende ,vrijwel restrictievrije, autobahn A8 kom je op Stuttgart aangereden, in de verte de stad al zien liggend draai je de A8 af de A81 op om even later afslag Stuttgart-Zuffenhausen te nemen. Zuffenhausen, een naam die bij iedere Porsche-adept in het geheugen zal staan. Dat is natuurlijk de wijk in Stuttgart waar al vele jaren de raspaardjes van dit prachtige Duitse merk worden gebouwd. Nu nog steeds rollen hier de 911, Cayman en Boxster van de band. Vanaf de afslag is het gemakkelijk, volg de grote borden met daarop het bekende Porsche-beeldmerk en je komt vanzelf uit bij het geweldige architectonische hoogstandje dat Roman Delugan van het Oostenrijkse bureau Delugan Meissl heeft ontworpen, pal tegenover het hoofdkantoor van Porsche en natuurlijk gelegen aan de Porscheplatz.



Parkeren doe je direct onder het museum, tot zes uren staan voor slechts twee euro en via de lift bereik je de foyer. Direct waan je je in de toekomst door de enorme lichte hal waarin je je begeeft. Strak, wit en hypermodern, zo is het museum zeker te omschrijven. Loop naar de kassa en na betaling van acht euro per volwassene neem je de lange roltrap naar boven en start de toer door de tijd die Porsche heet.

Boven aangekomen begint de toer met de historie van Ferdinand Porsche, waar is hij groot in geworden en hoe is hij bij de automobielindustrie terecht gekomen. Via de vele hightech TV schermen (geen muis, maar de monitor is zelf de cursor door het scherm naar links/rechts/voor en achter te schuiven) en via de bij de kassa uitgereikte koptelefoons met informatie kom je alles te weten over het hoe en wat van alle onderdelen in het museum. Vooral de koptelefoon waarbij pas een verhaal wordt afgedraaid als je het overeenkomstige nummer bij iedere auto op je machientje intypt is een erg fijne manier om alle ins and outs te leren.



Vanaf de Kever en de eerste echte Porsche tot aan de nieuwste 997 modellen, alles is aanwezig in het museum. Dwaal rond tussen de racers van weleer, de schitterende 718 Spyder en de in wit en fluoriserend oranje uitgevoerde 908/02 Spyder, maar ook de eerste straatauto’s zoals de 356 “Nr 1.” Roadster en de zeldzame speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde 356 America Roadster. Ruik de benzine dampen die opstijgen uit de 936/77 Spyder en geniet van de lijnen van de eerste 911’jes en de prototypes daarvan.



Iets dat niemand over mag slaan is de centrale plek waar een zestal schitterende 917’s staan uitgestald. Velen zullen het met mij eens zijn dat dit misschien wel de gaafste Porsche-racer ooit is. Een video toont de individuele verschillen, maar wat is er mooier om zelf te kijken en ontdekken wat deze verschillen zijn. Minuten lang kijken naar de schitterende 917 Kurzheck in Gulf-kleuren of je vergapen aan de turbocharged 3 liter motor van de 917/30 Can-Am die geheel in delen staat uitgestald en uit de 12 cilinder ruim 1.200pk perst. Je waant je echt terug in de jaren ’70 wanneer je je staat te vergapen aan deze schitterende bolides.




Natuurlijk is er ook aandacht besteed aan de meer moderne Porsche’s. Vergeet niet de unieke 959 en diens ‘Paris-Dakar’ broertje, de 993 ‘Polizei’ en de 996 GT1. Elders in het museum is de Le-Mans racer te zien, maar oog in oog met zijn geestelijke opvolger de Carrera GT is ook de ‘StrassenVersion’ van de GT1 te aanschouwen. Speciale aandacht gaat er uit naar de Turbo’s. Naast elkaar op een schitterend draaiend plateau is de gehele serie te aanschouwen, de 930, de 964, 993, 996 en de nieuwste 997 Turbo.




Aan het einde van de tour staan dan de huidige modellen uitgestald die je weer terugbrengen naar de huidige tijd. De nieuwste 997 Mk II Carrera Cabrio en Coupé samen met de Cayman S in Porsche Design uitvoering en de Cayenne GTS. Deze rij met auto’s betekenen de einde van de reis door de tijd die Porsche heet. Van de eerste straatwagens en de illustere racers van weleer naar de moderne modellen, alles is aanwezig in het museum. De roltrap naar beneden neemt je mee naar de koffieruimte waar je nog even kunt terugdenken aan alles wat je hebt gezien en wat indruk heeft gemaakt.




Onder het genot van een heerlijke kop koffie en een fraaie blik op de werkplaats waar de auto’s worden klaargemaakt voor het museum en waar een aantal pareltjes staan te wachten op hun plekje boven, neem je afscheid van het museum. Maar niet voorgoed. Als liefhebber kom je hier zeker weer. Niet alleen omdat je niet zonder die modellen kan, maar ook omdat Porsche heeft laten weten een doorlopende collectie tentoon te stellen. Kom je weer, dan zullen er dus andere auto’s staan. Zo zal iedere Porsche-liefhebber hier ooit zijn favoriete model zien staan en kan hij even kijken, ruiken en bovenal genieten van deze ware kunstwerken.

De gehele fotogallery met een kleine 100 foto's is hier te vinden: Porsche Museum


Mark Nauta

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag